Odpowiedzialność przewoźników lotniczych
30 grudnia br. wejdą w życie nowe - wyższe limity odpowiedzialności przewoźników lotniczych z tytułu przewozu pasażerów, bagażu, towarów oraz opóźnień określone w art. 22 Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska).
Przeprowadzona w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) rewizja limitów związana jest z art. 24 wspomnianej Konwencji. Zgodnie z tym artykułem określone w Konwencji granice odpowiedzialności przewoźnika podlegają rewizji co pięć lat o wskaźnik inflacji, jeżeli wskaźnik ten przekroczył 10% licząc od daty poprzedniej rewizji.
W wyniku obecnej rewizji granice odpowiedzialności przewoźnika wzrosną w porównaniu z dotychczasowymi o 13,1%:
- w przypadku szkody wynikłej z opóźnienia w przewozie osób – z 4 150 SDR* do 4 694 SDR na każdego pasażera;
- w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia w przewozie bagażu – z 1 000 SDR do 1 131 SDR na każdego pasażera;
- w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia w przewozie ładunku – z 17 SDR do 19 SDR za kilogram;
- w przypadku szkody wynikłej w razie śmierci lub uszkodzenia ciała pasażera nie podlegającej wyłączeniu lub ograniczeniu odpowiedzialności przewoźnika – z 100 000 SDR do 113 100 SDR na każdego pasażera.
W związku z obecnym ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym, który negatywnie wpłynął na sytuację finansową przewoźników lotniczych, Polska, działając na podstawie art. 24 ust. 2 Konwencji montrealskiej (jako jeden z 12 krajów) wyraziła sprzeciw wobec podniesienia limitów odpowiedzialności. Jednak wobec braku sprzeciwu przez co najmniej połowę państw sygnatariuszy (97 państw), nowe limity wejdą w życie z dniem 30 grudnia br.
Konsekwencją rewizji limitów określonych w Konwencji montrealskiej będzie również zmiana limitów ubezpieczenia określonych w rozporządzeniu (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych. Zmiana ta będzie miała na celu dostosowane minimalnych sum ubezpieczenia do nowych limitów odpowiedzialności.
*SDR (Special Drawing Rights) – Specjalne Prawa Ciągnienia; umowna jednostka monetarna stanowiąca koszyk walut (USD, EUR, JPY, GBP).
Komentarze