Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Odpowiedzialność przewoźników lotniczych

30 grudnia br. wejdą w życie nowe - wyższe limity odpowiedzialności przewoźników lotniczych z tytułu przewozu pasażerów, bagażu, towarów oraz opóźnień określone w art. 22 Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego (Konwencja montrealska).

Przeprowadzona w ramach Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) rewizja limitów związana jest z art. 24 wspomnianej Konwencji. Zgodnie z tym artykułem określone w Konwencji granice odpowiedzialności przewoźnika podlegają rewizji co pięć lat o wskaźnik inflacji, jeżeli wskaźnik ten przekroczył 10% licząc od daty poprzedniej rewizji.

W wyniku obecnej rewizji granice odpowiedzialności przewoźnika wzrosną w porównaniu z dotychczasowymi o 13,1%:

  • w przypadku szkody wynikłej z opóźnienia w przewozie osób – z 4 150 SDR* do 4 694 SDR na każdego pasażera;
  • w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia w przewozie bagażu – z 1 000 SDR do 1 131 SDR na każdego pasażera;
  • w przypadku zniszczenia, utraty, uszkodzenia lub opóźnienia w przewozie ładunku – z 17 SDR do 19 SDR za kilogram;
  • w przypadku szkody wynikłej w razie śmierci lub uszkodzenia ciała pasażera nie podlegającej wyłączeniu lub ograniczeniu odpowiedzialności przewoźnika – z 100 000 SDR do 113 100 SDR na każdego pasażera.

W związku z obecnym ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym, który negatywnie wpłynął na sytuację finansową przewoźników lotniczych, Polska, działając na podstawie art. 24 ust. 2 Konwencji montrealskiej (jako jeden z 12 krajów) wyraziła sprzeciw wobec podniesienia limitów odpowiedzialności. Jednak wobec braku sprzeciwu przez co najmniej połowę państw sygnatariuszy (97 państw), nowe limity wejdą w życie z dniem 30 grudnia br.

Konsekwencją rewizji limitów określonych w Konwencji montrealskiej będzie również zmiana limitów ubezpieczenia określonych w rozporządzeniu (WE) nr 785/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych. Zmiana ta będzie miała na celu dostosowane minimalnych sum ubezpieczenia do nowych limitów odpowiedzialności.

*SDR (Special Drawing Rights) – Specjalne Prawa Ciągnienia; umowna jednostka monetarna stanowiąca koszyk walut (USD, EUR, JPY, GBP).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony