Obydwie drogi startowe na warszawskim lotnisku dysponują 2 kategorią ILS
Warszawskie Lotnisko Chopina dysponuje możliwością wykonywania operacji podejścia instrumentalnego (Instrument Landing System- ILS*) w kategorii II również na drodze startowej o kierunku 33.
Obecnie stołeczny port lotniczy dysponuje możliwością wykonywania operacji instrumentalnego podejścia do lądowania w kat II ILS na obydwu swoich drogach startowych. Wcześniej, od 2000 roku warszawski port lotniczy dysponował taką możliwością wyłącznie na jednej z dróg startowych.
Przywrócenie kategorii II na drodze startowej o kierunku 33 nie byłoby możliwe bez dobrej współpracy pomiędzy zarządzającym lotniskiem – P.P. „Porty Lotnicze”, a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.
- Na szczególne podkreślenie zasługuje wysiłek, który poniósł zarządzający Lotniskiem Chopina przy wprowadzaniu wymaganych zmian na terenie lotniska. Bez tego działania przywrócenie drugiej kategorii na tym kierunku nie byłoby możliwe – powiedział Krzysztof Banaszek, Prezes PAŻP.
- Współpracowaliśmy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej na każdym etapie prac w trakcie przywracania pełnej funkcjonalności systemu. Zaangażowanie PAŻP w usprawnianie systemu i zakres wspólnie podjętych działań musiały doprowadzić do osiągnięcia sukcesu – powiedział Michał Marzec, Dyrektor Lotniska Chopina – Na uznanie zasługuje również tempo, w jakim Agencja przeprowadziła testy i „obloty” usprawnionego systemu, bez których nie byłoby możliwe udostępnienie ILS użytkownikom lotniska – dodał Marzec.
Informacja ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego:
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał dziś zezwolenie na operacyjne wykorzystanie radiolatarni ścieżki schodzenia ILS GP na kierunku 33, na lotnisku im. Chopina w Warszawie.
Decyzja ta umożliwi wykorzystanie urządzenia ILS do wykonywania podejść w warunkach ograniczonej widzialności w kategorii, czyli przy widzialności od granicy zasięgu do wysokości 30 m nad płaszczyzną drogi startowej przy RVR 400 m (1200 stóp).
Trwające ponad rok ograniczenie wykorzystania operacyjnego radiolatarni ILS GP zainstalowanej przy drodze startowej DS-3 do kategorii I, spowodowane było niestabilnością sygnału emitowanego przez urządzenie, wynikającą z czynników zewnętrznych.
Wydanie zezwolenia było możliwe po wyeliminowaniu zewnętrznych źródeł zakłóceń i wykonanie sprawdzenia z powietrza, które potwierdziło spełnianie przez urządzenie wymagań dla II kategorii podejścia.
Aby lotnisko mogło wykonywać operacje lądowania w II kategorii na kierunku 33 potrzebne jest jeszcze uzyskanie specyfikacji rozszerzającej zakres uprawnień wynikających z certyfikatu przyznanego lotnisku. Ze stosownym wnioskiem w tej sprawie musi do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpić zarządzający lotniskiem.
Komentarze