Obydwie drogi startowe na warszawskim lotnisku dysponują 2 kategorią ILS

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Warszawskie Lotnisko Chopina dysponuje możliwością wykonywania operacji podejścia instrumentalnego (Instrument Landing System- ILS*) w kategorii II również na drodze startowej o kierunku 33.

Obecnie stołeczny port lotniczy dysponuje możliwością wykonywania operacji instrumentalnego podejścia do lądowania w kat II ILS na obydwu swoich drogach startowych. Wcześniej, od 2000 roku warszawski port lotniczy dysponował taką możliwością wyłącznie na jednej z dróg startowych.

Przywrócenie kategorii II na drodze startowej o kierunku 33 nie byłoby możliwe bez dobrej współpracy pomiędzy zarządzającym lotniskiem – P.P. „Porty Lotnicze”, a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej.

- Na szczególne podkreślenie zasługuje wysiłek, który poniósł zarządzający Lotniskiem Chopina przy wprowadzaniu wymaganych zmian na terenie lotniska. Bez tego działania przywrócenie drugiej kategorii na tym kierunku nie byłoby możliwe – powiedział Krzysztof Banaszek, Prezes PAŻP.

- Współpracowaliśmy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej na każdym etapie prac w trakcie przywracania pełnej funkcjonalności systemu. Zaangażowanie PAŻP w usprawnianie systemu i zakres wspólnie podjętych działań musiały doprowadzić do osiągnięcia sukcesu – powiedział Michał Marzec, Dyrektor Lotniska Chopina – Na uznanie zasługuje również tempo, w jakim Agencja przeprowadziła testy i „obloty” usprawnionego systemu, bez których nie byłoby możliwe udostępnienie ILS użytkownikom lotniska – dodał Marzec.

Informacja ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego:

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał dziś zezwolenie na operacyjne wykorzystanie radiolatarni ścieżki schodzenia ILS GP na kierunku 33, na lotnisku im. Chopina w Warszawie.

Decyzja ta umożliwi wykorzystanie urządzenia ILS do wykonywania podejść w warunkach ograniczonej widzialności w kategorii, czyli przy widzialności od granicy zasięgu do wysokości 30 m nad płaszczyzną drogi startowej przy RVR 400 m (1200 stóp).

Trwające ponad rok ograniczenie wykorzystania operacyjnego radiolatarni ILS GP zainstalowanej przy drodze startowej DS-3 do kategorii I, spowodowane było niestabilnością sygnału emitowanego przez urządzenie, wynikającą z czynników zewnętrznych.

Wydanie zezwolenia było możliwe po wyeliminowaniu zewnętrznych źródeł zakłóceń i wykonanie sprawdzenia z powietrza, które potwierdziło spełnianie przez urządzenie wymagań dla II kategorii podejścia.

Aby lotnisko mogło wykonywać operacje lądowania w II kategorii na kierunku 33 potrzebne jest jeszcze uzyskanie specyfikacji rozszerzającej zakres uprawnień wynikających z certyfikatu przyznanego lotnisku. Ze stosownym wnioskiem w tej sprawie musi do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpić zarządzający lotniskiem.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus

Komentarze

Sukcesem jest że przywrócono coś co działało po roku? Odrobinę przyzwoitości
W całej Europie piloci się śmieją, że w mglistym kraju jedno lotnisko ma drugą kategorię.

Widocznie na pozostałych się to po prostu nie opłaca, przecież tak czy siak to linie płacą za wszelkie modernizacje infrastruktury (przez opłaty lotniskowe, terminalowe, trasowe) a jakiekolwiek zakupy są chyba z nimi konsultowane. Jeśli przewoźnicy ostro by napierali na II cat w pozostałych portach to pewnie by tam były ...

Ciekaw jestem opinii pilotów. Jasne jest, że przyszedł prikaz, że ma być i koniec. Będą remontować w środku sezonu jedną DS to druga musi mieć CAT II. A co z bezpieczeństwem operacji?! Ktoś o tym myśli. Powinna obowiązywać zasada "safety first" a obowiązuje "money first". Ale jak to bywa w awiacji ... do pierwszego wypadku ... Pozdrawiam

Co za średniowieczny bełkot ;) Przeprowadzenie prac inżynierskich i poprawa sygnału ILS-a jest działaniem na kasę - gratuluję Panu poczucia humoru.

inżynieryjnych naturalnie ;)