Statystyki licencji i świadectw kwalifikacji lotniczych w Polsce

Statystyki licencjonowania

Dzięki uprzejmości Urzędu Lotnictwa Cywilnego otrzymaliśmy statystyki, które przedstawiają ilości ważnych licencji lotniczych oraz świadectw kwalifikacji, z podziałem na poszczególne klasy. Zaprezentowane dane obejmują lata 2009 do 2010.

W ubiegłym roku (w stosunku do 2009r.) zmniejszyła się liczba wydanych licencji o 7,1% oraz o 0,7 % świadectw kwalifikacji. Ogółem wszystkich ważnych uprawnień w 2009r. było 16444, a w 2010r. o 4,9 % mniej czyli 15636.

Niemniej w 2010r. odnotowano też tendencję zwyżkową w porównaniu do 2009 r., jeśli chodzi o niektóre najpopularniejsze typy licencji. Liczba pilotów posiadających uprawnienia PPL(A) wzrosła o 12,5 %, CPL (A) o 7,5 %, a ATPL (A) o 6,2 %.

Zestwienie licencji

Licencjonowanie - statystyki 2010

Z upublicznionych danych wynika, że największą w Polce grupą lotników są osoby posiadające Świadectwo Kwalifikacji Pilota Paralotni, których liczba w 2010 r. wyniosła 4068 (wzrost o 3,8 % w stosunku do 2009r.).

Zestawienie świadectw kwalifikacji



Statystyki 2010 r.

  • liczba wydanych licencji (nowowydane i przedłużone) - 2452
  • liczba wydanych świadectw kwalifikacji (nowowydane i przedłużone) - 1685
  • liczba aktywnych (ważnych) licencji (stan na 31.12.2010 r.) - 10025
  • liczba aktywnych (ważnych) świadectw kwalifikacji (stan na 31.12.2010 r.) - 5611

Zestawienie wszystkich ważnych licencji (stan na 31.12.2010 r.)

Zestawienie wszystkich ważnych świadectw kwalifikacji (stan na 31.12.2010 r.)

Statystyki 2009r.

  • liczba licencji wydanych w 2009 r. - 3760
  • liczba świadectw kwalifikacji wydanych w 2009 r. - 1451
  • liczba aktywnych licencji i świadectw kwalifikacji (stan na 31.12.2009 r.) - 16444

Zestawienie wszystkich ważnych licencji w 2009r.

Zestawienie wszystkich świadectw kwalifikacji (stan na 31.12.2010 r.)

Legenda:
PPL(A) (H) - licencja turystyczna samolotowa (A), śmigłowcowa (H)
CPL(A) (H) (AS) - licencja zawodowa samolotowa (A), śmigłowcowa (H)
ATPL(A) (H) - licencja liniowa samolotowa (A), śmigłowcowa (H)
PL(G) - licencja pilota szybowcowego
CDL(P) - licencja zawodowa skoczka spadochronowego
MML - licencja mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych
PJIR, AFF - uprawnienie instruktora skoczka spadochronowego i AFF
TANDEM - uprawnienie do wykonywania skoków spadochronowych w tandemie
MML - licencja mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych 
FEL - licencja, przedłużanie uprawnień mechanika pokładowego
S-ATCL - licencja Praktykanta - Kontrolera Ruchu Lotniczego
ATCL - licencja Kontrolera Ruchu Lotniczego – uzyskanie
S-ATCL - licencja Praktykanta - Kontrolera Ruchu Lotniczego
OJT/OST - uprawnienie instruktora kontrolera ruchu lotniczego
FDL - licencja dyspozytora lotniczego
PP - świadectwo kwalifikacji pilota paralotni
HGP - świadectwo kwalifikacji pilota lotni
PHPG - świadectwo kwalifikacji pilota motolotni
PHGP - przedłużenie uprawnienia instruktora motolotniowego
INS do PP - przedłużenie uprawnienia instruktora paralotni
UAP - świadectwo kwalifikacji pilota samolotu ultralekkiego
PJ - świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

PILOCI SĄ ELITĄ, BO JEST ICH BARDZO MAŁO. A jest Was tak mało dzięki Nam ULCOWNIKOM. My dbamy o to aby wam rzucać kłody pod nogi, a wy Nam za to płacicie. Dziękujcie ULCOWNIKOM, że My dbamy o to abyście byli elitą.
ULCOWNIK

p.s. ULCOWNIKÓW jest jescze mniej. My to jesteśmy PRAWDZIWĄ ELITĄ.

Nie pisz na tym Portalu człowiecza kreatura w stylu analogicznym, jak się zwracał Michnik do Oleksego, zadając pytanie: ,,czy mogę pana ,,premiera'' zapytać, jak czekista czekistę''. SIC. Czytając te twoje pseudoulcowe bazgroły, nie tylko ja mam wrażenie, że kilku pokoleń trzeba, żeby w Polsce coś się naprawdę zmieniło. NO COMMENT

Skoro jest prawie 1000 licencji ATPL. W LOT pracuje niecale 500 pilotow (w tym pierwsi oficerowie niekoniecznie z licencja ATPL), to co robi pozostale pol tysiaca pilotow?

Tez sie zastanawiam czy z CPL lub ATPL praca czeka na pilota czy pilot na prace. I jak dlugo?

Pytanie do Redakcji: Czy w grupie ATPL(A) są też uwzględnione licencje ATPL frozen?

Nie ma czegoś takiego jak licencjia ATPL frozen

Jak nie ma? Zdajesz teorie do ATPL, masz szereg innych wymaganych uprawnien, ale nie masz wymaganego nalotu to masz licencje liniowa zamrozona czyli ATPL frozen.

Masz licencję CPL + zdane egzaminy teoretyczne uprawniajace do uzyskania licencji ATPL. Potocznie jest to nazywane jako ATPL Frozen, lecz w żadnym dokumecie opisującym licencje nie ma oficjalnie takiego typu licencji.

Witam!
Skoro mamy tylu pilotow czy moglbym prosic wszystkich chetnych do wziecia udzialu w krotkiej ankiecie dotyczacej lekkich samolotow? Ankieta bedzie wykorzystana do pracy licenjackiej:)

www.wbadanie.pl/ankieta/230977233/

Pozdrawiam!

Jesteśmy elitą Koledzy i Koleżanki. Zobaczcie, ilu jest prawników, lekarzy i innych przedstawicieli elitarnych zawodów. Tylko się cieszyć, że stanowimy tak nieliczną grupę w społeczeństwie.

Podane jest, że ważnych licencji np. CPL(H) jest 334, a zgodnych z JAR-FCL 215. To według jakich przepisów wydanych jest tych 119, skoro "*zgodnie z obowiązującymi przepisami licencje samolotowe i śmigłowcowe ważne są tylko zgodne z JAR-
FCL"?

prosta sprawa.
To są stare ICAOwskie nieprzekonwertowane ale jeszcze w okresie ważności podanej w licencji.

Blado . Jak jeszcze podadzą ilość zarejestrowanych sprzętów, to dopiero będzie śmiech na sali

właśnie podali. patrz PLAR 2/11

Nie wspomne o wiatrakowcach.
Myśle ze liczba licencji zdobyta w innych krajach np: USA ,CZR itd jest większa niż to co mamy w Kraju.
I to by były jaja.

I ponad 4000 UAP na Czechach ! No ale ulc i ministerstwo ma to gdzie ...?!
Pozdrawiam wszystkich OK