Obwieszczenie MI w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące
16 lipca 2025 r., w Dzienniku Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej pod pozycją 947 zostało opublikowane Obwieszczenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 czerwca 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące.
1. Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 marca 2019 r. w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. poz. 617), z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. poz. 1070).
2. Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. poz. 1070), który stanowi:
„§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 31 października 2024 r.”.
Co istotne, w Rozporządzeniu nadal znajdują się zapisy o minimalnych wysokościach lotu, o usunięcie których wnioskowało KTL AOPA POLAND (link pod artykułem), inne organizacje lotnicze oraz Janusz Boczoń:
3. 1. W polskiej przestrzeni powietrznej wprowadza się następujące zakazy lub ograniczenia lotów:
1) zakaz przekraczania prędkości dźwięku lub lotu z prędkością naddźwiękową:
a) na FL 300 i poniżej tego poziomu,
b) w całej przestrzeni powietrznej w godzinach 22.00–06.00 czasu urzędowego;
2) zakaz wykonywania lotów nad obszarami miast w ich granicach administracyjnych odpowiednio dla miast:
a) o liczbie mieszkańców powyżej 25 000 do 50 000 – na wysokości mniejszej niż 500 m nad poziomem terenu dla śmigłowców i samolotów tłokowych oraz mniejszej niż 1000 m nad poziomem terenu dla samolotów wyposażonych w inne silniki,
b) o liczbie mieszkańców powyżej 50 000 do 100 000 – na wysokości mniejszej niż 1000 m nad poziomem terenu,
c) o liczbie mieszkańców powyżej 100 000 – na wysokości mniejszej niż 1500 m nad poziomem terenu,
d) miasta stołecznego Warszawy – na wysokości mniejszej niż 2000 m nad poziomem terenu;
Pełny tekst Obwieszczenia dostępny jest tutaj (LINK)
Czytaj również:
Analiza KTL AOPA Poland: Minimalne wysokości lotu nad miastami



Komentarze