Przejdź do treści
Źródło artykułu

Obsługa naziemna w portach lotniczych

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że obowiązuje już rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych.

Nowe rozporządzenie zakłada w szczególności:

  • liberalizację rynku usług obsługi naziemnej w polskich portach lotniczych;

  • doprecyzowanie niektórych zapisów dotychczas obowiązującego rozporządzania Ministra Infrastruktury z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych, które w praktyce stosowania prawa powodowały liczne rozbieżności interpretacyjne lub problemy w przeprowadzaniu przez Prezesa ULC postępowań konkursowych lub administracyjnych w sprawach o udzielenie zezwolenia na wykonywanie obsługi naziemnej.

Głównym celem proponowanych zmian jest dążenie do minimalizacji reglamentacji, a tym samym do ograniczenia utrudnień w zakresie dostępu i funkcjonowania na rynku usług obsługi naziemnej, co stanowi bezpośrednią realizację nadrzędnego celu Dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty. Dlatego też przyjęte rozwiązania przewidują szereg ułatwień dla podmiotów świadczących usługi obsługi naziemnej na lotniskach użytku publicznego. Przede wszystkim rozporządzenie znosi dotychczas istniejące ograniczenia w zakresie kategorii 3-5 i 7 obsługi naziemnej (kategoria 3 – obsługa pasażerów, 4 – obsługa ładunków, 5 - obsługa płytowa, 7 – obsługa w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo, smary i inne materiały techniczne), jak również znosi część wymogów stawianych podmiotom ubiegającym się o zezwolenie na wykonywanie usług obsługi naziemnej – w szczególności ograniczono do niezbędnego minimum dokumentację, do której przedstawiania zobowiązany jest podmiot starający się o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie usług obsługi naziemnej jak również na obsługę własną.
Nowe rozporządzenie:

  • znosi ograniczenia w liczbie udzielanych zezwoleń (jedynym możliwym przypadkiem wprowadzenia ograniczenia liczby udzielanych zezwoleń na wykonywanie obsługi naziemnej są szczególne przeszkody w zakresie dostępnej powierzchni lub przepustowości portu lotniczego – ograniczenia te wprowadzane są czasowo, co do zasady na uzasadniony wniosek zarządzającego lotniskiem, poparty w szczególności analizą przepustowości portu lotniczego i planem zastosowania środków przewidzianych dla przezwyciężenia przyczyn wprowadzanych ograniczeń);

  • znosi ograniczenie dotyczące zakazu udzielania zezwoleń w zakresie niektórych tylko rodzajów usług w ramach tej samej kategorii;

  • ogranicza zakres dokumentów niezbędnych do wydania zezwolenia - znosi wymóg przedstawienia Prezesowi ULC wstępnej umowy z zarządzającym portem lotniczym o udostępnieniu lotniska praz przedstawienia planu gospodarczego, którego prawidłowe sporządzenie było dla przedsiębiorców kosztowne i czasochłonne, a pozostałe dokumenty finansowe, które zobowiązani są przedstawić przedsiębiorcy wykonujący już działalność są dokumentami, których sporządzanie jest obowiązkowe na mocy innych niż lotnicze przepisów;

  • doprecyzowuje zasady udostępniania scentralizowanej infrastruktury albo urządzeń i instalacji lotniska zarówno przez zarządzającego lotniskiem jak też inny podmiot dysponujący scentralizowaną infrastrukturą albo urządzeniami i instalacjami lotniska oraz precyzuje wzajemne relacje pomiędzy zarządzającym portem lotniczym a takim podmiotem.


Urząd Lotnictwa Cywilnego jest przygotowany do stosowania zapisów rozporządzenia w praktyce. ULC zachęca wszystkie zainteresowane podmioty do składnia do urzędu stosownych aplikacji.

Rozporządzenie ukazało się w Dzienniku Ustaw nr 83, poz. 695.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony