Przejdź do treści
Źródło artykułu

Obiekty budowlane i naturalne w otoczeniu lotniska - zmiana prawa

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków, jakie powinny spełniać obiekty budowlane oraz naturalne w otoczeniu lotniska.

Obowiązujące obecnie rozporządzenie reguluje kwestię ustalania powierzchni ograniczających lotnisk dla śmigłowców w sposób zbyt ogólny, który nie realizował w pełni wymogów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w tym zakresie. Także w opinii środowiska lotniczego istnieje pilna potrzeba szczegółowego uregulowania tego obszaru.

W proponowanej nowelizacji przyjęto technikę odsyłania do przepisów Załącznika 14 tom II wprowadzając jednocześnie nomenklaturę stosowaną w Załączniku (lotniska wyniesione dla śmigłowców, lotniska dla śmigłowców na morzu oraz na jednostkach pływających). Załącznik 14 tom II podlega bowiem ciągłej aktualizacji na skutek wymiany doświadczeń i dostosowywania do zmieniających się potrzeb środowiska lotniczego. Metoda odesłań została więc przyjęta m.in. z uwagi na objętość Załącznika 14 tom II liczącego ponad sto stron. Należy wziąć też pod uwagę, że jego treść jest powszechnie dostępna, została bowiem opublikowana w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego (Dz. Urz. ULC z 2009 r. Nr 21, poz. 209).

Z powyższych względów przyjęta metoda wydaje się optymalna, bo nie pociąga za sobą konieczności zmiany rozporządzenia w przypadku każdej kolejnej zmiany przepisów Załącznika 14 tom II.

Projekt opracowany jest zatem wg schematu polegającego na uchylaniu kolejnych przepisów regulujących materię zawartą w Załączniku 14 tom II lub przepisów z nim sprzecznych. Jednocześnie, szczegółowo, poprzez system odesłań, wskazuje się przepisy Załącznika 14 tom II, które należy stosować w sytuacjach zaistnienia potrzeby wyznaczenia powierzchni ograniczających lotnisk lotnictwa cywilnego dla śmigłowców.

Skutkiem przyjętej metody będzie kompletna implementacja przepisów Załącznika 14 tom II do krajowego porządku prawnego w zakresie wyznaczania powierzchni ograniczających lotnisk lotnictwa cywilnego dla śmigłowców oraz uporządkowanie dotychczas obowiązujących przepisów, które albo częściowo realizowały postanowienia Załącznika 14 tom II albo były z nimi rozbieżne.

Dzięki proponowanej zmianie zarządzający lotniskami oraz instytucje lub organizacje zajmujące się projektowaniem i budową lotnisk cywilnych będą bezpośrednio stosowały przepisy w zakresie wyznaczania powierzchni ograniczających lotnisk lotnictwa cywilnego dla śmigłowców określone w Załączniku 14 tom II do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, co pozwoli na bardziej efektywne i zgodne z międzynarodowymi standardami określanie przestrzeni powietrznej wokół lotnisk dla śmigłowców.

Ściągnij projekt rozporządzenia w formacie pdf.

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony