Przejdź do treści
Źródło artykułu

O Problemach renowacji i eksploatacji zabytkowych samolotów odrzutowych na listopadowej Glassówce

"Problemy renowacji i eksploatacji zabytkowych samolotów odrzutowych" to temat najbliższej "Glassówki" – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL).

Spotkanie odbędzie się 16 listopada 2024 r., o godzinie 11:00, w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki Warszawskiej od strony ul. Nowowiejskiej 24.

Spotkanie poprowadzi Bartosz Maciejczyk z Fundacji Eskadra, pilot samolotów Lim-2 i SBLim-2. Fundacja Eskadra / Squadron Foundation, która zajmuje się odbudową i przywracaniem do pełnej sprawności samolotów służących w Polskich Siłach zbrojnych po 1945 roku.

Bartosz Maciejczyk razem z Mateuszem Stramą podjęli się nie lada wyczynu. Przywrócili do stanu lotnego samoloty Lim-2 (MiG-15bis) jako jedyny latający na świecie samolot tego typu zbudowany w Polsce (1955rok) oraz SBLim-2 (dwumiejscowy MiG-15 UTI) z 1953 roku, aby mogły być one podziwiane na niebie. W całej Europie jest tylko kilka latających egzemplarzy z czego w Polsce znajdują się dwa – właśnie pod opieką Fundacji.

Historia samolotów SB Lim-2 i Lim-2 sięga lat 50. ubiegłego wieku. Maszyny przez kilka dekad służyły w polskim wojsku. Po przejściu na emeryturę zostały przywrócone do stanu lotnego przez Fundację Eskadra. Obecnie stacjonują na lotnisku w podwarszawskim Modlinie i regularnie biorą udział w przelotach nad polskimi miastami, pokazach lotniczych w całej Europie oraz wielu innych wydarzeniach. W sezonie 2021 r. Piloci pokazali się m.in. w formacji podczas pięknego pokazu na LOTOS Gdynia Aerobaltic. W 2022 roku, w ramach uczczenia Święta Niepodległości, przeleciały 11 listopada nad Warszawą. Samoloty można było zobaczyć w tym roku m.in. w lipcu br. podczas X Rodzinnego Pikniku Lotniczego w Gryźlinach.

Bartosz Maciejczyk, Mateusz Strama oraz Maciej Dominiak oraz ekipa organizacyjna Lotu Niepodległości (fot. Aero Expierence)

W listopadzie 2023 r. Fundacja Eskadra ogłosiła, że wkrótce rozpocznie przywracanie do stanu zdatnego do lotu samolotu Lim-5 (MiG-17). Samolot, o którym mowa, to zbudowany w 1958 roku Lim-5 o numerze konstrukcyjnym 1C1211, który ostatnio nosił barwy Północnowietnamskich Sił Powietrznych.

Lim-5 o numerze konstrukcyjnym 1C1211 w barwach Północnowietnamskich Sił Powietrznych (fot. Mateusz Strama)

Samolot został przetransportowany z lotniska North Weald w Anglii na lotnisko Warszawa-Modlin w Polsce, gdzie rozpoczęło się przywracanie do stanu lotnego. Podczas renowacji samolot otrzyma oryginalne oznaczenia Polskich Sił Powietrznych, a po ukończeniu będzie jedynym w Europie zdatnym do lotu MiG-17. Krótki film z prac przy samolocie można zobaczyć tutaj: https://www.facebook.com/reel/484246367610573

Lim-y należące do Fundacji Eskadra

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o problemach renowacji i eksploatacji zabytkowych samolotów odrzutowych, w imieniu Bartosza Maciejczyka serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie Miłośników Polskiej Techniki Lotniczej nazwane "Glassówką".

Spotkanie odbędzie się w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki Warszawskiej od strony ul. Nowowiejskiej 24.

Sporą część biuletynów z wielu poprzednich spotkań można też przeczytać na stronie: https://smil.org.pl

Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: https://youtube.com/glassowka


Przeczytaj również:
Lim-5 (Mig-17) w posiadaniu Fundacji Eskadra – ekskluzywny wywiad dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony