O pracy pilota doświadczalnego na styczniowej Glassówce
Praca pilota doświadczalnego to temat najbliższej "Glassówki" – spotkania poświęconego polskim konstrukcjom lotniczym, które od wiosny 2004 roku współorganizowane jest przez Klub Miłośników Historii Polskiej Techniki Lotniczej i Stowarzyszenie Młodych Inżynierów Lotnictwa (SMIL).
Spotkanie odbędzie się 18 stycznia 2025 r., o godzinie 11:00, w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki Warszawskiej od strony ul. Nowowiejskiej 24.
Spotkanie poprowadzą piloci doświadczalni Zygmunt Mazan i Jerzy Kędzierski.
Spotkanie będzie powiązane z jubileuszem 35-lecia Klubu Pilotów Doświadczalnych.
Zygmunt Mazan już od 16. roku życia związany był z lotnictwem. W 1958 roku rozpoczął szkolenie szybowcowe i spadochronowe. W latach 1961 – 1967 studiował na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa, uzyskując dyplom magistra inżyniera mechanika o specjalności „Samoloty i rakiety”. Jednocześnie intensywnie latał na szybowcach w
Aeroklubie Warszawskim.
W latach 1967 – 1980 pracował w Dziale Badań LOT Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego WSK – Okęcie (później PZL Warszawa – Okęcie) jako inżynier prowadzący próby, a także jako samolotowy pilot doświadczalny. W tym czasie prowadził próby w locie i latał jako pilot na wszystkich typach samolotów produkowanych w WSK – Okęcie. Były to: PZL-101 „Gawron”, PZL-104 „Wilga”, PZL-106 „Kruk” oraz PZL-110 „Koliber”. Samolot PZL-104 „Wilga” prezentował na Międzynarodowych Salonach Lotniczych w Hanowerze i Farnborough a samolot PZL-106 „Kruk” – w Kairze (Egipt). Prowadził również grupy samolotów na trasie Warszawa – Kair, Kair – Kosti (Sudan) i z powrotem.
W latach 1981 – 1992 objął stanowisko Szefa Technicznego, a następnie Dyrektora Zakładu Usług Agrolotniczych, będącego częścią PZL Warszawa – Okęcie. Zakład dysponował prawie 300 samolotami rolniczymi typu: AN-2, PZL-106 „Kruk”, M-18 „Dromader”, PZL-104 „Wilga” i PZL-101 „Gawron”. Świadczono tu usługi agrolotnicze i ochrony przeciwpożarowej, zarówno w kraju (250 miejsc), jak i poza granicami, m.in. w takich krajach jak Sudan, Egipt, Etiopia, Iran, Syria, Mali, NRD, Hiszpania, Portugalia, Chile. Stwarzało to ogromne wyzwanie logistyczne. Zygmunt Mazan osobiście kierował akcjami agrolotniczymi w Sudanie (1984/1985), Egipcie (1986 i 1988) oraz w RPA w 1992 roku jako przedstawiciel prywatnej firmy lotniczej AEROGRYF Sp. z o.o.
W roku 1993 ówczesne Kierownictwo Głównego Inspektoratu Lotnictwa Cywilnego powierzyło mu stanowisko Głównego Inspektora Inspektoratu Kontroli Statków Powietrznych z dodatkowym zadaniem przeprowadzenia procesu integracji polskiego nadzoru lotniczego ze standardami Unii Europejskiej w zakresie techniki lotniczej. W latach 1993 – 2015 był zatrudniony z początku na stanowisku Głównego Inspektora IKCSP, a po utworzeniu Urzędu Lotnictwa Cywilnego – na stanowisku Zastępcy Dyrektora Departamentu Techniki Lotniczej w zakresie zdatności statków powietrznych do lotu. W tym czasie, oprócz sprawowania nadzoru nad techniką lotniczą w lotnictwie cywilnym, ściśle współpracował z agendami UE, najpierw JAA (Joint Aviation Authorities) w zakresie wprowadzenia wymagań JAR (Joint Aviation Requirements), a następnie z EASA (European Aviation Safety Agency) w zakresie wprowadzania Rozporządzeń UE dotyczących techniki lotniczej.
Za pomyślne przeprowadzenie procesu integracji z UE został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Będąc na emeryturze, zajmuje się działalnością społeczną; jest Prezesem Klubu Pilotów Doświadczalnych i Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej Warszawskiego Klubu Seniorów Lotnictwa.
(Źródło: Stowarzyszenie Absolwentów i przyjaciół Politechniki Warszawskiej)
Jerzy Kędzierski jest wybitnym inżynierem lotniczym. Jest jednym z głównych konstruktorów znanych polskich konstrukcji lotniczych takich jak szybowce ULS-PW, PW-2 Gapa, PW-3 Bakcyl oraz motoszybowiec PW-4 Pelikan.
Jest również znakomitym pilotem doświadczalnym. Ma na swoim koncie obloty kilkudziesięciu konstrukcji lotniczych w tym szybowca klasy światowej PW-5.
W swoim dorobku instruktorskim ma ponad 30 wyszkolonych szybowników, szkoli również praktycznie szybowcowych pilotów doświadczalnych.
Jest także egzaminatorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego w zakresie szybowcowych pilotów doświadczalnych. Od 2003 roku pracuje czynnie w Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Jest laureatem wielu znaczących nagród państwowych w zakresie techniki lotniczej.
(Źródło: Szkoła lotnicza Avioner)
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pracy pilota doświadczalnego w imieniu Zygmunta Mazana i Jerzego Kędzierskiego serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie Miłośników Polskiej Techniki Lotniczej nazwane "Glassówką".
Spotkanie odbędzie się w sali nr A 6 Wydziału Mechanicznego, Energetyki i Lotnictwa (MEiL), w budynku dawnego Instytutu Aerodynamicznego. Wejście na teren Politechniki Warszawskiej od strony ul. Nowowiejskiej 24.
Sporą część biuletynów z wielu poprzednich spotkań można też przeczytać na stronie: https://smil.org.pl
Nagrania ze spotkań są dostępne na serwisie youtube po wpisaniu hasła: https://youtube.com/glassowka
Komentarze