O podwyżkach opłat na lotniskach
Czy od 1 stycznia 2022 roku wzrosną opłaty nawigacyjne na polskich lotniskach? – Jeśli podwyżka wejdzie w życie, Polska znajdzie się na 4. miejscu w Europe pod względem wysokości opłat dla linii lotniczych. Przed nami będą jedynie Szwajcaria, Węgry i Belgia – argumentuje dr Anna Midera, prezes Portu Lotniczego Łódź.
W sierpniu rząd postanowił podnieść opłaty dla linii lotniczych korzystających z polskiej przestrzeni powietrznej i polskich lotnisk. Podwyżka ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku i być znacznie wyższa dla linii korzystających z lotnisk regionalnych, niż z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W Warszawie wzrost opłat nawigacyjnych wynosiłby 26 proc. w stosunku do obecnych stawek, a w portach regionalnych aż 70 proc.
Podniesione opłaty miałyby zasilić państwową spółkę Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która ma problemy finansowe. Podwyższone mają być:
– terminalowa, czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku,
– trasowa, pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego.
W październiku, podczas Podkomisji Stałej ds. Transportu Lotniczego, cała branża postulowała, aby budżet państwa przekazał 50 mln zł na PAŻP. Wtedy nie trzeba by było wprowadzać podwyżki opłat. Posłowie opozycji przygotowali poprawkę do budżetu na 2022 roku.
Cały artykuł czytaj na stronie www.rynek-lotniczy.pl
Komentarze