Przejdź do treści
Biuletyn Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym 1(18)/2022
Źródło artykułu

Nowy numer Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym

Urząd Lotnictwa Cywilnego zaprasza do lektury pierwszego w tym roku numeru Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym.

W pierwszym wydaniu Biuletynu Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2022 r. można znaleźć: wstępne podsumowanie 2021 roku w zakresie bezpieczeństwa, artykuł dotyczący naruszeń separacji, materiał na temat U-space, najważniejsze zagadnienia dotyczące systemu zarządzania ryzykiem zmęczenia (FRMS).

Pierwszy kwartał roku to tradycyjnie czas wstępnych podsumowań roku poprzedniego. W materiale można znaleźć podstawowe statystyki, analizę trendów oraz pierwszą ocenę sytuacji w naszym lotnictwie cywilnym w zakresie bezpieczeństwa za 2021 rok. Biorąc pod uwagę potężny wpływ pandemii SARS-COV-2 na rynek lotniczy w ostatnich latach, w szczególności przewozy komercyjne (CAT), podsumowanie to jest tym bardziej ciekawe i istotne.

Temat klasyfikacji oraz metod ustalania minimów separacji jest domeną rozległą i skomplikowaną, niezmiernie ważną z punktu widzenia bezpieczeństwa operacji lotniczych. Zgłaszanie i badanie naruszeń separacji to jeden z elementów zarządzania ryzykiem i zapewniania bezpieczeństwa w organizacji lotniczej. Autorka artykułu przybliża obie te dziedziny podając podstawowe terminy oraz podwaliny teoretyczne i źródła, z których można korzystać, by zgłębić tę tematykę.

Bezzałogowe statki powietrzne (BSP) zwane potocznie i w dużym uproszczeniu "dronami" podbijają w ostatnich latach niebo tuż nad naszymi głowami. Są wykorzystywane w coraz to nowych obszarach gospodarki, a ich bezpieczna eksploatacja i współistnienie z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej jest wciąż dużym wyzwaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Z przedstawionego materiału można dowiedzieć się jakie zmiany w przepisach oraz rozwiązania techniczne są wprowadzane w celu zapewnienia dalszego bezpiecznego rozwoju "bezzałogowców" oraz ich integracji z innymi użytkownikami nieba.

Zmęczenie pilotów jako jedna z najistotniejszych przyczyn wypadków lotniczych? Jak najbardziej. Zarówno statystyki, jak i prowadzone od lat badania w tym zakresie nie pozostawiają wątpliwości co do tego jak ważne jest, by załoga statku powietrznego była w dobrej kondycji psychofizycznej podczas pełnienia czynności lotniczych. W artykule opisano genezę oraz zalety stosowania Systemu Zarządzania Ryzykiem Zmęczenia (FRMS) w lotnictwie cywilnym.

Urząd Lotnictwa Cywilnego zaprasza do zgłaszania propozycji tematów, własnych artykułów związanych z bezpieczeństwem lotniczym, z których najciekawsze ULC z chęcią opublikuje na łamach kolejnych wydań Biuletynu. Urząd zachęca także do dzielenia się swoimi uwagami do opublikowanych materiałów – na komentarze czeka pod adresem: biuletyn@ulc.gov.pl. Na ten sam adres można również zgłaszać chęć otrzymywania Biuletynu Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym w wersji elektronicznej. 

Do pobrania:
•  Biuletyn Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym 1(18)/2022

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony