Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Nowe przepisy UE dotyczące opłat nawigacyjnych

W Dzienniku Urzędowym UE opublikowane zostało rozporządzeniie Komisji (UE) nr 1191/2010 z dnia 16 grudnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1794/2006 ustanawiające wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej.

Zmiana rozporządzenia wynika z wejścia w życie rozporządzenia nr 1070/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady – tzw. II pakiet SES – i wprowadzenia systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej. Zmienione rozporządzenie w sprawie opłat nawigacyjnych jest w znaczącym stopniu powiązane z wydanym niedawno rozporządzeniem Komisji nr 691/2010 z dnia 29 lipca 2010 r. ustanawiającym system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewnienia służb żeglugi powietrznej.

Główne zmiany w treści rozporządzenia dotyczą wprowadzenia kategorii tzw. kosztów ustalonych i wprowadzenia schematu podziału ryzyka (związanego ze zmianą kosztów oraz zmianą wielkości ruchu)pomiędzy instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej i państwa członkowskie a użytkowników przestrzeni powietrznej.

Dodatkowo w treści rozporządzenia 1794/2006 wprowadzono zmiany doprecyzowujące:
możliwość finansowania części kosztów zapewniania służb (trasowych i terminalowych) z przychodów z działalności pozanawigacyjnej,
kwestię maksymalnego ujednolicenia zasad dotyczących opłat nawigacyjnych w ramach trans granicznych stref pobierania opłat, np. w ramach FAB,
możliwość finansowania z części przychodów z opłat nawigacyjnych tzw. wspólnych projektów dotyczących funkcji sieciowych,
kwestie sposobu prowadzenia konsultacji z użytkownikami (ustanowienie 2 procesów: przed i w trakcie trwania okresu referencyjnego, jak również dokonanie weryfikacji listy informacji, jakie mają zostać udostępnione w tym procesie),
kwestię stosowania mechanizmu zachęt w stosunku do instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej (możliwość wprowadzenia zachęt finansowych w ramach obszaru przepustowości, polegających na korekcie stawki jednostkowej opłaty), jak również w stosunku do użytkowników (wskazanie przykładowych celów takich zachęt).
Istotne zmiany zostały wprowadzone również w układzie tabel sprawozdawczych.
Nowe przepisy po raz pierwszy będą miały zastosowanie do opłat trasowych na rok 2012 (ustalanych w roku 2011). W odniesieniu do opłat terminalowych istnieje możliwość odroczenia stosowania zmienionych przepisów do roku 2014 włącznie.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treścią rozporządzenia.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:333:0006:0020:EN:PDF
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:333:0006:0020:PL:PDF


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony