Przejdź do treści
Źródło artykułu

Niezwykły rok Portu Lotniczego Kraków oraz plany na 2017

Decyzja o budowie nowej drogi startowej, Światowe Dni Młodzieży, Routes Europe 2016 oraz zapewnienie ciągłości pracy modernizowanego terminalu pasażerskiego – to najważniejsze wydarzenia i wyzwania minionego roku na krakowskim lotnisku. W 2017 przed lotniskiem kolejne zadania, zmierzające do udoskonalania oferty skierowanej  zarówno dla pasażerów jak i przewoźników. Najważniejszym wyzwaniem najbliższych lat jest zbudowanie drogi startowej w porozumieniu z lokalną społecznością.

Rośnie liczba osób, dla których podróż samolotem przestaje być zbytecznym luksusem, a staje się podstawowym, niezbędnym środkiem lokomocji. Dynamiczny wzrost liczby, obsługiwanych co roku przez polskie lotniska pasażerów, jest najlepszym dowodem na potwierdzenie tych słów. Podobnie jest z rozwojem gospodarczym i kulturalnym Krakowa oraz szerzej całego regionu. Nie jest on możliwy bez nowoczesnego lotniska, które oferuje atrakcyjną siatkę połączeń i najwyższy poziom świadczonych usług – powiedział Radosław Włoszek, prezes Zarządu Portu Lotniczego Kraków. – Jeśli zależy nam na tym by Kraków i Małopolska przyciągały nowych inwestorów, a także ważne wydarzenia kulturalne, religijne, naukowe czy sportowe, to nie możemy sobie pozwolić na zastój, musimy cały czas rozwijać lotnisko, które – jestem o tym przekonany – ma jeszcze wiele do zaoferowania zarówno mieszkańcom jak i inwestorom.

Podsumowanie 2016 roku

Wydarzenia
W 2016 roku krakowskie lotnisko obsłużyło blisko pięć milionów pasażerów w tym Ojca Świętego Franciszka, który – podobnie jak 40 tys. pielgrzymów – udał się drogą lotniczą na Światowe Dni Młodzieży. Port był gospodarzem Routes Europe 2016 – największego dotychczas europejskiego forum, spotkania przedstawicieli linii lotniczych, lotnisk oraz branży turystycznej. Do Krakowa przyjechała rekordowa liczba 1261 delegatów. Przedstawiciele Portu Lotniczego Kraków dobrze wykorzystali ten czas, co pokazuje liczba nowych połączeń.

Inwestycje
W minionym roku ogłoszono decyzję o kluczowej inwestycji dla rozwoju krakowskiego lotniska – budowie nowej drogi startowej.

Zakończono  modernizację i rozbudowę terminalu pasażerskiego. Wartość inwestycji to 415 mln zł brutto i została sfinansowana ze środków własnych spółki, obligacji a także funduszy unijnych. Dzięki tej inwestycji zwiększyło się bezpieczeństwo, komfort oraz standard świadczonych usług. Przebudowany terminal ma ponad 55 tys. m2 powierzchni, z czego ponad 4 tys. m2 wykorzystywanych jest na działalność handlowo-usługową. W terminalu zainstalowano najnowocześniejszy w Polsce system kontroli bagażu rejestrowanego oparty na urządzeniach CT (tomografii komputerowej). Port Lotniczy Kraków jest pionierem w skali europejskiej w stosowaniu urządzeń tomograficznych w całym procesie kontroli bagażu rejestrowanego.

Już po oddaniu do użytku II etapu rozbudowy terminalu (w lipcu 2016 r.), polepszyła się ocena lotniska w międzynarodowym badaniu satysfakcji pasażerów (Airport Service Quality), która do tej pory wynosiła 3,3 - 3,5 (w skali od 2 do 5). W trzecim kwartale 2016 r. ocena przekroczyła granicę 4 punktów.

W minionym roku oddany został do użytku parking terenowy, który może pomieścić: 853 samochody osobowe, 10 autobusów, 20 rowerów lub skuterów. W ramach inwestycji wykonano też infrastrukturę towarzyszącą m.in. wybieg dla zwierząt (Port Lotniczy Kraków jako pierwszy port lotniczy w Polsce wprowadził tego typu udogodnienia dla czworonogów), a także wiaty dla skuterów i rowerów.

Statystyki
W 2016 roku w Porcie Lotniczym Kraków obsłużono 4 983 645 pasażerów, czyli o 18% więcej (ponad  760 tys. osób) niż rok wcześniej i odnotowano 41 902 operacji lotniczych, co oznacza wzrost o 15% w stosunku od roku 2015 (więcej o 5 557). Rekordy obsłużonych podróżnych notowano co miesiąc, a najwięcej pasażerów zostało obsłużonych w sierpniu - prawie 500 tys. osób. Dobowy rekord padł 1 sierpnia – 22 552 osób. W porównaniu do ubiegłego roku o dwa tysiące wzrosła średnia liczba obsługiwanych dziennie pasażerów – z 11,6 tys. do 13,6 tys. dziennie.

W ubiegłym roku Kraków miał 86 połączeń regularnych i czarterowych. Z lotniska operowało 21 przewoźników, trzech rozpoczęło loty w 2016 r.: Aegean, Air France, Iberia Express i SAS. Przewoźnicy uruchomili 14 nowych połączeń (Sprint Air – Olsztyn-Mazury; Aegean – Ateny; Air France – Paryż; easyJet – Mediolan, Neapol, Wenecja, Manchester, Genewa; Iberia Express – Madryt; Jet2.com – Manchester; SAS – Kopenhaga; Ryanair – Bristol, Belfast, Bournemouth).

W 2016 r. najpopularniejsze kierunki z/do Krakowa to (podobnie jak w ostatnich latach) Londyn, Warszawa i Frankfurt; najczęściej wybieranym kierunkiem wakacyjnym było Alicante. Pod względem popularności poszczególnych państw pasażerowie najczęściej korzystali z podróży do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Włoch. Na czwarte miejsce powróciły połączenia krajowe. 

W ubiegłym roku największymi przewoźnikami pod względem liczby obsłużonych pasażerów byli:
•    Ryanair, oferujący w sezonie lato 2016 – 32 połączenia;
•    easyJet, oferujący w sezonie lato 2016 – 10 połączeń;
•  Lufthansa, oferująca w sezonie lato 2016 kolejno 27 i 28 połączenia tygodniowo do lotnisk przesiadkowych (hubów) we Frankfurcie i Monachium.

Zgodnie z wynikami badań prezentowanymi przez Urząd Miasta Krakowa zagraniczni pasażerowie korzystający z Portu Lotniczego Kraków wydają podczas swojego pobytu w Krakowie 1 miliard 403 miliony złotych w skali roku. Dodatkowo przed przyjazdem pasażerowie Ci wydają kolejne 1,5 miliarda złotych na zaplanowaną podróż. Ponadto według danych przedstawianych przez ACI Europe, Port Lotniczy Kraków tworzy bezpośrednio i pośrednio w regionie ponad 7 tyś. miejsc pracy, w tym 4 tyś. na terenie samego lotniska.

Aplikacja mobilna i program lojalnościowy
W 2016 r. Port Lotniczy Kraków uruchomił bezpłatną lotniskową aplikację mobilną, w pełni zintegrowaną z systemem informacji lotniskowej. Pobrało ją już 3,5 tys. użytkowników z całego świata. Aplikacja najczęściej pobierana jest w krajach Europy Zachodniej, ale także m.in. w tak odległych państwach jak: Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Hong Kong, czy Somalia.

Program lojalnościowy krakowskiego lotniska dostępny jest dla wszystkich pasażerów powyżej 18 roku życia. Kraków Airport Loyalty ma już ponad 12,2 tys. uczestników. Członkostwo jest bezpłatne, a uczestnicy otrzymują dostęp do Katalogu Korzyści, który obejmuje m.in. rabaty w sklepach, punktach gastronomicznych, salonach Business Lounge, instytucjach, specjalną ofertę parkingową oraz możliwość zbierania punktów za każdy wylot. W ramach programu dostępne są dwa poziomy: Kraków Airport Loyalty oraz Kraków Airport Loyalty Prestige.

Scaleup
W ubiegłym roku Port Lotniczy Kraków przystąpił do programu ScaleUp Krakowskiego Parku Technologicznego, stając się partnerem strategicznym akceleratora startupów. Akcelerator - czyli program wsparcia dla młodych firm technologicznych – rozpocznie działalność w 2017 r.

GBAS (Ground Based Augmentation System)
W 2016 roku przedstawiciele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i największego regionalnego lotniska w Polsce podpisali porozumienie w sprawie wdrożenia na krakowskim lotnisku instrumentalnych procedur lotu w oparciu o system GBAS (Ground Based Augmentation System), wykorzystującego satelitarną technologię wspomagającą system nawigacyjny kontroli ruchu lotniczego. W  przyszłości systemy GBAS i ILS będą działać na krakowskim lotnisku równolegle.

Społeczna odpowiedzialność biznesu
Krakowskie lotnisko od wielu lat prowadzi szeroką działalność z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Jednym z głównych projektów jest realizowany od 7 lat konkurs grantowy „Wspieramy Sąsiadów”, w ramach którego zrealizowano do tej pory 121 projektów na terenach sąsiadujących z lotniskiem gmin Liszki i Zabierzów. W ubiegłym roku przeprowadzono też anonimową ankietę ewaluacyjną, aby stale dostosowywać formułę konkursu do zmieniających się potrzeb lokalnej społeczności. W 2016 roku wprowadzony został również program wsparcia wolontariatu pracowniczego. W ramach tego programu zrealizowano 6 projektów, w których zaangażowanych było 51 wolontariuszy.

Społeczna odpowiedzialność jest jedną z podstawowych zasad, jakimi kieruje się Port Lotniczy Kraków podczas swojej codziennej działalności biznesowej. Potwierdza to liczba dotychczas podjętych inicjatyw, a także nagrody i wyróżnienia otrzymanych w ciągu ostatnich lat, również w ubiegłym roku. Lotnisko otrzymało m.in. tytuł Mecenasa Kultury Krakowa, a także znalazło się na Liście Firm Odpowiedzialnych Społecznie, publikowanej przez Gazetę Prawną. 

Prognozy i najważniejsze plany na 2017 rok

Prognozy, siatka połączeń
Prognozy krakowskiego lotniska zakładają obsłużenie w 2017 r. 5,2 miliona pasażerów. Nowym przewoźnikiem będą izraelskie linie lotnicze El-Al. Po prawie siedmiu latach przerwy, od 3 lipca do Krakowa wraca bezpośrednie połączenie ze Stanami Zjednoczonymi (do Chicago). W sumie w 2017 r. przewoźnicy uruchomią 12 nowych połączeń: LOT – Chicago; El-Al – Tel Awiw; Eurowings – Dusseldorf; Ryanair – Chania, Porto, Lourdes, Pescara, Wenecja, Walencja, Lamezia; SAS – Sztokholm; Jet2.com – Birmingham. 

Inwestycje
Trwają prace nad planem generalnym lotniska, który określi kierunki w jakich  port będzie rozwijał się w najbliższych latach.

W 2017 r. rozpocznie się przebudowa najstarszej (południowo-zachodniej) części płaszczyzny postojowej na krakowskim lotnisku (tzw. PPS). Zaplanowano całkowite wyburzenie istniejącej konstrukcji nawierzchni betonowej PPS i budowę nowej nawierzchni o zwiększonej nośności, dostosowanej do stosowanych obecnie standardów i wyposażonej w odpowiednią infrastrukturę. Budowa będzie prowadzona etapami, aby w jak najmniejszym stopniu wpłynąć na wykonywane operacje lotnicze. Wartość projektu to 18,4 mln zł. Inwestycję w formule „zaprojektuj i wybuduj” realizuje firma Budimex Budownictwo Sp. z o.o.

W br. Port Lotniczy Kraków planuje wybudować łącznik między hotelem a kładką, tak by goście Hilton Garden Inn mogli komfortowo przejść do terminalu, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz.

Najważniejszym zadaniem inwestycyjnym stojącym przed krakowskim lotniskiem jest budowa nowej drogi startowej. To kluczowy element przyjętego w ubiegłym roku przez Zgromadzenie Wspólników planu inwestycyjnego do 2023 r. Przygotowania do realizacji tej inwestycji port rozpoczął od podjęcia dialogu z lokalną społecznością. W tym roku Port Lotniczy Kraków przeprowadzi konsultacje społeczne z mieszkańcami.

Nowe usługi, udogodnienia dla pasażerów
W 2017 r. wprowadzone zostaną kolejne udogodnienia dla pasażerów m.in. dwa dodatkowe punkty kontroli bezpieczeństwa, przechowalnia bagażu oraz stanowiska samodzielnego nadawania bagażu (self-service bag drop-off) – pierwsze w Polsce urządzenia pozwalające na samodzielne nadawanie bagażu przez pasażera. Docelowo uruchomionych zostanie 10 stanowisk współużytkowanych przez większość przewoźników.

W pierwszej połowie roku zaplanowano również uruchomienie Centrum Edukacji Lotniczej – programu skierowanego dla dzieci i młodzieży. Zajęcia będę dopasowane do grup wiekowych: wycieczki, warsztaty oraz teatrzyki dla najmłodszych. Centrum Edukacji Lotniczej będzie w dawnym Terminalu T2, który zostanie wyposażony i zaadaptowany na ten cel w drodze konkursu ogłoszonego przez Port Lotniczy Kraków.

Logotyp
Na początku br. zostanie rozstrzygnięty konkurs na nowy logotyp Kraków Airport, który stanowić ma kolejny element nowego Corporate Identity wdrożonego na etapie procesu inwestycyjnego portu.  W ramach konkursu przygotowany zostanie również projekt dodatkowego oznakowania Portu Lotniczego Kraków Airport, który stanowić ma swoistego rodzaju wizytówkę lotniska / miasta i regionu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony