Przejdź do treści
Źródło artykułu

Mikrolotowe Mistrzostwa Polski 2025 za nami

Na lotnisku Rudniki Aeroklubu Częstochowskiego zakończyła się rywalizacja Mikrolotowych Mistrzostw Polski 2025. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Komisję Mikrolotową Aeroklubu Polskiego we współpracy z Aeroklubem Częstochowskim.

Podczas mistrzostw udało się rozegrać sześć konkurencji, tj.: nawigacja precyzyjna (korytarz), okrąg, nawigacja z nieznanymi odcinkami trasy, seria lądowań z wyłączonym silnikiem, nawigacyjno-ekonomiczna i nawigacja po znanej trasie. Zawodnicy punkty zdobywali również w lądowaniach po wykonanych trasach.

Bilans zawodów ostatecznie przedstawia się następująco:

1. Tomasz Koperski i Magda Koperska (AL-2 – samolot ultralekki w załodze dwuosobowej) – 4885 pkt.
2. Mieczysław Szurgot (AL-1 – samolot ultralekki w załodze jednoosobowej) – 2757 pkt.
3. Rafał Błaszczyk (WL-1 – motolotnia w załodze jednoosobowej) – 2536 pkt.
4. Tomasz Kryś (WL-1 – motolotnia w załodze jednoosobowej) – 2134 pkt.
5. Rafał Walkowiak (WL-1 – motolotnia w załodze jednoosobowej) – 1769 pkt.
6. Wieńczysław Wolny i Piotr Pacyński (GL-2 – wiatrakowiec w załodze dwuosobowej) – 818 pkt.
7. Łukasz Hałasa i Maria Hałasa (GL-2 – wiatrakowiec w załodze dwuosobowej) – 789 pkt.

Podium Mikrolotowych Mistrzostw Polski rozegranych w klasie WL-1 (motolotnie w załodze jednoosobowej):
1. Rafał Błaszczyk – Mistrz Polski
2. Tomasz Kryś – Wicemistrz Polski
3. Rafał Walkowiak – II Wicemistrz Polski

Podium Mikrolotowych Mistrzostw Polski rozegranych w klasie WL-1 (fot. Aeroklub Polski)

Gratulujemy!

Wyniki zawodów są zaliczane do Mikrolotowego Pucharu Polski 2025. Mistrzostwa stanowią również część przygotowań polskich zawodników do startów w zawodach międzynarodowych. Najbliższa rywalizacja czeka naszą Kadrę Narodową na Mistrzostwach Świata, która odbędzie się w dniach od 4 do 17 sierpnia we francuskim Chambley.

Mikrolotowe Mistrzostwa Polski - uczestnicy (fot. Aeroklub Polski)

Konkurencje podczas Mikrolotowych Mistrzostw Polski 2025 rozegrane na lotnisku Rudniki:

Nawigacja precyzyjna (KORYTARZ)
Zadanie polegało na wykonaniu precyzyjnego przelotu wyznaczoną trasą na minimalnej wysokości 500 stóp AGL lub wyższym lokalnym minimum. Trasa składała się z odcinków prostych i/lub łukowych tworzących „korytarz” o określonej szerokości. Przelot musiał być wykonany ze stałą prędkością względem Ziemi, zadeklarowaną wcześniej przez zawodnika. Punkt startowy (SP) stanowił początek ocenianego przelotu nawigacyjnego. Nawigacja kończyła się w punkcie końcowym (FP). Po osiągnięciu tego punktu zawodnicy powinni wrócić na lotnisko zgodnie z wyznaczoną trasą i wykonać punktowane lądowanie precyzyjne.

Mapa - nawigacja precyzyjna (fot. Aeroklub Polski)

Okrąg
W tej konkurencji zawodnicy wykonywali w powietrzu precyzyjny okrąg o kącie 360°, wokół znacznika centralnego (CM – centre marker), w zakresie promienia od minimum 200 metrów do maksymalnie 750 metrów. Zawodnik mógł dowolnie wybrać promień w podanym zakresie. Lot po okręgu zaczynał się od przelotu przez załogę przez punkt startowy (SP – start point) w linii prostej oraz znacznik centralny (CM).

Mapa - OKRAG (fot. Aeroklub Polski)

Nawigacja z nieznanymi odcinkami trasy
Celem zadania jest wykonanie przelotu wg częściowo znanej trasy na podstawie otrzymanych zdjęć, kursów oraz wskazówek na mapie, . Trasę należy pokonać z zadeklarowaną prędkością względem ziemi. Na trasie znajdują się bramki o określonej szerokości i służą do kontroli lotu. Na bramkach odbywa się pomiar czasu. Start odbywa się z deku o nakazanym czasie. Przekroczenie WPT następuje o nakazanym czasie. Czasy zostaną podane po ustaleniu kolejności startu na podstawie zadeklarowanych prędkości. Punktacja rozpoczyna się od punktu WPT a kończy się na osiągnięciu KPT.

Mapa - nawigacja z nieznanymi odcinkami trasy (fot. Aeroklub Polski)

Konkurencja nawigacyjno-ekonomiczna
Zadaniem zawodnika było zaplanowanie i wykonanie trasy lotu, tworzącej trójkąt o możliwie największej powierzchni na mapie, przy jednoczesnym spełnieniu wymogów dotyczących minimalnego, maksymalnego zapasu paliwa oraz unikaniu obszarów wyłączonych. Zawodnicy zdobywali dodatkowe punkty przez zaliczenie punktów specjalnych oznaczonych na mapie.

Mapa - konkurencja nawigacyjno-ekonomiczna (fot. Aeroklub Polski)

Nawigacja po znanej trasie
Celem zadania było wykonanie przelotu według zadanej trasy, odnalezienie zdjęć i znaków oraz naniesienie ich na mapę. Trasę należało pokonać z zadeklarowaną prędkością względem Ziemi. Na trasie znajdowały się bramki o określonej szerokości, na których odbywał się pomiar czasu. Przekroczenie WPT powinno nastąpić o nakazanym czasie. Punktacja naliczana od punktu WPT i do osiągnięcia KPT.

Mapa - nawigacja po znanej trasie (fot. Aeroklub Polski)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony