Maszyny na każdą kieszeń podczas AVIATION EXPO 2021
Samoloty ultralekkie, paralotnie, śmigłowce, ale też osprzęt i akcesoria lotnicze. Miłośnicy fruwania w przestworzach będą mogli poczuć się jak w domu na wrześniowych Targach Lotniczych AVIATION EXPO w Targach Kielce.
W tym roku organizatorzy skupiają się na lekkich maszynach latających, które nie muszą rozbijać budżetu, aby dostarczyć dużo zabawy lub służyć jako narzędzie do pracy. A najlepiej jedno i drugie.
- Stawiamy na lotnictwo lekkie na każdą kieszeń. Śmigłowce, wiatrakowce, balony, samoloty ultralekkie, ale też drony i statki bezzałogowe. Chcemy pokazać, że nie tylko najbogatsi mogą pozwolić sobie na własną maszynę latającą, a wręcz przeciwnie. Współczesne technologie pozwalają na tworzenie wydajnych i wytrzymałych maszyn, których koszt zakupu często nie przekracza ceny samochodu osobowego. Równie podekscytowani naszą imprezą są także producenci i dystrybutorzy sprzętu lotniczego. Dlatego z przyjemnością chciałbym poinformować, że tegoroczne kieleckie Targi Lotnicze AVIATION EXPO będą znacznie większe, niż poprzednia edycja. Będzie można zobaczyć maszyny z całego świata, zarówno nowinki techniczne, jak i repliki zabytków – mówi Tomasz Krawiec, menedżer projektu AVIATION EXPO.
Sportowy helikopter od belgów
Na tegorocznym AVIATION EXPO nie zabraknie wyjątkowych maszyn. Jedną z nich będzie Dynali H3 Sport 135HP - najnowszy i najmocniejszy model ultralekkiego śmigłowca belgijskiego producenta wiropłatów komercyjnych.
Ten dwuosobowy, w pełni funkcjonalny śmigłowiec wyposażony jest w fabrycznie podrasowany silnik Rotax 912. Inżynierom udało się zwiększyć moc do 135 koni mechanicznych, co przy masie 500 kg pozwala mu osiągnąć stałą prędkość 140 km/h. Dodatkowym atutem takich proporcji masy do mocy jest szacowany czas lotu nawet do 3,5 godziny. Zaskakujące jest również wyjątkowo niskie spalanie, na poziomie 22 litów na godzinę, co czyni go realną alternatywą dla samochodu reprezentacyjnego.
Ultralekki luksus
Ultralekki samolot Pipistrel Virus SW również będzie można podziwiać podczas tegorocznego AVIATION EXPO.
Pipistrel VIRUS SW jest najbardziej ekonomicznym i należącym do najszybszych na świecie, produkowanych seryjnie lekkich samolotów w układzie górnopłata. Jego osiągi pozwalają na loty z prędkościami ponad 260km/h, na dystansach sięgających nawet 2000 km.
Unikatowa replika
Niemałe poruszenie wywołała informacja o pojawieniu się na targach unikatowej repliki samolotu Curtiss Model D z 1911. Nazywany „Pchaczem Curtissa”, amerykański samolot był jedną z pierwszych masowo produkowanych maszyn tego typu na świecie.
Konstrukcja Modelu D poprzedza wykorzystanie metalu w maszynach latających. Samolot wykonany był głównie ze świerku, z jesionem użytym w łożu silnika oraz belkach podwozia obleczonych domieszkowanym płótnem. Belki podpór zrobione były z bambusa. Prawie wszystkie Modele D zostały skonstruowane z konfiguracją popychacza - ze śmigłem umiejscowionym za pilotem. To właśnie ze względu na tę konfigurację określano je mianem „Pchaczy Curtissa”.
Ulubieniec amerykańskich służb
Na AVIATION EXPO nie mogło zabraknąć także przedstawicieli rynku amerykańskiego. W Kielcach zagości nowa wersja klasyki prywatnej awiacji helikopterowej, śmigłowiec Enstrom 480B.
Maszyna ta jest flagowym produktem amerykańskiej firmy Enstrom, stworzonym na potrzeby szkoleń do amerykańskiej armii. Znany jest ze swojej niezawodności, bezpieczeństwa i komfortu. Śmigłowiec wyposażony jest w turbinowy silnik Rolls-Royce 250 C20w, pięcioosobową kabinę, oraz kokpit pilota z widocznością na poziomie 240 stopni.
Nie ma załogi – nie ma problemu
Światem lotnictwa od kilku lat wstrząsa branża maszyn bezzałogowych. Drony są jedynie wierzchołkiem góry lodowej. Dlatego na AVIATIONE EXPO pojawi się FARADA G1 – system bezzałogowy z możliwością pionowego startu i lądowania. Tę wyjątkową konstrukcję cechuje przede wszystkim zasięg i możliwości. FARADA G1 napędzany jest elektrycznym silnikiem o maksymalnym czasie lotu do 1,5 godziny na dystansie do 100 kilometrów. Dodatkowo, maszyna wyposażona jest w system optoelektroniczny własnej produkcji. Głowice obserwacyjne stworzone zostały tak, aby z niespotykaną łatwością wykrywania i śledzenia ruchowych obiektów.
Coś dla ciała i dla ducha
Wymienione maszyny to tylko część oferty, która pojawi się na tegorocznym AVIATION EXPO. Ale co, jeśli fascynuje cię lotnictwo, ale dopiero myślisz o wyrobieniu licencji pilota? Także w tym roku AVIATION EXPO odwiedzą aerokluby, szkoły lotnicze i inne organizacje prowadzące kursy szybowcowe oraz szkolenia przygotowujące do egzaminu na pilota.
Wydarzeniu towarzyszą dwie konferencje: Technology and Law for Aviation – technologia i prawo lotnicze i Global Drone Conference – bezzałogowe statki powietrzne.
Podczas konferencji Technology and Law for Aviation tematami wiodącymi będzie nowoczesne lotnisko, rozwój biznesu cargo, paperless cockpit, szkolenia do ATPL, nowoczesne technologie w zarządzaniu przestrzenią powietrzną i tajemnica przedsiębiorstwa. W spotkaniu uczestniczyć będą eksperci z polskich lotnisk, przedstawiciele firm ground handlingowych, przedstawiciele firm CARGO i europejscy eksperci w zakresie prawa nowych technologii.
Z kolei podczas Global Drone Conference uczestniczy poznają wiodące na rynku polskim spółki dronowe, ale też będą mieli okazję zapoznać się z europejskimi technologiami np. Leonardo. Integracja dronów z innymi użytkownikami przestrzeni powietrznej, zastosowanie dronów w różnych sektorach gospodarki, potrzeba rozwoju U-Space, nowe regulacje unijne to tylko niektóre tematy, jakie poruszone zostaną podczas całodziennej konferencji.
Na AVIATION wystawiają się także firmy oferujące sprzęt przydatny, choć niekoniecznie związany z samym lataniem. Swoją ofertę przedstawią m. in.: SpeedFloor ze swoim systemem posadzek podłogowych dla obiektów lotniczych, TPP Thermoplastics Polska z kratami trawiastymi do budowy lotnisk, krajowej produkcji oświetlenie lotnicze AvioLights, czy awionika lotnicza słoweńskiej firmy Kanardia.
Targi Lotnicze AVIATION EXPO odbędą się 11 - 12 września 2021 roku w Targach Kielce.
Komentarze