Marcowy numer Przeglądu Lotniczego już w kioskach
Marcowy numer Przeglądu Lotniczego już w kioskach! A w nim:
Ekscelencja z plusem – Cessna Citation XLS+
Przedstawiamy najchętniej kupowany odrzutowiec dyspozycyjny Cessny – co sprawia, że właśnie ten „biz-jet” cieszy się taką popularnością?
Landemaschine – automat do lądowania
Przy lądowaniu o błędy nietrudno, zwłaszcza u początkujących pilotów. Można je jednak w prosty sposób wyeliminować – opisujemy metodę propagowaną przez Wojciecha Dąbrowskiego, która przydaje się również doświadczonym lotnikom, zwłaszcza przy lądowaniach w trudnych warunkach.
Lądowanie pod górkę
Przedstawiamy relację Krzysztofa Barszczewskiego z jednego z górskich zlotów, jakie piloci alpejscy organizują w „pięknych okolicznościach przyrody” – są one dobrą okazją, by poćwiczyć lądowania i starty na najtrudniejszych przygodnych lądowiskach, unikając przy okazji wiążących się z tym biurokratycznych formalności.
Książka mechanika lotniczego
Nikt nie lubi formalności, jednak prowadzenie Książki Mechanika Lotniczego jest najlepszym sposobem udowodnienia swego doświadczenia przy ubieganiu się o licencję, staraniu się o pracę czy... podwyżkę. Warto się dowiedzieć więcej na ten temat, bo 6.11.2008 r. Prezes ULC wprowadził KML do stosowania jako Załącznik do Wytycznych nr 11.
Cessną do Gambii
Druga część rozpoczętej w poprzednim numerze relacji z lotniczej podróży po zachodniej Afryce. Dolecieć do Gambii to nie lada wyzwanie, ale... trzeba jeszcze stamtąd wrócić! Andrzej Fenrych opisuje swoje kolejne przygody i podaje garść porad, które przydadzą się chętnym wyruszyć w podobną wyprawę.
Muchowiec z pomysłem na nowe czasy
Coraz więcej aeroklubowych lotnisk przestaje przypominać peerelowski skansen i wykorzystuje możliwości powstałe po wejściu do Unii Europejskiej. Znakomitym przykładem takiego działania może być katowickie lotnisko na Muchowcu, które może wkrótce stać się nowoczesnym City Portem obsługującym zarówno samoloty biznesowe, jaki i loty sportowo-szkolne.
Czym jest Just Culture
Tylko absolutnym nielotom nie zdarzają się błędy w powietrzu. W lotnictwie chodzi o to, by zaistniałe błędy – swoje i innych – analizować i wykorzystywać wnioski do zapobiegania powstawaniu błędów w przyszłości. Just Culture to, mówiąc w skrócie, coraz popularniejsza w lotniczym świecie metodyka analizowania postępowania. Dlaczego warto z niej korzystać, również będąc zwykłym pilotem? Czytaj w ciekawym artykule Jacka Mainki.
Po co jest Biuro Odpraw Załóg?
Wiemy już, że artykuły Magdy Rekść są polecane przez wykładowców na kursach PPL i ATPL. Tym razem autorka przedstawia to, co każdy pilot wiedzieć powinien o Biurze Odpraw Załóg, czyli tzw. Briefingu, który przede wszystkim kojarzy nam się z miejscem, gdzie składamy plany lotu. To jednak nie wszystko, w czym może nam pomóc BOZ. O co możemy poprosić w Biurze Odprawy Załóg (i w czym nam BOZ... nie pomoże), wyjaśnia Magdalena Rekść.
Rady mechanika – jak nie kupować samolotu
Z samolotem jest jak z samochodem – najlepiej kupić nowy, ale nie każdego na to stać, dlatego dla wielu z nas jedyną szansą na własne skrzydła pozostaje rynek wtórny. Jednak nieprzemyślana decyzja przy kupnie używanego samolotu może mieć znacznie poważniejsze konsekwencje, niż w przypadku kilkuletniego samochodu. Na co zwrócić uwagę przy wybieraniu najlepszej propozycji – pisze Kamil Iwankiewicz.
RWD-5R lata – i o to chodzi
Budowa latającej repliki RWD-5 (której patronował PLAR) była niewątpliwym sukcesem Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego. RWD-5R powstał jednak po to, by latać, dlatego w nadchodzącym sezonie możemy się spodziewać jego obecności na lotniczych imprezach, gdzie będzie realizował obietnice „honorowych lotów”. Czy powstaną kolejne repliki przedwojennych polskich konstrukcji lotniczych? Tego i innych aktualności na temat SLE dowiesz się z artykułu Zbigniewa Sułkowskiego.
Andrzej Wojewódzki – niedokończona autobiografia
W lutym pożegnaliśmy Andrzeja Wojewódzkiego. Odszedł nieoczekiwanie, zabrany nagle przez Los i dopiero teraz dociera do nas, że był legendą polskiego środowiska śmigłowcowego. Wszyscy wiedzieli, kim jest – ale któż z nas znał Go naprawdę? Katarzyna Tracz ilustruje wspomnienie Andrzeja fragmentami Jego niedokończonej książki.
Nieznajomość przestrzeni
Przygotowanie do lotu to nie tylko sprawdzenie i zatankowanie maszyny, wykreślenie trasy i sprawdzenie pogody. Niektórzy piloci przekonują się o tym boleśnie, już w powietrzu dowiadując się od FIS, że na trasie znajdują się na przykład aktywne strefy TSA zarezerwowane dla lotnictwa wojskowego, których ominięcie wymaga nadłożenie kilkuset kilometrów drogi. Jak uniknąć takich „niespodzianek” pisze zespół Latajmy Bezpiecznie.
Juniorzy na Żarze
Zimowe Zgrupowanie Juniorów zorganizowane na Żarze pod kryptonimem „Akcja Śnieg” to swoiste novum w procesie szkolenia młodych szybowników. Po stosownej porcji wykładów i warsztatów uczestnicy mogli zakosztować prawdziwego „niedźwiedziego mięsa” – żaglowych lotów nad zaśnieżonym zboczem. Jak było – czytaj w najnowszym numerze PLAR.
Latające dywany... z napędem
Kogóż nie pociąga egzotyka Krainy Tysiąca i Jednej Nocy? Antyczne zamki, oazy, pustynie... Jednak nie dla nas perspektywa z wielbłądziego grzbietu – najlepiej podziwiać te okolice z PPG! O paralotniowej wyprawie do Syrii pisze Leszek Mańkowski.
Phantom i Mosquito – idealne połączenie
Po ośmiu latach latania na lotni z napędem Mosquito Daniel Kowalczyk zdecydował się na zakup sztywnopłata Aeros Phantom i twierdzi, że ta para stanowi połączenie doskonałe. Swoje doświadczenia z pierwszych lotów na nowym sprzęcie opisuje w najnowszym numerze PLAR.
NASZE DZIAŁY STAŁE:
Aktualności – najnowsze wydarzenia w general aviation w Polsce i na świecie, odpowiedzi lekarza-orzecznika na pytania Czytelników, najświeższa oferta sprzętu latającego, szkoleń, akcesoriów i usług dla lotników.
I oczywiście - jak zawsze na czasie – wstępniak Redaktora Naczelnego. Ciąg dalszy kontrowersji wokół interpretacji europejskich przepisów przez polski nadzór lotniczy i sprawy szkoleń na lotnisku Warszawa-Babice.
Ekscelencja z plusem – Cessna Citation XLS+
Przedstawiamy najchętniej kupowany odrzutowiec dyspozycyjny Cessny – co sprawia, że właśnie ten „biz-jet” cieszy się taką popularnością?
Landemaschine – automat do lądowania
Przy lądowaniu o błędy nietrudno, zwłaszcza u początkujących pilotów. Można je jednak w prosty sposób wyeliminować – opisujemy metodę propagowaną przez Wojciecha Dąbrowskiego, która przydaje się również doświadczonym lotnikom, zwłaszcza przy lądowaniach w trudnych warunkach.
Lądowanie pod górkę
Przedstawiamy relację Krzysztofa Barszczewskiego z jednego z górskich zlotów, jakie piloci alpejscy organizują w „pięknych okolicznościach przyrody” – są one dobrą okazją, by poćwiczyć lądowania i starty na najtrudniejszych przygodnych lądowiskach, unikając przy okazji wiążących się z tym biurokratycznych formalności.
Książka mechanika lotniczego
Nikt nie lubi formalności, jednak prowadzenie Książki Mechanika Lotniczego jest najlepszym sposobem udowodnienia swego doświadczenia przy ubieganiu się o licencję, staraniu się o pracę czy... podwyżkę. Warto się dowiedzieć więcej na ten temat, bo 6.11.2008 r. Prezes ULC wprowadził KML do stosowania jako Załącznik do Wytycznych nr 11.
Cessną do Gambii
Druga część rozpoczętej w poprzednim numerze relacji z lotniczej podróży po zachodniej Afryce. Dolecieć do Gambii to nie lada wyzwanie, ale... trzeba jeszcze stamtąd wrócić! Andrzej Fenrych opisuje swoje kolejne przygody i podaje garść porad, które przydadzą się chętnym wyruszyć w podobną wyprawę.
Muchowiec z pomysłem na nowe czasy
Coraz więcej aeroklubowych lotnisk przestaje przypominać peerelowski skansen i wykorzystuje możliwości powstałe po wejściu do Unii Europejskiej. Znakomitym przykładem takiego działania może być katowickie lotnisko na Muchowcu, które może wkrótce stać się nowoczesnym City Portem obsługującym zarówno samoloty biznesowe, jaki i loty sportowo-szkolne.
Czym jest Just Culture
Tylko absolutnym nielotom nie zdarzają się błędy w powietrzu. W lotnictwie chodzi o to, by zaistniałe błędy – swoje i innych – analizować i wykorzystywać wnioski do zapobiegania powstawaniu błędów w przyszłości. Just Culture to, mówiąc w skrócie, coraz popularniejsza w lotniczym świecie metodyka analizowania postępowania. Dlaczego warto z niej korzystać, również będąc zwykłym pilotem? Czytaj w ciekawym artykule Jacka Mainki.
Po co jest Biuro Odpraw Załóg?
Wiemy już, że artykuły Magdy Rekść są polecane przez wykładowców na kursach PPL i ATPL. Tym razem autorka przedstawia to, co każdy pilot wiedzieć powinien o Biurze Odpraw Załóg, czyli tzw. Briefingu, który przede wszystkim kojarzy nam się z miejscem, gdzie składamy plany lotu. To jednak nie wszystko, w czym może nam pomóc BOZ. O co możemy poprosić w Biurze Odprawy Załóg (i w czym nam BOZ... nie pomoże), wyjaśnia Magdalena Rekść.
Rady mechanika – jak nie kupować samolotu
Z samolotem jest jak z samochodem – najlepiej kupić nowy, ale nie każdego na to stać, dlatego dla wielu z nas jedyną szansą na własne skrzydła pozostaje rynek wtórny. Jednak nieprzemyślana decyzja przy kupnie używanego samolotu może mieć znacznie poważniejsze konsekwencje, niż w przypadku kilkuletniego samochodu. Na co zwrócić uwagę przy wybieraniu najlepszej propozycji – pisze Kamil Iwankiewicz.
RWD-5R lata – i o to chodzi
Budowa latającej repliki RWD-5 (której patronował PLAR) była niewątpliwym sukcesem Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego. RWD-5R powstał jednak po to, by latać, dlatego w nadchodzącym sezonie możemy się spodziewać jego obecności na lotniczych imprezach, gdzie będzie realizował obietnice „honorowych lotów”. Czy powstaną kolejne repliki przedwojennych polskich konstrukcji lotniczych? Tego i innych aktualności na temat SLE dowiesz się z artykułu Zbigniewa Sułkowskiego.
Andrzej Wojewódzki – niedokończona autobiografia
W lutym pożegnaliśmy Andrzeja Wojewódzkiego. Odszedł nieoczekiwanie, zabrany nagle przez Los i dopiero teraz dociera do nas, że był legendą polskiego środowiska śmigłowcowego. Wszyscy wiedzieli, kim jest – ale któż z nas znał Go naprawdę? Katarzyna Tracz ilustruje wspomnienie Andrzeja fragmentami Jego niedokończonej książki.
Nieznajomość przestrzeni
Przygotowanie do lotu to nie tylko sprawdzenie i zatankowanie maszyny, wykreślenie trasy i sprawdzenie pogody. Niektórzy piloci przekonują się o tym boleśnie, już w powietrzu dowiadując się od FIS, że na trasie znajdują się na przykład aktywne strefy TSA zarezerwowane dla lotnictwa wojskowego, których ominięcie wymaga nadłożenie kilkuset kilometrów drogi. Jak uniknąć takich „niespodzianek” pisze zespół Latajmy Bezpiecznie.
Juniorzy na Żarze
Zimowe Zgrupowanie Juniorów zorganizowane na Żarze pod kryptonimem „Akcja Śnieg” to swoiste novum w procesie szkolenia młodych szybowników. Po stosownej porcji wykładów i warsztatów uczestnicy mogli zakosztować prawdziwego „niedźwiedziego mięsa” – żaglowych lotów nad zaśnieżonym zboczem. Jak było – czytaj w najnowszym numerze PLAR.
Latające dywany... z napędem
Kogóż nie pociąga egzotyka Krainy Tysiąca i Jednej Nocy? Antyczne zamki, oazy, pustynie... Jednak nie dla nas perspektywa z wielbłądziego grzbietu – najlepiej podziwiać te okolice z PPG! O paralotniowej wyprawie do Syrii pisze Leszek Mańkowski.
Phantom i Mosquito – idealne połączenie
Po ośmiu latach latania na lotni z napędem Mosquito Daniel Kowalczyk zdecydował się na zakup sztywnopłata Aeros Phantom i twierdzi, że ta para stanowi połączenie doskonałe. Swoje doświadczenia z pierwszych lotów na nowym sprzęcie opisuje w najnowszym numerze PLAR.
NASZE DZIAŁY STAŁE:
Aktualności – najnowsze wydarzenia w general aviation w Polsce i na świecie, odpowiedzi lekarza-orzecznika na pytania Czytelników, najświeższa oferta sprzętu latającego, szkoleń, akcesoriów i usług dla lotników.
I oczywiście - jak zawsze na czasie – wstępniak Redaktora Naczelnego. Ciąg dalszy kontrowersji wokół interpretacji europejskich przepisów przez polski nadzór lotniczy i sprawy szkoleń na lotnisku Warszawa-Babice.
Źródło artykułu
Komentarze