Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy Maj 2010
Źródło artykułu

Majowy numer Przeglądu Lotniczego już w salonach prasowych i u prenumeratorów

W najnowszym numerze, przeczytamy:

Smoleńsk – 10.04.2010
Nigdy jeszcze żaden wypadek lotniczy nie skupił tak wielkiej uwagi Polaków, jak katastrofa prezydenckiego samolotu. Badanie jej przyczyn potrwa jeszcze długo. Dostępne w tej chwili dowody pozwalają z dużym prawdopodobieństwem odtworzyć przebieg ostatniej fazy lotu, prowadzącej do zderzenia z ziemią – trzeba jednak znaleźć odpowiedzi na szereg pytań, konieczne dla ustalenia pierwotnych przyczyn tragedii. O tym wszystkim piszemy w majowym numerze PLAR.

Luscombe Phantom w Polsce
Błyszczący polerowanym duraluminium Luscombe Phantom wygląda jak przeniesiony za pomocą machiny czasu z połowy lat trzydziestych ubiegłego wieku. Stacjonuje jednak wśród swojskich krajobrazów Mazowsza, w podwarszawskich Sobieniach. Co ciekawe, do reaktywacji tej legendy amerykańskiego General Aviation przyczynia się polska firma. Jedyny w swojej klasie samolot LSA testuje na łamach PLAR Marcin Wiśniewski.

Friedrichshafen 2010 – z prądem i pod prąd
Choć w tym roku targi Aero we Friedrichshafen, najważniejszą europejską imprezę General Aviation, odwiedziło mniej wystawców i gości niż przed rokiem, to śmiało można powiedzieć, że była ona nie mniej ciekawa. A to dzięki prezentowanym nowościom, o których przeczytasz w korespondencji Marcina Wiśniewskiego.

Maj – nie przegap zmian
Początek lotniczego sezonu stoi pod znakiem zmiany struktur przestrzeni FIR Warszawa, na które powinni zwrócić baczną uwagę wszyscy korzystający z niej lotnicy. Oczywiście nic nie zastąpi wnikliwej lektury AIP Polska przed lotem, jednak już teraz warto zaznajomić się ze zmianami wprowadzanymi w strukturach przestrzeni lotnisk wojskowych oraz stref TSA i TRA oraz w procedurach dolotowo/odlotowych VFR dla lotnisk kontrolowanych, które w majowym numerze PLAR przedstawia Magdalena Rekść z PAŻP.

Autopilot – Tobie też się przyda
Choć w naszym kraju pierwsze skojarzenia ze słowem „autopilot” wędrują gdzieś w stronę dużego lotnictwa komercyjnego, tego rodzaju urządzenia są coraz częściej dostępne w latających w Polsce samolotach General Aviation. Warto więc przyjrzeć się temu tematowi, bo autopilot to rzecz naprawdę przydatna i w dodatku – jak udowadnia na łamach PLAR Jerzy Orkiszewski – wcale nie trudna w użyciu.

Dolot do EPBC – zmiana częstotliwości
Wyjątkowo uczęszczany odcinek WAR – EPBC to miejsce, gdzie piloci zgodnie z sugestiami służb informacji lotniczej przechodzą z łączności z FIS Warszawa na AFIS Babice lub odwrotnie, w zależności od kierunku lotu. Problem w tym, że zmiana częstotliwości następuję nie w jednym, lecz w dwóch oddalonych od siebie o ok. 10 km punktach. W efekcie na tym odcinku opozyty lecą na dwóch różnych częstotliwościach, nie słysząc wzajemnie swych meldunków pozycyjnych, co stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu. Od 6 maja najlepszym miejscem zmiany częstotliwości radiowej Warszawa Informacja/Babice Info dla zachodnich przylotów i odlotów z Babic będzie punkt FOXTROT – szczegóły znajdziesz w najnowszym numerze Przeglądu Lotniczego.

Druga młodość Skylane
Tak naprawdę, najnowsza wersja Cessny 182 różni się od egzemplarzy sprzed lat głównie awioniką. Na szczęście na rynku dostępne są certyfikowane, zintegrowane przyrządy cyfrowe, skonstruowane specjalnie z myślą o starszych samolotach. Na przykładzie Cessny F182Q SP-FPN prosty sposób na nowoczesny glass cockpit w leciwych już maszynach przedstawia Michał Setlak.

Ratowniczy EC-135 od środka
W kolejnych miastach Polski rozpoczynają służbę nowe śmigłowce ratownicze EC-135. Mało kto jednak wie, że Polska nie kupiła po prostu gotowych „latających karetek” – wyposażenie Eurocopterów LPR zostało w znacznej mierze zaprojektowane przez polskich specjalistów. Nową ratowniczą maszynę prezentuje od środka lotnik i lekarz zarazem, Grzegorz Zając.

„Aeroklub ma niewykorzystany potencjał”
Trudna sytuacja Aeroklubu Polskiego wymaga nowego pomysłu i nowych form zarządzania największym polskim stowarzyszeniem lotniczym. W majowym PLAR Krzysztof Krawcewicz pyta nowego Prezesa Zarządu AP Włodzimierza Skalika o koncepcję na wyprowadzenie AP z kryzysu i wizję na przyszłość.

50 lat Foki
W tym roku przypadają dwa lotnicze jubileusze – samolotu TS-11 Iskra i szybowca SZD-24 Foka. O pierwszej konstrukcji pisaliśmy w PLAR 3/2010, teraz kolej na prezentację Foki, powszechnie uważanej za jeden z najbardziej udanych i bez dwóch zdań najpiękniejszy polski szybowiec.

Trajka dobra rzecz
Wojciech Pierzyński rozpoczyna serię artykułów o wózkach paralotniowych, w których dzieli się wiedzą i doświadczeniem ze wszystkimi, którzy z różnych względów chcą latać na wózku z napędem lub już na nim latają, a chcą wiedzieć i umieć więcej.

Oprócz tego, jak zawsze, wstępniak Naczelnego, a w nim refleksje o smoleńskiej katastrofie i jej reperkusjach, a także comiesięczny felieton Piotra Długiewicza o micie polskiego lotnika w kontekście wypadku z 10 kwietnia...

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony