Przejdź do treści
Źródło artykułu

Majowy numer miesięcznika "Lotnictwo" już w kioskach

Ukazał się najnowszy - majowy numer miesięcznika "Lotnictwo" - zapraszamy do lektury!

Jerzy Liwiński
Wytwórnie samolotów regionalnych 2008
W ubiegłym roku na rynku samolotów regionalnych toczyła się rywalizacja trzech głównych producentów: brazylijskiego Embraera, kanadyjskiego Bombardiera i francusko-włoskiego ATR. Zbudowali oni na potrzeby linii lotniczych 327 samolotów i pozyskali 255 zamówień netto. W stosunku do wyników roku poprzedniego liczba wyprodukowanych samolotów zwiększyła się o 9%, a sprzedaż była mniejsza o 48%. Liderem w dostawach był brazylijski Embraer, a w sprzedaży kanadyjski Bombardier.

Michał Petrykowski
Linie lotnicze VARIG
Brazylia, największe państwo Ameryki Południowej, od chwili narodzin regularnej komunikacji lotniczej wydawała się idealnym miejscem dla rozwoju transportu powietrznego. Tysiące kilometrów kwadratowych tropikalnych lasów oraz niedostępne tereny dorzecza Amazonki powodują, że transport lądowy w większej części kraju jest niemożliwy.

Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Boeing 747 - czterdzieści lat w przestworzach (cz. III)
Wiosną 1973 r. Pan Am zwrócił się do Boeinga z propozycją opracowania samolotu bardzo dalekiego zasięgu, umożliwiającego wykonywanie lotów nonstop na takich trasach jak wschodnie wybrzeże USA – Tokio, Seul czy Hawaje albo zachodnie wybrzeże USA – Europa. W tym samym czasie Boeing prowadził studia nad pomniejszoną wersją Jumbo Jeta, który miał konkurować z trójsilnikowcami – DC-10 i Tristarem na liniach krajowych i transatlantyckich...

Rogier Westerhuis/Aero Image
Gdy góry sięgają nieba - Działania Lotnictwa Wojsk Lądowych Pakistanu w rejonach wysokogórskich
W sierpniu 2008 r. wydarzył się jeden z najgorszych wypadków w historii wspinaczek wysokogórskich. Miał on miejsce na drógiej co do wysokości górze świata, K2 w łańcuchu Karakorum, w północno-wschodnim Pakistanie. Media bardzo wysoko oceniły wysiłki Korpusu Powietrznego Wojsk Lądowych Pakistanu, który zdołał ewakuować ocalonych w bardzo trudnych warunkach. Działania śmigłowców tym rejonie wymagały najwyższej sprawności maszyn i ich załóg, które pracowały na granicy możliwości sprzętu i swoich własnych, ryzykując życie dla ratowania życia innych. Śmigłowce Wojsk Lądowych Pakistanu operują w tych warunkach na co dzień, wspierając działania sił naziemnych oraz prowadząc akcje poszukiwawczo-ratownicze i ewakuacji medycznej. „Lotnictwo” prezentuje unikalne działania tych sił w warunkach wysokogórskich.

Tadeusz Zieliński
Transportowce świata
Wielkość i różnorodność zaangażowania sił reagowania kryzysowego w rozwiązywanie sytuacji konfliktowych powoduje, że na światowym rynku funkcjonuje wiele typów samolotów i śmigłowców do przewozu ładunków i ludzi, z których każdy ma swoje przeznaczenie i zadania, a poszczególne państwa dążą do tego, aby posiadać różnorodną flotę transportową, zdolną do reagowania na powstające zagrożenia. Dotyczy to nie tylko sytuacji konfliktowych, ale również dostarczania pomocy humanitarnej do rejonów klęsk żywiołowych, przewozu zespołów mediacyjnych i innych operacji, gdzie bezpieczeństwo i pokój dla „zwykłych” ludzi jest zagrożone. O wielkości jego zaangażowania może świadczyć fakt, iż obecnie na świecie istnieje kilkadziesiąt zapalnych regionów, gdzie może zaistnieć konieczność interwencji cywilno-wojskowej z udziałem lotnictwa transportowego.

Piotr Butowski
Zmodernizowany MiG-31BM
Pierwsza jednostka Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej, 458. pułk lotnictwa myśliwskiego w bazie Kotłas na północy Rosji otrzymuje pierwsze zmodernizowane ciężkie myśliwce przechwytujące MiG-31BM. MiG-31 jest rzadziej wspominany, niż MiG-29 i Su-27, głównie dlatego, że nie ma on bezpośredniego odpowiednika w innych krajach i jego rola jest często niezrozumiana. MiG-31 nie jest przeznaczony do prowadzenia manewrowej walki powietrznej, służy natomiast do prowadzenia autonomicznych działań w osłonie najważniejszych obiektów przed atakiem strategicznych bombowców uzbrojonych w rakiety samosterujące.

Michal J. Stolár
Siły Powietrzne Ukrainy
Niepodległa Republika Ukrainy powstała na mocy rozstrzygnięcia ogólnokrajowego referendum z 21 sierpnia 1991 r., w którym padło pytanie o zgodę na wydzielenie się z ZSRS. 6 grudnia 1991 r. Rada Najwyższa Ukrainy przyjęła ustawę o siłach zbrojnych, która umożliwiła powstanie armii ukraińskiej na bazie jednostek sowieckich rozmieszczonych na terytorium nowo powstałego państwa.

Waldemar Zwierzchlejski
Orbitalna elektrownia ukończona

Trzydziesty szósty lot wahadłowca Discovery był w pewnym sensie historyczny. Nie dlatego, że był to 125 lot w całej historii promów kosmicznych, a setny po katastrofie Challengera, choć dla statystyków oczywiście miało to znaczenie, lecz ze względu na swój ładunek.

Wiesław Sierociński
Supermarine Walrus (cz. II)
Wybuch II wojny światowej oznaczał dla Walrusów w początek intensywnej służby na morzu, w roli samolotu do wszystkiego. Dzięki uniwersalności konstrukcji zakres jego obowiązków był rozległy, poczynając od korygowania ognia artyleryjskiego, poprzez wielogodzinne patrole w poszukiwaniu okrętów podwodnych i nawodnych przeciwnika, transport i ratownictwo, przerzuty agentów i rozpoznanie fotograficzne, do roli bombowca, w tym nurkującego.

Marian Mikołajczuk, współpraca Jerzy Gruszczyński
Samoloty Lim-5 i Lim-6 w polskim lotnictwie wojskowym (cz. I)
Wraz z podpisaniem 14 maja 1955 r. Układu Warszawskiego oraz określeniu i sformalizowaniu wspólnych zadań dla jego sygnatariuszy, ministerstwa obrony poszczególnych państw przystąpiły do realizacji swoich najważniejszych priorytetów. Jednym z nich było sformowanie wspólnej, zintegrowanej obrony przeciwlotniczej, gwarantującej efektywną osłonę kontrolowanego obszaru przed rozpoznaniem i uderzeniami z powietrza. To znaczące i prestiżowe zadanie wymagało wielu różnych przedsięwzięć, z których jednym z ważniejszych było wprowadzenie do uzbrojenia lotnictwa nowych samolotów myśliwskich MiG-17F oraz myśliwców przechwytujących MiG-17PF wyposażonych w pokładowycelownik radiolokacyjny i zdolnych do zwalczania środków napadu powietrznego w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych.


Ponadto w numerze:

Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Wytwórnie samolotów regionalnych 2008
Linie lotnicze VARIG
Boeing 747 - czterdzieści lat w przestworzach (cz. III)
Gdy góry sięgają nieba
Transportowce świata
Embraer C-390 wystartował
Zmodernizowany MiG-31BM
Siły Powietrzne Ukrainy
Orbitalna elektrownia ukończona
Supermarine Walrus (cz. II)
Samoloty Lim-5 i Lim-6 w polskim lotnictwie wojskowym (cz. I)
Wodnosamoloty FBA S-4 dla Lotnictwa Morskiego
Poster: Samolot transportowy CASA C-295M

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony