Przejdź do treści
Lotnictwo 5/2010
Źródło artykułu

Majowy numer "Lotnictwa" już w sprzedaży, a z nim Numer Specjalny 11

W najnowszym, majowym numerze "Lotnictwa":

Piotr Butowski
Wystawa FIDAE 2010

Ciężkie trzęsienie ziemi z 27 lutego 2010 r., na niecały miesiąc do planowej wystawy FIDAE, zniszczyło część infrastruktury wystawy i niektóre drogi dojazdowe. Wyłączenia prądu naruszyły pracę hoteli. No i dochodził do tego strach – wstrząsy wtórne powtarzały się jeszcze przez kilka tygodni. Zorganizowanie wystawy stanęło pod znakiem zapytania; niektóre zagraniczne delegacje odwołały udział lub zmniejszyły skład. Decyzja o przeprowadzeniu wystawy pomimo tych zakłóceń zapadła tydzień później.

Jerzy Liwiński
Wytwórnie samolotów regionalnych w 2009 r.

W ubiegłym roku trzej najwięksi producenci samolotów regionalnych: brazylijski Embraer, kanadyjski Bombardier i europejski ATR dostarczyli liniom lotniczym 297 samolotów i pozyskali 70 zamówień netto. W stosunku do wyników roku poprzedniego liczba wyprodukowanych samolotów zmniejszyła się o 9%, a sprzedaż zmalała aż o 73%. Zbudowane maszyny były nowoczesnymi i proekologicznymi konstrukcjami oraz dysponowały 24 tys. miejsc pasażerskich.

Piotr Cieślik
Powrót śmigieł do lotnictwa bojowego

Od momentu swojego debiutu pod koniec drugiej wojny światowej samoloty bojowe o napędzie odrzutowym stopniowo zaczęły wypierać z linii klasyczne maszyny napędzane silnikami tłokowymi. Przez następne sześćdziesiąt lat odrzutowce stały się podstawową siłą lotnictwa bojowego większości państw świata. W ostatnich latach daje się jednak zauważyć stopniowy powrót do łask samolotów bojowych posiadających śmigła.

Łukasz Pacholski
Supertransportowiec C-5 Galaxy

Ciężki wojskowy samolot transportowy C-5, został zbudowany przez wytwórnię Lockheed, w celu zapewnienia międzykontynentalnego transportu żołnierzy oraz uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Galaxy jest największym amerykańskim, wojskowym samolotem transportowym i jedną z największych tego typu maszyn na świecie. C-5 jest zdolny do przewożenia całych jednostek wojskowych wraz z ciężkim wyposażeniem, włączając w to czołgi, w dowolne miejsce na świecie, zapewniając konieczne wsparcie dla walczących wojsk.

Michał Petrykowski
Singapore Airlines – singapurski narodowy przewoźnik lotniczy

Położony na wyspie Singapur to najmniejszy kraj Azji południowo-wschodniej, sumaryczna powierzchnia tego państwa-miasta, wraz z przynależącymi administracyjnie kilkudziesięcioma innymi wysepkami, wynosi około siedmiuset kilometrów kwadratowych. Jedno z najgęściej zaludnionych państw na świecie (około 4,5 mln mieszkańców) należy zarazem do najnowocześniejszych i najbardziej rozwiniętych pod względem gospodarczym w regionie. Zarówno położenie, jak i dynamiczny rozwój Singapuru sprawiły, że to mikroskopijne państwo szczyci się jedną z najbardziej znanych i cenionych linii lotniczych na świecie.

Łukasz Pacholski
Lockheed Martin F-35 Lightning II

Wielozadaniowy samolot myśliwski o cechach utrudnionej wykrywalności F-35 Lightning II będzie w pierwszej połowie XXI wieku podstawowym orężem lotniczym wielu sił powietrznych na świecie. Dzięki masowej produkcji będzie, w przeciwieństwie do wcześniejszych konstrukcji o cechach zmniejszonej powierzchni odbicia radiolokacyjnego, najbardziej rozpowszechnionym samolotem w swojej klasie. Niestety, podobnie jak inne konstrukcje lotnicze rozwijane w ostatnich latach, notuje opóźnienia oraz wzrost kosztów – nieodzownych elementów zbyt optymistycznego podejścia do tego typu zadań ze strony producentów.

Maciej Ruszuk, Dariusz Kołodziejski
Symulatory ATC w WSOSP w Dęblinie – historia i teraźniejszość (cz. II)

Ośrodek Szkolenia Lotniczego Służb Ruchu Lotniczego w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie prowadzi następujące szkolenia: wstępne do licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego w zakresie podstawowym, wstępne do licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego w zakresie uprawnienia kontroli lotniska instrumentalnej z uprawnieniem uzupełniającym kontroli lotniska – ADI/TWR, odświeżające kompetencje kontrolerów ruchu lotniczego oraz sytuacje szczególne i niebezpieczne w ruchu lotniczym dla licencjonowanych kontrolerów ruchu lotniczego, do uzyskania świadectwa operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej lotniczej (bez prawa egzaminowania).

Waldemar Zwierzchlejski
Rodzina Ariane (cz. II)

Jest 4 czerwca 1996 r. Z kompleksu startowego ELA-3 kosmodromu w Kourou po raz pierwszy w niebo wzbija się rakieta Ariane-5. Pozornie nie ma już nic wspólnego ze swymi poprzedniczkami, jest zbudowana w zupełnie innym schemacie, a w dodatku w porównaniu z nimi jest prawdziwym kolosem.

Henryk Czyżyk
2. Pułk Lotniczy „Kraków” (cz. I)

W związku z podjęciem w marcu 1944 r. decyzji o przeformowaniu 1. Korpusu Polskiego Sił Zbrojnych w armię, zaistniała konieczność sformowania lotniczego związku taktycznego, w skład którego poza istniejącym już 1. Pułkiem Lotnictwa Myśliwskiego „Warszawa”, wchodziłyby pułk lotnictwa szturmowego oraz pułk lekkich nocnych bombowców.

Martin Pospíšil
Samoloty myśliwskie Avia S-199 w Izraelu

Mezek (muł) to zwierze uparte, a nawet krnąbrne i właśnie taki przydomek zyskał samolot myśliwski Avia S-199. Po części dzięki swemu rodowodowi (Messerschmitt Bf 109), ale przede wszystkim z racji swych, poniekąd problematycznych, własności lotnych. W swojej epoce była to konstrukcja o zupełnie już niewystarczających osiągach, z grubsza odpowiadających pierwszej wojennej wersji swego protoplasty Bf 109E, ale mimo to odegrała ważną rolę w powojennej odbudowie czechosłowackiego lotnictwa wojskowego i miała też swój udział w powstaniu, rodzącego się w bojach Wojny o Niepodległość, lotnictwa izraelskiego.


Ponadto w numerze:

Smoleńska tragedia
Samolot transportu specjalnego Tu-154M Lux z numerem taktycznym 101
Lądowanie w trudnych warunkach atmosferycznych
Aktualności wojskowe cywilne i kosmiczne
Poster: Tupolew Tu-154M Lux
Listy do redakcji
Poster: Tupolew Tu-154M Lux


Równoczesnie w sprzedaży "Lotnictwo" - Numer Specjalny 11, a w nim:

Szymon Tetera
Rakietowy myśliwiec przechwytujący Messerschmitt Me 163 Komet

Wedle zamierzeń dowództwa Luftwaffe dysponujące wysokimi osiągami, napędzane silnikami rakietowymi myśliwce Me 163 miały być ważnym elementem działań, doprowadzających do załamania amerykańskiej ofensywy bombowej przeciwko III Rzeszy. Pomimo pokładania w Me 163 dużych nadziei, w rezultacie czego zbudowano ponad 300 tego typu myśliwców, nie okazały się one jednak przełomem. Spróbujmy zatem prześledzić losy Me 163 i odpowiedzieć na pytanie dlaczego tak się stało.

Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Niezwykłe bombowce

Zdecydowaliśmy się na połączenie historii zupełnie różnych konstrukcji lotniczych, w pewnym sensie bowiem były one wyrazicielami tej samej idei zbudowania szybkiego samolotu bombowego zdolnego do pokonywania obrony powietrznej przeciwnika nie dzięki swemu silnemu uzbrojeniu obronnemu, lecz dzięki prędkości i wysokości lotu, podobnie jak to było w przypadku samolotu de Havilland DH.98 Mosquito. Konstrukcja amerykańska powstała jako tłokowy samolot Douglas XB-42 Mixmaster, a następnie zbudowano jej odrzutową wersję, XB-43 Jetmaster. Bardziej radykalna brytyjska konstrukcja została najpierw oblatana w postaci szybowca, Armstrong Whitworth AW.52G, a następnie powstał samolot odrzutowy AW.52. Zarówno XB-43 Jetmaster jak AW.52 były pierwszymi odrzutowymi bombowcami w swoich krajach, choć AW.52 był traktowany jako samolot doświadczalny, to jednak z myślą o przyszłym zastosowaniu jako samolot bombowy lub kurierski.

Szymon Tetera
Działania B-29 Superfortress z baz lotniczych w Indiach i Chinach

Czasami zdarza się tak, że debiut na polu walki nawet bardzo udanych wzorów uzbrojenia, wskutek stosowania ich w niewłaściwych warunkach, okazuje się rozczarowaniem i dopiero później udowadniają one swoją skuteczność. Los taki spotkał amerykański superbombowiec Boeing B-29 Superfortress użyty w działaniach bojowych drugiej wojny światowej.

Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Lekki samolot myśliwski de Havilland Vampire

Vampire był jednym z najmniej skomplikowanych, prostych i popularnych odrzutowych samolotów myśliwskich w historii lotnictwa. Chociaż został oblatany we wrześniu 1943 r., to jednak nie dane mu było wziąć udziału w powietrznych zmaganiach drugiej wojny światowej. Mimo to został wyprodukowany w liczbie kilku tysięcy sztuk, dla brytyjskich sił powietrznych i na eksport. Wiele państw wkroczyło w erę odrzutową właśnie z samolotem Vampire, był to ich pierwszy odrzutowy myśliwiec.

Szymon Tetera
Most powietrzny do Afryki

Dużą rolę w zaopatrywaniu wojsk Osi w Afryce odegrało niemieckie i włoskie lotnictwo transportowe, którego rola uwidaczniała się zwłaszcza w okresach sukcesów brytyjskich sił morskich w zwalczaniu transportu morskiego. W listopadzie 1942 r. lotnictwu transportowemu przypadła kluczowa rola w operacji zajęcia Tunzeji, do której następnie utworzono powietrzny most. Umożliwiło to znaczne przedłużenie oporu wojsk Osi w Afryce.

Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer
Pierwsze sowieckie bombowce odrzutowe

9 kwietnia 1943 r. konstruktor Michaił I. Gudkow skierował do Instytutu Naukowo-Badawczego Sił Powietrznych pismo, w którym m.in. informował, że kończy prace koncepcyjne nad trzymiejscowym szybkim bombowcem z dwoma turbinowymi silnikami odrzutowymi Archipa M. Lulki o ciągu 1500 kG każdy. Miał on mieć masę startową 6500 kg, maksymalną prędkość na wysokości 6000 m – 780–800 km/h, zasięg – 1200–1500 km, udźwig bomb – 1200-1500 kg i uzbrojenie obronne złożone z działka kal. 20 mm i karabinu maszynowego kal. 12,7 mm. Informacje te nie wzbudziły jednak większego zainteresowania, a sam konstruktor w kilka miesięcy potem stracił stanowisko...

Andrzej Olejko
Niezwykła historia zestrzelenia Halifaxa z Banicy

Upał około dziesiątej rano 28 sierpnia 2009 r. dawał się we znaki wszystkim zgromadzonym w rejonie nowego pomnika w Banicy-Krzywej autorstwa Zdzisława Tohla. Jechałem z Raciborska drogą w stronę Gorlic i w myślach przeglądałem ostatnie kilkanaście lat. Jakże mile byłem zaskoczony zaproszeniem Pana Aleksandra Gucwy, przewodniczącego społecznego komitetu jego budowy, który telefonicznie i pisemnie zaprosił mnie na uroczystość. Jechałem do swojejjj Banicy... tak samo jak główny bohater tej historii, przekładający lot do Norwegii Tomasz Sikorski oraz przebywający na urlopie w Beskidzie Niskim Michał Kręc, który jako pierwszy znalazł przed laty części Halifaxa jak i podążający na zaproszenie do Banicy Szymon Serwatka.

Krzysztof Mroczkowski
W pogoni za Czarownicą i Jaskółką...

Wszyscy lotnicy to pijaki i wariaci! – krzyczała wzburzona matka dziewiętnastoletniego wówczas Jana Zumbacha, gdy ten oświadczył, że chce zostać pilotem. Został nim… A co do jej słów, to w kontekście walki z prędkością w końcowej fazie drugiej wojny światowej, określenie tego stanu psychicznego u nas współczesnych może powodować jedynie grymas pobłażliwości. Ale czy „wariactwem” jednak nie była pogoń za latającą bombą V-1 i próby zestrzelenia odrzutowych myśliwców Me 262?

Krzysztof Zalewski
„Boski Grom” atakuje

25 października 1944 r. z bazy Mabalacat na Filipinach wystartowała jednostka Shikishima-butai dowodzona przez kpt. Yukio Seki. Zadaniem pięciu samolotów myśliwskich uzbrojonych w lotnicze bomby wagomiaru 250 kg był samobójczy atak na okręty wroga. Nie był to pierwszy atak samobójczej jednostki, lecz tym razem odniesione sukcesy wykorzystano propagandowo. Kapitan Seki i jego towarzysze przeszli do historii jako pierwsi kamikaze, lecz zadanie, które przyszło im wykonać, miała przeprowadzić zupełnie inna jednostka.


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony