Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lutowy numer "Lotnictwa" już w salonach prasowych

Ukazał się najnowszy numer magazynu Lotnictwo. Znajdziecie w nim następujące tematy:

Piotr Butowski
Nowe samoloty myśliwskie z Rosji

W Rosji są w przygotowaniu obecnie trzy typy nowych samolotów myśliwskich: myśliwiec piątej generacji T-50 robiony w ramach programu PAK FA (Perspektiwnyj Awiacjonnyj Kompleks Frontowoj Awiacji, inaczej też I-21, Istriebitiel 21. wieku) oraz dwa myśliwce „przejściowe” MiG-35 i Su-35, łączące płatowce i silniki obecnej generacji z nowym wyposażeniem. Podczas konferencji prasowej w grudniu 2008 r. głównodowodzący rosyjskimi siłami powietrznymi gen. płk Aleksandr Zelin powiedział: Do 12 sierpnia 2009 r. (Dnia Lotnictwa w Rosji – PB) będziemy mieli samolot piątej generacji. Maszyna wystartuje w 2009 r. Fraza ta oznacza prawdopodobnie, że samolot będzie wyprowadzony z hali w sierpniu, a wystartuje pod koniec roku. W grudniu 2008 r. kadłub T-50 trafił już do hali montażu końcowego w zakładzie KnAAPO w Komsomolsku nad Amurem.

Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
McDonnell F-4E Phantom II - monografia (cz. II)

W 1967 r. Iran będący wówczas w dobrych stosunkach z USA zamówił 32 F-4D. Dostawy tych samolotów zrealizowano w latach 1968-1970 i wcielono je do służby w 306. i 308. Dywizjonie w 32. Taktycznym Skrzydle Myśliwskim w bazie Shahrokhi (po rewolucji islamskiej nazwę zmieniono na Nojeh). Wkrótce po tych dostawach Iran zamówił 205 F-4E. W latach 1971–1978 dostarczono 177 samolotów tej wersji. Po rewolucji islamskiej i obaleniu Szacha Rezy Pahlav w lutym 1979 r., dalsze dostawy wstrzymano.

Tomasz Kozakowski
80 lat Polskich Linii Lotniczych LOT

Trudno w to uwierzyć, ale 2 stycznia br. minęło równe osiemdziesiąt lat od dnia, kiedy po raz pierwszy w powietrze wzbił się samolot PLL LOT. Był nim Junkers F13 o znakach rejestracyjnych SP-AAL, noszący imię „Ludwik”, który po starcie z warszawskiego lotniska mokotowskiego skierował się do Katowic i Krakowa. W ten sposób rozpoczęła się trwająca do dnia dzisiejszego z krótką przerwą na czas wojennej zawieruchy historia naszego narodowego przewoźnika lotniczego.

Jens Schymura
Lotnictwo Morskie Niemiec

Pierwsza jednostka niemieckiego lotnictwa morskiego została sformowana 1 czerwca 1913 r. w bazie Putzig (Puck), w pobliżu Gdańska (Danzig) na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Wkrótce została ona przeniesiona do bazy Kiel-Holtenau, która do dziś jest używana przez Lotnictwo Morskie Niemiec – Marineflieger. W chwili wybuchu I wojny światowej miała ona w wyposażeniu 20 samolotów i 1 sterowiec oraz 15 zarekwirowanych samolotów cywilnych.

Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer
Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej 1990–1999 (cz.I)

Po zakończeniu zimnej wojny w naszej części Europy powstała swoista polityczno-wojskowa próżnia, która zaniepokoiła wiele państw środkowoeuropejskich, w tym Polskę. Państwa te doszły do przekonania, iż jedyną organizacją zdolną zapewnić bezpieczeństwo i stabilizację w Europie jest Sojusz Północnoatlantycki (North Atlantic Treaty Organization – NATO). Z drugiej strony Sojusz stanął przed problemem dostosowania swojej strategii politycznej i wojskowej do zmienionych warunków bezpieczeństwa w Europie Środkowej i Wschodniej.

Waldemar Zwierzchlejski
STS-126 – meblowanie stacji (cz. II)

Czwarty i jak się później okazało ostatni w 2008 r. lot wahadłowca był z pozoru zwykłą misją logistyczną. W wypełnionej zaledwie w połowie ładowni promu nie było żadnych nowych elementów Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, a jedynie kontener towarowy MPLM (Multi-Purpose Logistics Module). Jednak jego zawartość była niezwykle ważna, gdyż umożliwi w połowie roku zwiększenie stałej obsady stacji z trojga do sześciorga astronautów. Wewnątrz kontenera znajdowały się bowiem kluczowe elementy systemu podtrzymywania życia – system regeneracji wody oraz druga łazienka i toaleta.

Jerzy Szcześniak
„Operation Carpetbagger” (cz. II)

Bez logistycznego wsparcia misje Carpetbaggers, szczególnie w okresie bezpośrednio poprzedzającym inwazję, nie mogłyby być prowadzone. Dowódcą powołanej do życia na terenie Wielkiej Brytanii bazy logistycznej OSS „Strefa H” był ppłk Fitzhugh Chandler. Jednostka ta przygotowywała uzbrojenie oraz zaopatrzenie dla francuskiego ruchu oporu, dla zrzucanych na terenie Francji grup bojowych OSS), zespołów Jedburgh) oraz misji realizowanych przez Secret Intelligence, a także Secret Operations).

Szymon Tetera
Gabby, Sabre’y i Aleja MiG-ów

Pozycja czołowego asa myśliwskiego USAAF w Europie, jaką zdobył sobie Francis S. Gabreski, powoduje, że jest on jednym z najbardziej znanych pilotów myśliwskich walczących w II wojny światowej. Kariera bojowa Gabbi’ego nie skończyła się jednak na udziale w największym konflikcie zbrojnym XX wieku. Już w pięć lat później, na Półwyspie Koreańskim wybuchła nowa wojna, w której po raz pierwszy w historii doszło do walk powietrznych odrzutowych samolotów myśliwskich.

Ponadto:

Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Siły Powietrzne wycofały ze służby ostatnie samoloty An-26
Siły Powietrzne Rosji odnawiają park śmigłowców
OAK chce szybko zrobić następcę Ił-86
Rejestr polskich cywilnych statków powietrznych 2009
Odladzanie, czyli lotniczy sezon zimowy
Koniec RENEGADE?
Flygvapenmuseum Linköping
Biblioteka Zbierańskiego
Poster: Embraer EMB-170-100

Wiecej na www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony