Lotnisko w Balicach wciąż czeka na wyższy ILS

Port Lotniczy Kraków - samoloty (fot. Łukasz Stawiarz, EPKK Spotters)

Zaczyna się sezon mgieł i pierwsze problemy polskich portów z odwołaniami i opóźnieniami z powodu złej pogody i niewystarczającej infrastruktury. Największy problem z jesiennymi mgłami dotyczy Krakowa. ILS wyższej kategorii miał tu być zainstalowany już dawno. Ale jeszcze trochę na niego poczekamy.

Według zapewnień sprzed 4 lat, ILS II kategorii na lotnisku w podkrakowskich Balicach miał być zainstalowany jakiś czas temu. Ale nie jest, bo do tej pory na lotnisku brakowało aparatury pomiarowej o nazwie AWOS, którą finansowało IMGW. Przetarg na sprzęt rozstrzygnięto dopiero na początku października ubiegłego roku. Aparatura działa na lotnisku od niedawna.

Wciąż jednak brakuje oficjalnych informacji, co z budową bądź remontem drogi startowej. Rozstrzygnięcie dotyczące wprowadzenia kategorii II ILS odłożono tu bowiem właśnie do momentu podjęcia decyzji dotyczącej przyszłości drogi startowej. Po wprowadzeniu wyższej kategorii w Balicach, operowanie na lotnisku będzie możliwe przy widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej nie mniej niż 300 m i wysokości decyzji nie niższej niż 30 m.

Taka infrastruktura z pewnością wystarczyłaby, aby poradzić sobie z mgłą, która sparaliżowała krakowskie lotnisko we wtorek, z samego rana. Od rana z portu wyleciały bowiem tylko trzy samoloty, a większość pasażerów musiała poczekać na swoje rejsy, aż mgła opadnie. W rzeczywistości takie sytuacje, jak ta z wtorku, na krakowskim lotnisku są normą. Wszystko ze względu na fatalne położenie krakowskiego lotniska, które powoduje, że mgły w sezonie jesienno-wiosennym występują tu bardzo często.

Obecnie w Balicach zainstalowany jest system ILS pierwszej kategorii. Umożliwia on lądowanie, gdy ogólna widoczność jest mniejsza niż 800 metrów lub widzialność wzdłuż pasa drogi startowej nie jest mniejsza niż 550 metrów, a wysokość decyzji (moment, w którym piloci mają kontakt wzrokowy z powierzchnią terenu lub świetlnymi pomocami nawigacyjnymi) na poziomie nie mniejszym niż 65 m. Decyzja o budowie nowego pasa, a co za tm idzie – podwyższenia kategorii ILS w Balicach, ma zostać podjęta do końca roku.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl
comments powered by Disqus