Lotnisko Chopina: wyniki marca i pierwszego kwartału 2024
Ruch na Lotnisku Chopina dynamicznie rośnie. W marcu bieżącego roku liczba podróżnych była wyższa o 13 proc. niż w 2019 roku, a w całym kwartale aż o 16 proc. Rosnące statystyki stołecznego portu stanowią również wyzwanie dla władz Polskich Portów Lotniczych.
W marcu br. Lotnisko Chopina odprawiło 1.517.271 pasażerów, co daje średnią około 49.000 osób dziennie. W najbardziej zajętym dniu, 22 marca, obsłużono 54.928 podróżnych (rekord dzienny osiągnięty w lecie 2023 to 68.000 osób).
– Ruch pasażerski wraca szybciej niż przewidywano. Lotnisko Chopina w 2023 roku obsłużyło 18,5 mln pasażerów, czyli prawie tyle samo, co w rekordowym 2019 r. (18,8 mln). W pierwszym kwartale 2024 roku liczba podróżnych była wyższa o 16 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku 2019. Wrócił nie tylko ruch, ale również problemy z przepustowością największego lotniska w kraju. Inwestycje na Lotnisku Chopina są konieczne, niestety o kilka lat spóźnione. Dla PPL oznacza to palącą potrzebę modernizacji infrastruktury lotniskowej. Kierunek działań, jakie będą podejmowane przez PPL jest odpowiedzią na potrzeby polskiego rynku lotniczego wynikające z przeprowadzonej przez ministra Macieja Laska oceny aktualnej kondycji branży – mówi Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych zarządzających Lotniskiem Chopina.
Obecnie trwa przebudowa płyt postojowych, która zapewni lepszą funkcjonalność lotniska. Planowana jest również budowa nowych stanowisk postojowych.
– Ze względu na wcześniejsze decyzje o wstrzymaniu rozbudowy części terminalowej, PPL stoi przed koniecznością dostosowania możliwości komfortowej obsługi pasażerów do liczby statków powietrznych, jakie mogą operować na warszawskim lotnisku – wyjaśnia prezes Polskich Portów Lotniczych.
– Zamierzamy zwiększać przepustowość Lotniska Chopina bez wzrostu oddziaływania hałasu na mieszkańców okolicznych dzielnic, ponieważ rośnie tendencja przewoźników do korzystania z większych samolotów, co z kolei przekłada się na zwiększenie liczby pasażerów i zmniejszenie liczby operacji lotniczych – dodaje prezes PPL.
W pierwszym kwartale 2024 roku Lotnisko Chopina odprawiło 4,3 mln. osób, czyli o 16 proc. więcej niż w 2019 roku (3,7 mln.). Jednocześnie wykonano 36,6 tys. operacji lotniczych, czyli o 24 proc. mniej niż w 2019 roku. Load factor w marcu wyniósł 80,5 proc. (o 4,3 p.p. więcej niż w 2019 roku). Pasażerowie transferowi stanowili 25 proc. podróżnych.
W marcu w stołecznym porcie odprawiono 9,7 tys. ton cargo, co składa się na rekordowy wynik kwartału – 26,2 tys. ton. W ruchu rozkładowym pasażerowie najchętniej za granicę podróżowali do Hiszpanii, Niemiec i Wielkiej Brytanii (Londyn pozostaje najpopularniejszym miastem wśród pasażerów z Warszawy). W ruchu czarterowym najpopularniejsze były Egipt, Hiszpania i Tajlandia. Ruch niskokosztowy w pierwszym kwartale wzrósł o 90 proc. w odniesieniu do tego samego okresu 2019 roku, a czarterowy o 43 proc.
– Pasażerowie chcą podróżować – najchętniej z przewoźnikami niskokosztowymi i czarterowymi na wyjazdy wypoczynkowe. Będziemy wykorzystywać potencjał lotnisk regionalnych i wspierać ich rozwój, aby zapewnić dywersyfikację ruchu i zachować jego dotychczasową strukturę. Zaniechanie inwestycji w tym obszarze skutkowałoby wykluczeniem ruchu niskokosztowego i odebraniem możliwości podróżowania pasażerom wrażliwym cenowo. W Modlinie konieczne są inwestycje m.in. w infrastrukturę lotniskową – płyty postojowe czy terminal. W Radomiu z kolei, gdzie jest nowa infrastruktura i terminal, będziemy szukać rozwiązań, które zachęcą przewoźników do operowania z tego portu. Zwiększenie przepustowości mazowieckich portów lotniczych pozwoli obsłużyć nawet blisko 40 mln pasażerów – podsumowuje Andrzej Ilków.
Według prognoz Lotnisko Chopina odprawi w całym 2024 roku 20,5 mln pasażerów, czyli około 10 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Stołeczny port po raz pierwszy w swojej 90-letniej historii przekroczy barierę 20 milionów osób odprawionych w ciągu 12 miesięcy.
Komentarze