Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Szczecin Dąbie

Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.

Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.

W dzisiejszym odcinku przedstawiamy lotnisko Aeroklubu Szczecińskiego, zlokalizowane w prawobrzeżnej części miasta - w Dąbiu. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy jego prezesowi, Andrzejowi Kostkiewiczowi.


Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska Aeroklubu Szczecińskiego (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?

Andrzej Kostkiewicz:  EPSD to Lotnisko LUPOC, aktualna częstotliwość lotniskowa: 125,335 MHz. Pas w użyciu:  RWY 09/27 posiada nawierzchnię trawiastą, DK-A została wyłożona geokratą. Obecnie- brak oświetlenia pasa. Hangar- dach po remoncie (w 2020 roku nastąpiła całkowita wymiana poszycia dachu, stolarki okiennej, instalacji odgromowej, a wewnątrz- naprawa historycznego stropu kleina). Odwodnienie lotniska jest również po remoncie (wykonano oczyszczenie rowów melioracyjnych, oczyszczenie zbiornika retencyjnego i usprawnienie stacji pomp) prace zakończono w 2019 r.

EPSD to lotnisko chronione przez 24/h, dodatkowo zainstalowano monitoring. Paliwo lotnicze obecnie jest niedostępne (czekamy na cysternę mobilną od AWIX OIL). Dla gości- pilotów wypożyczamy kanistry (nieodpłatnie), by mogli z oddalonej o 300 m stacji paliw zakupić paliwo (dotyczy tylko paliwa samochodowego).
Dodatkowo: istnieje możliwość doraźnego hangarowania samolotów.

Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?

AK: W Aeroklubie działają następujące sekcje:
- szybowcowa
- spadochronowa
- samolotowa, w tym motolotnie i samoloty ultralekkie
- paralotniowa
- modelarska
Prowadzone są szkolenia: samolotowe UL, szybowcowe, paralotniowe, spadochronowe, modelarskie.

Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?

AK: Co roku, począwszy od 2018r. Aeroklub Szczeciński organizuje "FLY DAY" czyli Dzień Otwarty w Aeroklubie Szczecińskim. Cel: prezentacja sprzętu i działalności sekcji ASz. Popularyzacja sportów lotniczych w regionie. W 2022 r. FLY DAY odbędzie się 3 września (sobota).

Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?

AK: Lokalizacja EPSD jest z pewnością wyjątkowa- oprócz niewątpliwych walorów przyrodniczych i estetycznych, lotnisko praktycznie znajduje się w środku Szczecina. Jest tu łatwy dostęp do komunikacji miejskiej, atrakcji turystycznych, stacji paliw (w odległości kilkuset metrów od Aeroklubu znajdują się 3 stacje paliw), "wisienką na torcie" jest- sąsiedztwo Jeziora Dąbie i Mariny.
Dlatego położenie lotniska Dąbie uznaje się za jego wielką zaletę.

 

Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?

AK: Lotnisko Szczecin Dąbie niesie ze sobą wieloletnią historię, która zaczęła się jeszcze przed II Wojną Światową.
http://aeroklubszczecinski.pl/historia-szczecinskich-lotnisk/

Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?

AK: EPSD to miejsce wyróżniające się geograficznie. Niewątpliwie jego zaletą jest położenie w wśród pięknych okoliczności przyrody. Dzięki staraniom Aeroklubu Szczecińskiego i przy dużym wsparciu Prezydenta Miasta Szczecin, z roku na rok przywracany jest jego dawny urok. Przelatując przez ATZ EPSD nie można nie dostrzec pięknego krajobrazu.

Od północy Jezioro Dąbie (Małe i Duże), lasy i rozlewiska Odry, na południu Puszcza Bukowa i parki krajobrazowe, od zachodu panorama miasta Szczecina, na  południowym zachodzie- Rezerwat Przyrody (to tylko ważniejsze z atrakcji). Pomorze Zachodnie można z satysfakcją zwiedzić z lotu ptaka, ale warto również wylądować (choćby na kilka godzin) na Lotnisku w Dąbiu, które jest oddalone od linii brzegowej Jeziora Dąbie ok. 500 m,
https://www.google.pl/maps/@53.3923274,14.6466771,14z czyli, właściwie po drugiej stronie ulicy Przestrzennej, są tam: Marina, hotel, restauracje oraz atrakcje dla żeglarzy. Podczas jednodniowej wyprawy lotniczej na EPSD, w odległości 500 m od zaparkowanego samolotu, można odpocząć oraz zjeść smaczny posiłek w restauracji z widokiem na Jezioro Dąbie.

Jeżeli mamy ochotę na więcej- autobusem lub tramwajem w 15 minut można dojechać do ścisłego centrum Szczecina, a tam atrakcji bez liku... najbliżej historyczna Łasztownia, Wały Chrobrego, Zamek Książąt Pomorskich itd... Jeżeli Pilot przyleci służbowo i jest zmuszony poczekać na lotnisku, to proponujemy (nieodpłatnie) pokój dla gości- pilotów, gdzie można podłączyć komputer, odpocząć, czy nawet się zdrzemnąć. Na parterze budynku znajdują się automaty wendingowe- kawa, przekąski. Sekretariat ASz działa od 8-16 (w dni robocze).

Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie Prezesa Aeroklubu Szczecińskiego?

AK: Przywrócenie lądowiska dla wodnosamolotów i skomunikowanie części wodnej z lądową EPSD.

Dlapilota.pl: Aeroklub Szczeciński mógłby działać prężniej, gdyby...  ?

AK: Aeroklub Szczeciński mógłby działać prężniej, gdyby... wiadomo, zawsze chodzi o finanse... ale nie możemy narzekać- udało nam się przez ostatnie cztery lata wiele zdziałać.

Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne Aeroklubu?

AK: Otrzymaliśmy duże wsparcie od Prezydenta Szczecina i Radnych Miasta Szczecin. Modernizujemy infrastrukturę, remontujemy, chcemy nadać temu miejscu standardy europejskie. Tak, potrzeba trochę czasu i dużo pieniędzy. Jednak cieszymy się z tego, co już zostało zrobione i działamy...  Oby tak dalej...,  wtedy wszystkie plany zostaną zrealizowane.

W najbliższych planach mamy przesunięcie pasa na kierunek 10/28 i wyłożenie na całej jego długości (1000 m) geokraty, także- instalację oświetlenia do lotów nocnych. Planujemy przywrócenie możliwości wykonywanie operacji lotniczych dla wodnosamoltów na Jeziorze Dąbie i skomunikowanie części wodnej z lądową, tak, jak to się obywało przed II Wojną Światową. Obecnie najpilniejszą inwestycją jest wymiana wrót hangaru- został już wykonany projekt całkowitej wymiany wrót z zachowaniem ich pierwotnego, historycznego wyglądu.Kolejną dużą inwestycją będzie ogrodzenie terenu lotniska.

Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.

AK: Dziękuję.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony