Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Piotrków Trybunalski
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lotnisko w Piotrkowie Trybunalskim (EPPT). Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy dyrektorowi Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej, Marcinowi Pampuchowi.
EPPT - ponad 35.000 operacji lotniczych rocznie
Najbardziej uczęszczane lotnisko w Polsce
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska w Piotrkowie (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?
Marcin Pampuch: Aeroklub Ziemi Piotrkowskiej to dziś 60 ha infrastruktury lotniczej składającej się z dwóch dróg startowych, jedna o nawierzchni asfaltowej 950x18, a druga trawiastej 860x50, którą głównie wykorzystujemy do lotów szybowcowych. Główna asfaltowa droga startowa GDS1 03L/21R wyposażona jest w oświetlenia nawigacyjne (światła progowe i krawędziowe). Na lotnisku dzięki wieloletniej współpracy z firmą Warter mamy bezobsługową stacje paliw czynną 24h ze wszystkimi rodzajami paliw lotniczych Avgas 100LL, JET A-1, AKI93.
Minione lata to dynamiczny rozwój lotniska w zakresie infrastruktury hangarowej, wybudowaliśmy 11 nowoczesnych hangarów lotniczych o wymiarach 16x16 i 16x20. Kolejne inwestycje hangarowe są już zaprojektowane w północnej części lotniska. Wyremontowaliśmy także nasz największy hangar, dziś służący głównie do przechowywania szybowców. Lotnisko w Piotrkowie posiada swoją certyfikowaną stacje meteo, której dane dostępne są online oraz 50 KW farmę fotowoltaiczną, która pracuje dla Aeroklubu. Kolejna 50 KW farma zostanie oddana do użytku w grudniu br. Instalacje fotowoltaiczne wydatnie wpływają na obniżenie kosztów zakupu energii elektrycznej, a nadprodukcje energii Aeroklub sprzedaje do sieci PGE.
Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział w miejscowym aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?
MP: Aeroklub Ziemi Piotrkowskiej to nadal organizacyjnie forma stowarzyszenia miłośników awiacji, mamy około 100 członków, pilotów szybowcowych i samolotowych. Mimo, że jesteśmy stowarzyszeniem, prowadzimy dość rozbudowaną działalność gospodarczo-biznesową, która pozwala nam cały czas się rozwijać. Aeroklub posiada certyfikowany ośrodek szkolenia lotniczego oraz certyfikowaną organizacje obsługową. Szkolimy szybowcowo i samolotowo przez cały rok (w zakresie szybowcowego szkolenia praktycznego pracujemy z uczniami także zimą). W naszej flocie szkoleniowej mamy 7 szybowców (trzy dwusterowe) oraz 4 samoloty jednosilnikowe, co pozwala nam sprawnie realizować szkolenia i naloty dowódcze dla zainteresowanych.
Mamy solidnych partnerów biznesowych, którzy na naszym lotnisku realizują szkolenia samolotowe i śmigłowcowe. Głównym partnerem jest Polska Akademia Lotnicza (LOT Flight Academy) z imponującym zapleczem szkoleniowo-technicznym, które dla nich wybudowaliśmy oraz liczną flotą samolotów jedno i dwusilnikowych marki Tecnam. Każdego dnia na lotnisku szkolą się przyszli piloci narodowego przewoźnika PLL LOT. Inny nasz partner Boreas Aviation specjalizuje się w sprzedaży śmigłowców oferując także szkolenia na tych statkach powietrznych. Na lotnisku odbywają się także, gównie w weekendy, skoki spadochronowe, które realizuje kolejny nasz partner Polskie Centrum Spadochronowe Sky Force.
Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?
MP: Położenie lotniska w centrum kraju generuje bardzo duży ruch statków powietrznych w ATZ A i B lotniska w Piotrkowie. Za rok 2023 odnotowaliśmy ponad 35 tys operacji lotniczych, dlatego każdego dnia zarządzający lotniskiem uruchamia przestrzeń ATZ i zapewnia służbę Kierujących Lotami, którzy czuwają nad bezpieczeństwem pilotów w naszym ATZ. Tak duży ruch spowodował konieczność rozbudowy lotniskowego SMS - Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w naszej przestrzeni nadlotniskowej oraz na samym lotnisku, co pozwala na analizę zdarzeń niebezpiecznych i ich eliminowanie. Wspieramy się tu rozbudowanym monitoringiem wizyjnym lotniska oraz całodobową rejestracją lotniczej korespondencji. Aeroklub jest sygnatariuszem deklaracji JUST CULURE w lotnictwie cywilnym, dlatego zawsze zachęcamy do zgłaszania wszelkich zdarzeń anonimowo.
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
MP: Piloci lubią do nas przylatywać, ponieważ jest tu, w moim przekonaniu, dobra komunikacja i wsparcie procesów szkoleniowych. Nasi Kierujący Lotami sprawiają, że można się tu poczuć jak na dużym lotnisku komunikacyjnym, co pozwala na doskonalenie swoich umiejętności pilotowania samolotu. A poza tym mamy tu całoroczną restauracje KLUB ODLOT, w którym można miło spędzić czas, zjeść dobry posiłek, czy spotkać się w celach biznesowych. Do tego, o czym mówiłem wyżej, dostępność paliwa i wsparcie techniczne. Otoczenie lotniska to także miłe dla oka krajobrazy nadpilicznych parków krajobrazowych, obszary Natura 2000 i Zalew Sulejowski, który często wykorzystywany jest jako plener zdjęciowy sesji AIR2AIR organizowanych od 2017 r. przez Sławka HESJA Krajniewskiego znanego na świecie fotografa lotniczego (dotychczas odbyło się 31 sesji). Na takie fotograficzne sesje przylatują do Piotrkowa prawdziwe lotnicze gwiazdy, mówię tu o samolotach, jak i fantastyczni piloci z kraju i z zagranicy. Sesje fotograficzne gromadzą ogromne rzesze amatorów fotografii lotniczej, to jedyne takie miejsce w Polsce.
Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?
MP: Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem w historii lotniska była budowa asfaltowej 950 metrowej drogi startowej z oświetleniem nawigacyjnym w roku 2005 r.
Aeroklub w Piotrkowie dużą wagę przywiązuje do utrzymywania dobrych relacji z okolicznymi mieszkańcami i samym miastem Piotrków Trybunalski, w których granicach administracyjnych się znajduje (południowe obrzeża miasta, tereny przemysłowe). Od 2013 roku, w pierwszy weekend lipca organizowane jest u nas Święto Lotnictwa FLY FEST, impreza, która na stałe wpisała się w kalendarz pokazów lotniczych w Polsce. Dwudniowe wydarzenie jest największą imprezą plenerową w województwie łódzkim, którą odwiedza każdego roku ponad 15 tys widzów. Wstęp na pokazy lotnicze zawsze jest bezpłatny, w ten sposób przybliżamy lotnictwo i nasza pasję wszystkim zainteresowanym.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne zarządcy lotniska?
MP: W planach inwestycyjnych przed nami dwa duże wyzwania. Pierwsze, to budowa asfaltowych dróg kołowania DK Bravo (w śladzie trawiastym istniejącej drogi, wzdłuż drogi startowej) i DK Charlie, która poprowadzona zostanie w części zachodniej lotniska, komunikując z drogą startową istniejące i planowane hangary lotnicze. Mamy już pozwolenie na budowę i określone finansowanie tych inwestycji. W lipcu br. w obecności Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka, prezesa Portów Lotniczych Andrzeja Ilków oraz prezesów PAŻP Magdaleny Jaworskiej-Maćkowiak i prezesa ULC Juliana Rottera podpisany został list intencyjny tej w sprawie. Sygnatariusze listu oraz obecni na pokazach FLY FEST widzą potrzebę rozbudowy takich dyspozycyjnych lotnisk w kontekście ciągle rosnącego ruchu lotniczego oraz sytuacji wojny za wschodnią granicą. Druga z inwestycji to ogrodzenie lotniska w części południowej, które zostanie wykonane w I kwartale przyszłego roku.
Jesteśmy także przed zakupami kolejnych samolotów do naszej aeroklubowej floty, mowa tu o holówce dla szybowców, która w zasadzie została już wybrana oraz o kolejnym samolocie do szkoleń lotniczych. Te zakupy sfinalizujemy prawdopodobnie jeszcze w tym roku.
Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie zarządcy obiektu?
MP: Na pytanie o marzenia zarządzającego lotniskiem, mogę śmiało odpowiedzieć, że jest to utrzymanie sprawnie działającego lotniczego organizmu. Mam tu na myśli ludzi, którzy tworzą pięcioosobowy zgodny Zarząd Aeroklubu w Piotrkowie oraz grupę bardzo dobrych instruktorów i pracowników organizacji. Dobrzy ludzie w organizacji, fachowcy w swoich dziedzinach oraz członkowie stowarzyszenia dbający o jego majątek to podstawa rozwoju Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej. Takiego właśnie zespołu życzę każdej lotniczej organizacji.
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.
MP: Dziękuję.
Zobacz profil lotniska Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej na portalu lotniska.dlapilota.pl
Komentarze