Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Obora
Zapraszamy do lektury kolejnego odcinka cyklu „Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia", w którym przedstawiamy interesujące obiekty lotnicze naszego kraju, nie zawsze szerzej znane środowisku lotniczemu.
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku lądowisko Obora, które zlokalizowane jest ok 7 km na północny zachód od centrum Gniezna. Odnośnie jego obecnego statusu i planów rozwoju, kilka pytań zadaliśmy właścicielowi obiektu, Leszkowi Weydmann.
Dlapilota.pl: Na lotniczej mapie Polski pojawiło się nowe lądowisko, Obora. Proszę przybliżyć kulisy tej inwestycji i jej cel...
Leszek Weydmann: Plany budowy lotniska wynikały z potrzeby uzyskania dłuższej drogi startowej, jak na lądowisku Myślecin.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury obiektu, co się na nią składa?
LW: Początkowo próbowaliśmy wydłużyć pas w Myślęcinie z 316 m do nawet 600 m dokupując lub dzierżawiąc przyległy teren, jednak rozmowy z lokalnym rolnikiem okazały się fiaskiem. Alternatywa korzystania z lotniska w Działyniu nie mała uzasadnienia z powodu braku hangaru.
W związku z powyższym jedynym wyjściem było zorganizowanie nowego miejsca do startów i lądowań, które spełniało by określone kryteria tzn. długość, teren wolny od przeszkód na podejściu i jednocześnie z miejscem do hangarowania.
Wiosną 2024 r. po uzyskaniu pozwolenia na budowę rozpoczęła się budowa hali i przygotowanie terenu. Obecnie pas startowy ma długość 450 m z możliwością wydłużenia do 650 m. Hala jest ogrzewana i posiada wymiary 24x15 m. Obiekt ten może służyć do hangarowania sprzętu.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne właściciela obiektu?
LW: Rozbudowa hali do długości 36 m w celu przyjmowania bez przeszkód statków powietrznych z zewnątrz, budowa infrastruktury tzn. zbiornika na paliwo, wypożyczalni aut w celu przemieszczania się po wylądowania do zamierzonego celu, a także budynku z możliwością zakwaterowania.
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.
LW: Dziękuję.
Zobacz dane lądowiska na portalu lotniska.dlapilota.pl/obora
Komentarze