Lotniska/lądowiska GA warte odwiedzenia: Bagicz
Niektóre z nich nie są jeszcze popularne, a mogą być przecież ciekawą alternatywą dla pilotów i miłośników awiacji, którzy szukają nowych wyzwań i miejsc do odwiedzenia. Celem łatwiejszego ich porównania, zarządcom poszczególnych krajowych lotnisk/lądowisk zadajemy ten sam zestaw pytań.
W dzisiejszym odcinku przedstawiamy lotnisko w Bagiczu, zlokalizowane na wschód od Kołobrzegu w województwie zachodniopomorskim. Jego obecny status i plany rozwoju przybliżył Jan Kozioł, prezes Aeroklubu Ziemi Kołobrzeskiej i członek zarządu firmy Aeroprzystań Sp z o.o.
Dlapilota.pl: Jak wygląda obecnie kwestia infrastruktury lotniska w Bagiczu (nawierzchnia pasa, oświetlenie, paliwo, hangar, ochrona itp.?
Jan Kozioł: Lotnisko Bagicz to poradziecka eksterytorialne baza lotnicza z betonowym pasem startowym, obecnie o długości 896m i szerokości 50m o kierunkach 07/25. Zjazd z pasa odbywa się trawiastą drogą kołowania Bravo która łączy pas startowy z równoległą, betonową drogą kołowania Alfa wzdłuż której jest trawiasta stojanka APRON 2 oraz przyległa betonowa płyta postojowa APRON 1. W tym roku włożyliśmy bardzo dużo pracy i środków aby przygotować lotnisko na kolejny sezon, było wiele niezgodności po poprzednim zarządcy, które musieliśmy usunąć. Na szczęście udało nam się doprowadzić lotnisko do użytku operacyjnego. Oczyściliśmy drogę startowa, drogę kołowania, płyty postojowe i uzupełniliśmy wszystkie szczeliny dylatacyjne oraz ubytki w betonie. Niestety nikt tego nie robił przez lata z tego względu przez długi czas lotnisko było zamknięte NOTAMem. Naprawiliśmy również trawiastą drogę kołowania BRAVO, po której też już nie dało się kołować.
Lotnisko będzie teraz otwarte przez cały rok dla przylatujących, a nie jak to było w poprzednich latach tylko sezonowo. Na lotnisku zapewniamy ochronę, więc można spokojnie zaparkować samolot na jednej ze stojanek. Na ten moment 3 hangary które użytkujemy są w całości zapełnione przez samoloty członków Aeroklubu, ale jeżeli jest tylko wolne miejsce to oferujemy naszym gościom hangarowanie.
Jeżeli chodzi o paliwo, niestety jest to problemem w całej północnej Polsce. Jedynym miejscem w zachodniopomorskiem, gdzie można zatankować samolot jest Port Lotniczy Goleniów, który odstrasza ruch GA jednymi z najwyższych opłat handlingowych w Europie. Osobiście nigdzie w Europie nie spotkałem się z wyższymi opłatami, a latam naprawdę sporo.
Wracając do Bagicza, nie sprzedajmy paliwa, ale robimy wszystko żeby w niedalekiej przyszłości mieć swoją stacje paliw. Możemy za to pomóc przywieść paliwo samochodowe ze stacji paliw.
Dlapilota.pl: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej (szkolenie szybowce, samoloty lub inne sekcje)?
JK: W Aeroklubie Ziemi Kołobrzeskiej prowadzimy szkolenia samolotowe. Loty szkolenie są prowadzone praktycznie od rana do zachodu słońca. Największy ruch na kręgu jest 2h przed zachodem słońca, są wtedy najpiękniejsze widoki, więc oprócz uczniów do latania przychodzą członkowie Aeroklubu, którzy mają swoje samoloty ultralekkie.
Nie ma u nas szybowców, bo warunki na to nie pozwalają, bryza gasi całą termikę. Aczkolwiek występuje kilka razy w roku żagiel, który tworzy się przy odpowiednim wietrze nad drzewami wzdłuż linii brzegowej.
Dlapilota.pl: Najważniejsze zdarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska?
JK: Historia naszego Aeroklubu jest dosyć krótka, bo powstał w 2020 roku. Oprócz stowarzyszenia, na lotnisku działa Aeroprzystań, firma w której prowadzimy loty widokowe, działalność komercyjną oraz zarządzaanie lotniskiem. W naszej krótkiej póki co historii możemy pochwalić się uzyskaniem certyfikatu przewoźnika AOC, co potwierdza że podchodzimy do lotnictwa bardzo profesjonalnie i wiemy że świat lotniczy na certyfikatach stoi. Także w naszych szeregach są nie tylko piloci turystyczni, ale także zawodowi i liniowi, instruktorzy z doświadczeniem w boju na migach jak airbusach lub boeingach.
Kolejnym ważnym wydarzeniem dla nas jest podpisanie umowy dzierżawy na lotnisko i objęcie zarządzania. W końcu możemy powiedzieć że jesteśmy u siebie. Tak, wiem że grunt jest wystawiony na sprzedaż, ale potencjalny nabywca i tak będzie musiał prowadzić lotnisko, które jest warunkiem dzierżawy wieczystej z gminą, więc tutaj chciałbym uciąć pogłoski o likwidacji lotniska.
Dlapilota.pl: Czy lokalizacja lotniska aeroklubowego jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?
JK: Moim zdaniem Lotnisko Bagicz ma jedną z piękniejszych lokalizacji w Europie i jest jedynym w Polsce lotniskiem GA położonym przy samej plaży. Często przylatują do nas piloci, parkują samolot, biorą koc i parawan i piechotą 250m idą na plażę. Lotnisko położone jest 15min drogi taksówka od centrum miasta. Uważam to za ogromne zalety. Oczywiście lokalizacja w pobliżu samego morza sprawia, że warunki do lądowania nie zawsze są latwe, a boczny wiatr to codzienność.
Najgorsze są wiatry południowe, bo występuje wtedy umiarkowana turbulencja szczególnie w końcowej fazie podejścia na wysokości poniżej 500ft. Przy silnych wiatrach północnych można spodziewać się turbulencji poniżej linii drzew na wysokości poniżej 150 ft. Słyszałem opinie, że jeżeli ktoś nauczy się latać w Bagiczu to wszędzie wyląduje 😉.
Dlapilota.pl: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?
JK: Na przedłużeniu pasa, za starym progiem 07 przy samym wejściu na plażę znajdują się Beach Bar i food trucki, które oprócz ścieżki na plażę przy samym lotnisku są kolejnym punktem na mapie jednodniowych wycieczek. Szczerze polecam również wypożyczenie u nas rowerów i przejażdżkę ścieżką rowerową wzdłuż plaży do Ustronia Morskiego lub Sianożęt gdzie można zjeść dobrą rybę.
Najbliższy hotel lub apartamenty na noc znajdują się na osiedlu Podczele, to około 1500m od bramy lotniska. Taksówką do Kołobrzegu dojedziemy w 15min, to zaledwie 9 km.
Dlapilota.pl: Aeroklub w Bagiczu mógłby działać prężniej, gdyby... ?
JK: Aeroklub i firmy lotnicze w Bagiczu mogłyby działać prężniej gdyby lokalne władze gminy Ustronie Morskie i miasta Kołobrzeg były bardziej świadome jak lokalne lotnisko ma wpływ na rozwój regionu i jak bardzo ważnym elementem infrastruktury jest. Myślę że generalnie potrzeba jakiegoś krajowego programu wsparcia dla lotnisk GA w Polsce.
Dlapilota.pl: Jakie są plany inwestycyjne Aeroklubu?
JK: Planów na inwestycje jest sporo. Jeżeli chodzi o lotnisko to chcemy poprawić infrastrukturę. Głównym celem jest możliwość sprzedaży paliwa. Na przyszły sezon musimy mieć w ofercie paliwo. Jeszcze w tym roku chcemy wyremontować dodatkowy hangar w którym będziemy mogli certyfikować organizację obsługi technicznej, bo samolotów we flocie przybywa. Inwestycją którą już rozpoczęliśmy jest uzyskanie certyfikatu ATO na szkolenia UPRT Advance.
Dlapilota.pl: Lotnicze marzenie Prezesa Aeroklubu?
JK: Chciałbym aby pilot przylatując na nasze lotnisko miał wszystko pod nosem, tzn. tankowanie, obsługę techniczną, spanie, jedzenie, transport samochodem, rowerem, taksówką i mógł przejść prosto ze stojanki na plażę.
Dlapilota.pl: Jakby w kilku słowach zachęciłby Pan do przylotów na lotnisko w Bagiczu?
JK: Mamy bardzo dobrą kawę z ekspresu jak na Orleanie, aby zrekompensować brak paliwa. Oferujemy darmowe wyjście z lotniska prosto na plażę. Pamiętajcie że za wyjście z portu w Goleniowie zapłacicie jak za dobę w 5 gwiazdkowym hotelu w Kołobrzegu.
Dlapilota.pl: Dziękujemy za rozmowę.
JK: Dziękuję.
Zobacz również:
Profil lotniska w Bagiczu na portalu lotniska.dlapilota.pl
Komentarze