Lotnicy o korkociągu
Trwająca od roku na łamach "Przeglądu Lotniczego - Aviation Revue" dyskusja została podsumowana przez redakcję w postaci zbioru plików pdf z opublikowanymi artykułami, w tym opracowaniami Zespołu "Latajmy bezpiecznie" na temat celowości szkolenia w korkociągu oraz wypowiedziami znanych instruktorów i pilotów.
Wypowiedzi są rzeczowe, choć bywa że i skrajnie różne. Wszystkie argumenty są godne uwagi, a ich znajomość pozwoli wyrobić sobie każdemu pilotowi własne zdanie w tej kwestii. Zapraszamy do lektury - linki do artykułów przygotowanych przez redakcję PLAR publikujemy poniżej. Wszystkie są do bezpłatnego pobrania.
Zapoznaj się z argumentami, wyrób sobie własny pogląd!
Od tego się zaczęło: Wnioski z ankiety Zespołu "Latajmy Bezpiecznie", artykuł "Sytuacje niebezpieczne a szkolenie do PPL" PLAR 4/2010
Komentarzem do stanowiska Zespołu "Latajmy Bezpiecznie" był artykuł Andrzeja Pazio ("Bez korkociągu nie razbieriosz" PUNKT WIDZENIA, PLAR 6/2010)
Zespół "Latajmy Bezpiecznie" kontynuuje swoje uwagi o metodyce szkolenia w sytuacjach niebezpiecznych artykułem "Korkociąg - co trzeba wiedzieć" PLAR 7/2010)
Marcin Konopczyński replikuje Andrzejowi Pazio na jego artykuł z PLAR 6/2010 ("Korkociągom NIE", LISTY, PLAR 8/2010)
Do wypowiedzi Marcina Konopczyńskiego odnoszą się (krytycznie) Jan Borowski ("Nadmiar prędkości nie pomaga") oraz Mieczysław Dziadowicz ("Korkociąg - moje instruktora przemyślenia") (LISTY, PLAR 9/2010)
Zespół "Latajmy Bezpiecznie" publikuje artykuł "Korkociągi w statystykach wypadków" PLAR 10/2010)
W tym samym numerze Barbara Prinke-Kusiba popiera stanowisko Mieczysława Dziadowicza, zwracając uwagę na niedoszkolenie współczesnych instruktorów w zakresie korkociągu. (LISTY, 10/2010)
Jerzy Orkiszewski polemizuje ze stanowiskiem instruktorów (A. Pazio, M. Dziadowicz, B. Prinke-Kusiba) przedstawiając inne priorytety szkolenia niż nauka korkociągu ("O korkociągu zza oceanu", LISTY, PLAR 12/2010)
W tym samym numerze Piotr Długiewicz poświęca dyskusji swój comiesięczny felieton, przedstawiając i komentując statystyki wypadków w lotnictwie amerykańskim ("Konflikt pokoleń" FL 120, PLAR 12/2010)
Obie powyższe wypowiedzi krytykuje Marcin Biegas zachęcając do spróbowania korkociągu z instruktorem ("Korkociąg - ludzka rzecz", LISTY, PLAR 2/2011)
Głos w dyskusji zabiera Bolesław Kozłowski, starając się wyważyć prezentowane przez dyskutantów racje) "Zależy od samolotu" LISTY 3/2011
Andrzej Pazio nie zgadza się absolutnie ze stanowiskiem Jerzego Orkiszewskiego i Piotra Długiewicza wyrażonego w PLAR 12/10, odwołuje się przy tym nie tylko do wieloletniej praktyki własnej, ale i również do racji historycznych ("To nie konflikt pokoleń, lecz konflikt postaw pilotów"
Za nie do przyjęcia uważa też poglądy wyrażone przez J. Orkiszewskiego i P. Długiewicza, Edmund Mikołajczyk, autor podręcznika "Pilotaż samolotu od podstaw" wskazując m.in. na związek wyszkolenia pilota w akrobacji z bezpieczeństwem wykonywania przez niego lotów IFR ("I komu potrzebna ta akrobacja")
Chcesz dodać coś ważnego? Napisz: plar@plar.pl
Komentarze