Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo – Numer Specjalny 24 już w sprzedaży

Wydawnictwo MagnumX przygotowało dla sympatyków lotnictwa Numer Specjalny 24 "Lotnictwa", który dostępny jest już w salonach prasowych.

W Numerze Specjalnym 24 polecamy:

Ćwierć wieku modernizacji technicznej polskiego lotnictwa wojskowego

Modernizacja lotnictwa bojowego
Wchodząc w 1999 roku w struktury NATO polskie lotnictwo wojskowe borykało się z problemami typowymi dla państw byłego bloku wschodniego, które dołączały do Sojuszu. Przede wszystkim posiadane statki powietrzne można było jedynie prowizorycznie dostosować do współdziałania z maszynami zachodnimi. Doktryna użycia sprzętu i proces wymiany danych dalece zaś obiegały od standardów sił zbrojnych państw Zachodu. Wymusiło to proces modernizacji technicznej, który przez długie lata realizowany był w ramach ograniczonych środków budżetowych, ulegając jednak w ostatnim czasie gwałtownemu przyspieszeniu w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę.

Modernizacja lotnictwa transportowego
Lotnictwo transportowe pełniło w strukturach polskiego lotnictwa wojskowego niewielką rolę. W razie konfrontacji z NATO działania tej formacji miały zostać bowiem wsparte przez samoloty radzieckie. To one miały zabezpieczyć manewr przerzutu 6. Pomorskiej Dywizji Powietrznodesantowej w ramach operacji opanowania największej duńskiej wyspy Zelandia. Z czasem realizacja zadań przerzutu sił i środków zeszła na drugi plan, a samoloty transportowe realizowały zadania operacyjne głównie na potrzeby Wojsk Lądowych. Po wejściu Polski do NATO procesy te uległy zmianie, ponieważ w doktrynie zachodniej lotnictwo transportowe odgrywa niewiele mniejszą rolę niż bojowe, a co więcej, często stawiane jest na równi ze względu na możliwość dostarczenia w miejsce potencjalnego konfliktu zbrojnego żołnierzy i sprzętu, który może wykonać zadania ofensywne, stabilizacyjne czy zabezpieczające.

Modernizacja lotnictwa szkolonego
W chwili przystąpienia do NATO szkolenie lotnicze było oparte na dwóch typach samolotów – turbośmigłowych PZL-130 Orlik i odrzutowych TS-11 Iskra.

Modernizacja lotnictwa śmigłowcowego
Wejście Polski w struktury NATO zastało lotnictwo śmigłowcowe w stosunkowo dobrym stanie, ze względu na liczebność floty i jej różnorodność, wynikającą z zadań, jakie przed nią postawiono. Używanymi typami wiropłatów były różne wersje śmigłowców Mi-2, Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24 i W-3 Sokół.

Bezzałogowe systemy powietrzne
Z chwilą wejścia polskiego lotnictwa wojskowego do NATO pojęcie bezzałogowych statków powietrznych (BSP) było znane jedynie teoretycznie. Na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP nie było bowiem żadnych aparatów tego rodzaju. Postęp techniczny, wydarzenia na arenie międzynarodowej oraz wykorzystanie maszyn bezpilotowych na polu walki sprawiły, że konieczne stały się inwestycje w BSP.

25 lat polskiego lotnictwa wojskowego w NATO
12 marca 1999 roku w Independence w stanie Missouri w Stanach Zjednoczonych polski minister spraw zagranicznych Bronisław Geremek przekazał na ręce amerykańskiej sekretarz stanu Madeleine Albright podpisany akt przystąpienia Polski do Sojuszu Północnoatlantyckiego. Tego dnia Polska oficjalnie stała się członkiem NATO. Od tamtego czasu polskie lotnictwo wojskowe przeszło potężną transformację zarówno pod względem struktur i wyposażenia, jak i zdolności operacyjnych oraz zasad działania na współczesnym niebie. Porzucenie bloku wschodniego i dołączenie do Sojuszu wraz z przyjęciem jego doktryny bezpośrednio wpłynęło na wykorzystanie sprzętu lotniczego i taktykę, która w ciągu ćwierć wieku mocno zakorzeniła się wśród personelu latającego i naziemnego. Stała współpraca polskich Sił Powietrznych z lotnictwem innych krajów Sojuszu, udział w międzynarodowych ćwiczeniach, szkoleniach oraz operacjach bojowych zbudowały strategiczną i taktyczną interoperacyjność lotnictwa i jego zdolność do synergicznego działania w wypełnianiu zadań NATO. Proces nadal jest udoskonalany, a ostatnie wydarzenia na arenie międzynarodowej niejako wymusiły kolejne zmiany nie tylko w zakresie pozyskania nowoczesnych samolotów i śmigłowców bojowych, ale także w zasadach ich skutecznego wykorzystania. A początki były trudne…

A oprócz tego:
•  PKW „Orlik”
•  „Fruit Fly”
•  Tactical Leadership Programme
•  NATO Tiger Meet
•  Amerykański Aviation Detachment

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem Numeru Specjalnego 24 "Lotnictwa" na stronie: https://www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony