Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 9/2024 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 9/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

We wrześniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

35 lat Boeinga w Polsce – Jerzy Gruszczyński
Boeing, globalny lider branży lotniczej i kosmicznej, jest obecny w Polsce od 35 lat. Firma, której biura znajdują się w Warszawie, Gdańsku i Rzeszowie nieustannie rozwija swoją obecność w kraju, zatrudniając już ponad 1200 osób. Na stałe wpisała się ona w lokalny krajobraz przemysłu lotniczego nie tylko współpracując z polskimi klientami i partnerami będącymi częścią globalnego łańcucha dostaw, ale także lokując tu zespoły opracowujące rozwiązania cyfrowe, nawigacyjne i inżynieryjne. Boeing jest także zaangażowany w proces modernizacji technicznej Sił Zbrojnych RP, oferując swoje rozwiązania, które odpowiadają polskiej wizji nowoczesnych sił zbrojnych gotowych na obecne i przyszłe zagrożenia.

Airbus Helicopters. Przyszłość lotnictwa śmigłowcowego
O najnowszych rozwiązaniach technicznych mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności oraz umożliwienie wykorzystania śmigłowców w nawet najtrudniejszych warunkach z Tomaszem Krysińskim, wiceprezesem ds. badań i rozwoju w Airbus Helicopters, wywiad przeprowadził Andrzej Kiński.

Hensoldt, to większe bezpieczeństwo lotów – Hensoldt
Do bezpiecznego kierowania ruchem lotniczym, zwłaszcza w krytycznych strefach zbliżania oraz podczas startu i lądowania, niezbędne są precyzyjne, wiarygodne i kompletne dane radarowe. Praca lotnisk w trybie całodobowym wymaga detekcji zarówno cywilnych, jak i wojskowych statków powietrznych, które często korzystają z tej samej przestrzeni powietrznej. W tych obszarach ryzyko kolizji z mniejszymi statkami powietrznymi, takimi jak drony lub samoloty sportowe, jest szczególnie wysokie.

Polska w kosmosie – Waldemar Zwierzchlejski
Z górą dwanaście lat temu, 13 lutego 2012 r., przez rakietę Vega, wyniesiony został w kosmos pierwszy polski satelita PW-Sat. Jednokilogramowy CubeSat zbudowany został przez studentów i pracowników Politechniki Warszawskiej. Rok i dwa lata później na orbicie znalazły się satelity astronomiczne Lem i Heweliusz. W roku 2014 – dwa lata po akcesji Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej – powstała Polska Agencja Kosmiczna (POLSA), jako agencja wykonawcza Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Jej zadaniem jest wspieranie polskiego przemysłu kosmicznego poprzez realizację priorytetów Polskiej Strategii Kosmicznej. POLSA współpracuje z międzynarodowymi agencjami oraz administracją państwową w zakresie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej. Odpowiada za promocję polskiego sektora kosmicznego w kraju i za granicą. A jak ten sektor wygląda obecnie?

Program F-35 Lightning II w świetle raportów GAO – Paweł Henski
Pomimo masowej kampanii PR oraz optymistycznych zapewnień ze strony koncernu Lockheed Martin, program budowy myśliwców F-35 Lightning II wciąż boryka się z szeregiem problemów. Według ostatnich dwóch raportów amerykańskiego rządowego biura obrachunkowego (GAO - Government Accountability Office) program notuje znaczne problemy z pakietem modernizacji awioniki TR-3/Block 4. Opracowanie pakietu okazało się bardziej skomplikowane i droższe niż zakładano, a opóźnienie jego wdrożenia przyczyniło się do zablokowania dostaw ponad 100 myśliwców. Z tego powodu również program testowy jest opóźniony i wymaga alokacji dodatkowych samolotów. F-35 trapią nierozwiązane do tej pory problemy techniczne, a gotowość do wykonywania misji przez flotę użytkowanych przez Stany Zjednoczone myśliwców cały czas oscyluje na poziomie 50-60 procent. W najbliższych latach F-35 będą musiały też przejść przez kompleksowy i czasochłonny program modernizacji silników Pratt & Whitney F135, którego pełnych kosztów jeszcze nie oszacowano.

Przełomowy lot z wykorzystaniem oprogramowania i sztucznej inteligencji – Józef M. Brzezina
Trzeciego maja 2024 r. zbudowany na bazie dwumiejscowego samolotu myśliwskiego Lockheed Martin F-16D Block 30, eksperymentalny X-62A VISTA (Variable Stability In-Flight Simulator Test Aircraft), wzbił się w powietrze z dobrze znanym w lotnictwie wojskowym rykiem silnika odrzutowego. Ale walka powietrzna, która miała miejsce potem, była tym razem inna od tych do jakich dochodziło wcześniej w Edwards AFB. X-62A VISTA realizował kolejną autonomiczną misję, będąc sterowany za pośrednictwem oprogramowania i ze wsparciem sztucznej inteligencji, ale tym razem na przednim miejscu siedział 75-letni Frank Kendall, sekretarz Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Chciał się on przekonać osobiście w jakim kierunku zmierza lotnictwo amerykańskie.

Nowości lotnicze wystawy Armia 2024 – Piotr Butowski
Rosjanie odwołali w tym roku dużą wystawę przemysłu lotniczego i kosmicznego MAKS w lipcu, ale w sierpniu postanowili mimo wszystko zorganizować coroczne Międzynarodowe Forum Wojskowo-Techniczne Armia, chociaż z wieloma ograniczeniami.

Global Hawk. Niecodzienny gość nad Polską – Józef M. Brzezina
W sobotę 6 lipca na Białoruś dotarł transport chińskich żołnierzy. Zgodnie z planem mieli oni brać udział we wspólnych ćwiczeniach antyterrorystycznych na poligonie razem z Białorusinami. Manewry odbywały się blisko granicy z Polską (przesmyk suwalski). W miejscu niezbyt odległym od tego białoruskiego poligonu w Litwie, w dniu 10 lipca rozpoczęły się ćwiczenia NATO „Baltic Connection 24” (BALTCON24), co z kilkudniowym wyprzedzeniem skutkowało większą aktywnością Rosjan. Trudno się dziwić, że z tego powodu Amerykanie w przestrzeń powietrzną w północno-wschodniej Polsce wysłali bezzałogowy statek powietrzny (BSP) RQ-4B Global Hawk, przeznaczony do realizacji misji obserwacyjnych powierzchni ziemi na poziomie strategicznym. Pojawienie się na naszym niebie tej klasy BSP to rzadki przypadek, warty odnotowania i przeanalizowania.

Długoterminowe prognozy rynku lotniczego – Jerzy Liwiński
Producenci samolotów komunikacyjnych opublikowali kolejne edycje długoterminowych prognoz rynku transportu lotniczego. Szacują w nich, że w dwudziestoleciu 2024-2043 ruch lotniczy wzrośnie 2,5-krotnie, a linie lotnicze zakupią: wg Boeinga - 43,97 tys. samolotów, a wg Airbusa - 42,43 tys. Embraer potrzeby samolotów regionalnych szacuje na 10,5 tys. szt., a ATR Aircraft maszyn turbośmigłowych na 2,4 tys. szt. Analitycy Boeinga prognozują, że liczba samolotów wzrośnie, z obecnych 26,7 tys. szt. do 50,2 tys. szt., a wartość rynku usług lotniczych wyniesie 4,4 bln USD. Ze strony przewoźników będzie istniało zapotrzebowanie na 2370 tys. osób personelu lotniczego, w tym: 674 tys. pilotów, 980 tys. personelu pokładowego i 716 tys. mechaników.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Stanisław Kutnik, Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Stanisław Kutnik

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony