Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bezołowiowy Avgas firmy Gami zatwierdzony w USA dla tłokowych samolotów GA

Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) zatwierdziła uzupełniające certyfikaty typu (STC) do stosowania 100-oktanowego bezołowiowego paliwa firmy General Aviation Modifications Inc we wszystkich samolotach tłokowych lotnictwa ogólnego. Współzałożyciel GAMI, George Braly, stwierdził, że paliwo będzie początkowo produkowane w małych partiach, a infrastruktura produkcyjno-dystrybucyjna dopiero rozwijana.

Chociaż cena G100UL nie została jeszcze ustalona, Braly zauważył, że będzie ona wynosić „nieco więcej” niż 100LL, dopóki wielkość produkcji nie wzrośnie. „To wielki dzień dla branży” — powiedział Braly. Firma GAMI otrzymała pierwszy STC dla G100UL w lipcu 2021 r. (LINK), a STC dla około 600 dodatkowych silników w październiku następnego roku (LINK). Firma rozpoczęła prace nad G100UL w 2009 r. Braly dodał, że rozszerzony STC obejmuje wszystkie silniki z zapłonem iskrowym (w tym płatowce) we flocie lotnictwa ogólnego. G100UL będzie wymagał STC, który ma być dostępny w sklepie internetowym firmy.

GAMI posiada podpisaną umowę dystrybucyjną z firmą Avfuel na produkcję i dystrybucję G100UL. Spółka ta twierdzi, że będzie współpracować z każdą rafinerią zakwalifikowaną do produkcji paliwa. Craig Sincock z Avfuel powiedział w zeszłym roku, że rozwój rynku zajmie kilka lat. Początkowo, jak powiedział Braly, klientem masowym dla G100UL zgodził się być Kalifornijski Uniwersytet Lotniczy w Bakersfield. Komponenty paliwowe zostaną albo dostarczone i zmieszane, albo gotowe paliwo zostanie wysłane koleją z rafinerii w Teksasie.

Zatwierdzenie G100UL jest kulminacją prawie 13 lat badań i testów, które rozpoczęły się wkrótce po tym, jak EPA (Environmental Protection Agency) ogłosiła przeprowadzenie  badań emisji substancji szkodliwych z paliw ołowiowych w pobliżu lotnisk. Powszechnie uważa się, że EPA ogłosi stwierdzenie zagrożenia dla ołowianych avgas przed końcem roku. Nie jest jasne, czy wprowadzi to innych graczy na rynek 100-oktanowej benzyny bezołowiowej, ale firma Swift już od kilku lat sprzedaje 94UL, który to Uniwersytet Północnej Dakoty przyjął jako jedyne paliwo do swoich samolotów z napędem tłokowym.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony