Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 9/2021 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 9/2021 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

We wrześniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Rozwój cywilnego filaru Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. – Łukasz Pacholski
Pomimo globalnej pandemii Covid-19, która m.in. uderzyła w cywilny rynek lotniczy, prowadzona od kilku lat polityka rozwoju trzeciego filaru Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy zaczyna procentować. Firma z Grodu nad Brdą coraz bardziej umacnia swoją pozycję jako ważny ośrodek MRO w segmencie dużego lotnictwa cywilnego.

Uzbrojenie MBDA dla samolotu wielozadaniowego F-35 – Jerzy Gruszczyński
MBDA to jedyna europejska firma oferująca pełen zestaw uzbrojenia dla samolotów wielozadaniowych F-35 w polskim programie Harpia – uzbrojenia odpowiedniego dla maszyn 5 generacji, w pełni przystosowanego do działań sieciocentrycznych; posiadającego cechy ograniczonej widzialności, zaawansowane sensory oraz łącza transmisji danych. Do maksymalnego wykorzystania potencjału tego samolotu w misjach "powietrze-powietrze" oraz "powietrze-powierzchnia", obecnie i w przyszłości, potrzebne są zaawansowane technologicznie pociski rakietowe, odpowiadające charakterystykom F-35.

MAKS 2021. Mieżdunarodnyj Awiacjonno-Kosmiczeskij Sałon – Piotr Butowski
Tegoroczny międzynarodowy salon lotniczo-kosmiczny MAKS, jaki odbył się między 20 i 25 lipca w Żukowskim pod Moskwą, był bardzo szczególny. Z powodu pandemii i wywołanych nią ograniczeń w wydawaniu rosyjskich wiz oraz dodatkowych wymagań epidemiologicznych, wielu zagranicznych uczestników zmniejszyło swoją obecność. W MAKS 2021 wzięło udział 538 firm rosyjskich i 91 zagranicznych; w 2019 r. było łącznie 827 firm. Nieco ratowali statystykę uczestnicy zdalni; w formie online w wystawie uczestniczyły jeszcze 202 firmy zagraniczne. Swój oddzielny pawilon miał Kazachstan; ekspozycje narodowe miały Belgia, Białoruś, Czechy, Francja, Iran, Kanada i Niemcy.

Transport lotniczy na świecie w 2020 r. – Jerzy Liwiński
W ub. roku linie lotnicze na świecie przewiozły 1,8 mld pasażerów i 57,5 mln ton ładunków. W odniesieniu do roku poprzedniego liczba pasażerów zmniejszyła się o 2,7 mld (-60,2%), a ładunków o 4,0 mln ton (-8,7%). Samoloty komunikacyjne wykonały 16,9 mln rejsów (-56,5%), zużywając przy tym 237 mld litrów paliwa, o wartości 78 mld USD. Największe przewozy pasażerskie zrealizowały linie lotnicze: China Southern Airlines (96,8 mln pas.), American Airlines Group i China Eastern Airlines; a cargo: FedEx Express (8,0 mln ton), UPS Airlines i Qatar Airways. Z ubiegłorocznej działalności linie wygenerowały przychody finansowe w wysokości 372 mld USD (-56%) i stratę netto -126,4 mld dol.

Jaka przyszłość Sił Powietrznych Niemiec? – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Niemcy należą do tych europejskich członków NATO posiadających znaczne siły zbrojne, obok Francji, Hiszpanii i Grecji, którzy nie zdecydowali się na zakup samolotów myśliwskich 5 generacji Lockheed Martin F-35 Lightning II w Stanach Zjednoczonych, czekając na dalszy rozwój uzbrojenia i sprzętu wojskowego oraz sztuki operacyjnej i taktyki lotnictwa, a także na zmiany w strategicznym środowisku bezpieczeństwa.

Leonardo M-346 Bielik. Mistrz szkolenia lotniczego (2) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Właściwości samolotu zaawansowanego szkolenia i treningu M-346 Bielik pozwalają na osiągnięcie maksymalnej skuteczności szkolenia, a w konsekwencji na zmniejszenie liczby godzin potrzebnych do przeszkolenia pilota w jednostce bojowej na docelowy samolot wielozadaniowy. Ponadto M-346 Bielik doskonale nadaje się do zaspokojenia wymogów treningu taktycznego pilotów w linii. Dziś Polska dysponuje jednym z najnowocześniejszych systemów szkolenia pilotów odrzutowych samolotów bojowych, ale droga do jego zbudowania nie była ani łatwa, ani prosta.

AC-130W i AC-130J. Samoloty wsparcia artyleryjskiego – Paweł Henski
Dowództwo operacyjne specjalnych Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (AFSOC – Air Force Special Operations Command) użytkuje obecnie dwa typy samolotów wsparcia artyleryjskiego (gunship): AC-130W Stinger II oraz AC-130J Ghostrider. Wdrożone do służby jako rozwiązanie przejściowe, AC-130W doskonale sprawdziły się w swojej roli. Są one sukcesywnie wycofywane wraz z wchodzeniem na wyposażanie eskadr AFSOC nowych gunshipów typu AC-130J. Budowane na bazie samolotów transportowych specjalnego przeznaczenia MC-130J Commando II, AC-130J dostarczane są obecnie w najnowszej konfiguracji Block 30. Oprócz uzbrojenia lufowego, AC-130J przenoszą szeroką gamę precyzyjnego uzbrojenia "powietrze-ziemia". AFSOC realizuje obecnie program wyposażenia AC-130J również w laser pokładowy zdolny do niszczenia celów powierzchniowych.

Hawker Typhoon. Powstanie i rozwój konstrukcji (1) – Leszek A. Wieliczko
Hawker Typhoon został zbudowany w celu zastąpienia Hurricane'a i Spitfire'a, ale słabe osiągi na dużej wysokości zdyskwalifikowały go jako myśliwiec przechwytujący. Dzięki mocnej konstrukcji, silnemu uzbrojeniu i wysokim osiągom na małej wysokości sprawdziły się za to doskonale w roli samolotu myśliwsko-bombowego i szturmowego. Jego rozwój napotkał na liczne problemy techniczne, co doprowadziło do wielu wypadków i postawiło pod znakiem zapytania jego służbę w RAF. Po dopracowaniu płatowca i silnika oraz uzbrojeniu w bomby i niekierowane pociski rakietowe Typhoon zyskał jednak duże uznanie pilotów i pieszczotliwą nazwę "Tiffy".

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Piotr Butowski, Paweł Henski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem wrześniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony