Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 8/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 8/2022 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 8/2022 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W sierpniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Szybkie wzmocnienie SZ RP. Dodatkowe śmigłowce pilnie potrzebne! – Stanisław Kutnik
Zakup wielozadaniowych śmigłowców wsparcia AW149 zapoczątkował deklarowaną od dłuższego czasu, modernizację i odmłodzenie floty śmigłowców wojsk aeromobilnych. Ze względu na destabilizację bezpieczeństwa międzynarodowego w Europie Środkowo-Wschodniej w związku z rosyjską agresją na Ukrainę musi to być proces bardzo szybki. Zakup nowych śmigłowców powinien być jednym z priorytetów Miinsterstwa Obrony Narodowej, bo ich brakuje i są duże potrzeby w tym zakresie.

Boeing P-8A Poseidon. Morski samolot patrolowy bazowania lądowego – Paweł Henski
Morski samolot patrolowy Boeing P-8A Poseidon to bardzo udana konstrukcja w swojej klasie. W dywizjonach marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych (US Navy) P-8A Poseidon z powodzeniem zastąpiły starsze maszyny o analogicznym przeznaczeniutypu Lockheed P-3C Orion. Odnosiły też relatywnie duży sukces na rynkach międzynarodowych, dotychczas sprzedano je do siedmiu państw. Po blisko dekadzie użytkowania operacyjnego, P-8A Poseidon nie wykazywały większych problemów eksploatacyjnych. Mają opinię niezawodnego samolotu o dobrych osiągach, pozwalających mu na sprawne wykonywanie misji patrolowo-rozpoznawczych jak i prowadzenie skutecznych działań przeciwko nawodnym i podwodnym celom morskim.

Dassault Rafale. Wielozadaniowy samolot myśliwski – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Wielozadaniowy samolot myśliwski Dassault Rafale zdobył w ostatnim czasie kilka dużych kontraktów eksportowych, choć początkowo jego przyszłość nie zapowiadała się zbyt dobrze. Samolot ten stanowi jednak optymalne rozwiązanie między klasycznymi myśliwcami generacji 4 a generacji 5 i z tego powodu jest zaliczany do generacji 4+. Myśliwce 5 generacji wykonane w technologii utrudnionego wykrycia (stealth) mają kilka ograniczeń, w tym w ilości uzbrojenia przenoszonego w komorach kadłubowych i taktycznym promieniu działania, bez tankowania w locie. Z kolei wielozadaniowe samoloty myśliwskie generacji 4+, dzięki dużej liczbie podwieszeń zewnętrznych na lotnicze środki bojowe, wyposażenie specjalne oraz dodatkowe zbiorniki paliwa doskonale nadają się do wykonywania szerokiego spektrum zadań zarówno w działaniach defensywnych (obrona powietrzna), jak i ofensywnych (zwalczanie celów naziemnych i nawodnych). Zakres przenoszenia uzbrojenia cały czas się powiększa, co jeszcze bardziej zwiększa możliwości Rafale.

Śmigłowce bojowe Kamow Ka-50 i Ka-52 (5) – Piotr Butowski
Przez dłuższy czas nie było eksportowego zamówienia na Ka-50 i Ka-52, chociaż Rosjanie bardzo się starali. Śmigłowiec był wielokrotnie prezentowany za granicą, począwszy od Farnborough w Turcji (Ka-50-2 Erdoğan) oraz AH-X w Republice Korei (Ka-52K). Trwały rozmowy z Algierią, Jordanią, Libią, Syrią, Jemenem, Wenezuelą i innymi krajami – wszystko bez powodzienia.

Bezzałogowe systemy powietrzne w Siłach Zbrojnych RP (2) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Za początek tworzenia obrony terytorialnej w Polsce w obecnym kształcie można uznać dzień 30 grudnia 2015 r., kiedy to Antoni Macierewicz powołał na pełnomocnika Ministra Obrony Narodowej do Spraw Utworzenia Obrony Terytorialnej Grzegorza Kwaśniaka i wyznaczył go na stanowisko dyrektora Biura do Spraw Utworzenia Obrony Terytorialnej. Pod kierunkiem G. Kwaśniaka opracowano koncepcję budowy Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT), zatwierdzoną przez Ministra Obrony Narodowej w dniu 25 kwietnia 2016 r. WOT to piąty Rodzaj Sił Zbrojnych RP, obok Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych.

Jakowlew Jak-40. Odrzutowiec dla linii lokalnych – Piotr Butowski
W lotnictwie wojskowym turbinowy silnik odrzutowy zastosowano najpierw w samoolotach myśliwskich, a dopiero potem na coraz cięższych maszynach. W lotnictwie komunikacyjnym kolejność była odwrotna. W latach 60. ubiegłego wieku na długich trasach już dawno latały duże odrzutowce, podczas gdy na liniach lokalnych wciąż królowały samoloty z silnikami tłokowymi.

Supermarine Spitfire. Wersje z silnikami Rolls-Royce Griffon (2) – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Spitfire XIV to wersja Supermarine Spitfire z silnikiem Rolls-Royce Griffon produkowana w największej ilości. Spitfire XIV zbudowano 957 sztuk, czyli niemal połowę wszystkich samolotów myśliwskich tego typu napędzanych Griffonami. Z kolei niewiele się różniących Spitfire XVIII zbudowano równo 300 sztuk, dostarczając je już po zakończeniu II wojny światowej w Europie. Popularność swoją wersja ta zdobyła dzięki zastosowaniu wysokościowej odmiany silnika Griffon, rodziny "60". Prace nad myśliwcem Spitfire XIV zaczęły się z początkiem 1942 r., a główną różnicą było zastosowanie dwustopniowej, dwubiegowej sprężarki z chłodnicą pośrednią RG.4SM, co znacznie zwiększyło ciśnienie doładowania, a zatem i moc silnika. Sprężarka miała średnicę 340 mm (pierwszy stopień i 287 mm (drugi stopień), przy przełożeniu 5,84:1 na pierwszym biegu i 7,58:1 na drugim biegu.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Bondaryk, Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Postępy amerykańskich programów hipersonicznych – Paweł Henski
• Jak-40 w Polsce – Stanisław Kutnik

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem sierpniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony