Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 8/2020
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 8/2020 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 8/2020 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W sierpniowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Eurocopter: współpraca zakończona sukcesem – Leszek A. Wieliczko
Dzieje firmy Eurocopter, utworzonej w styczniu 1992 r. przez francuską Aérospatiale i niemiecką MBB w celu projektowania, rozwoju, produkcji i sprzedaży śmigłowców, to już zamknięty rozdział historii lotnictwa. Chociaż trudno wyobrazić sobie lepszą nazwę dla europejskiego producenta wiropłatów niż Eurocopter, to w styczniu 2014 r. forma została przemianowana na Airbus Helicopters. Od tej pory kontynuuje działalność jako część koncernu Airbus. Nazwa Eurocopter pozostała natomiast jednym z symboli przemian, jakie zaszły w europejskim przemyśle lotniczym w ostatnich dekadach XX wieku.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A.: rekordowe wyniki finansowe, rozwojowe plany na przyszłość. Wywiad z Marcinem Nocuniem, Prezesem Zarządu, Dyrektorem Naczelnym WZL Nr 1 S.A. – Łukasz Prus
Ostatnie lata to okres silnego rozwoju Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. (WZL1). Spółka generuje rekordowe zyski, tworzy miejsca pracy, pozyskuje kolejnych klientów i poszerza swoją aktywność na nowe obszary działalności. Wszystko to przekłada się na kolejne sukcesy firmy.

Najbliższe wydarzenia w lotnictwie rosyjskim – Piotr Butowski
3 sierpnia 2020 r. Jurij Sliusar, dyrektor generalny Połączonej Korporacji Lotniczej (OAK) został przyjęty przez prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina, któremu złożył raport o sytuacji w przemyśle lotniczym i zapowiedział kilka najbliższych wydarzeń.

Rosyjski system bezzałogowy Inochodziec – Piotr Butowski
Nikołaj Dołżenkow, konstruktor generalny firmy Kronsztadt Technologie, powiedział 20 kwietnia 2020 r. agencji Tass, że firma przekazała Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej pierwszy lotniczy zestaw bezzałogowy Orion z trzema aparatami latającymi. W ten sposób, trzydzieści lat po amerykańskim Predatorze, rosyjska armia dostała swojego Predatorskiego.

Debiut statku załogowego „Made in China” – Waldemar Zwierzchlejski
W dniach 5 do 8 maja Chiny przeprowadziły kompleksowe próby jednocześnie kilku elementów, kluczowych dla ich przyszłego programu kosmicznego. Przetestowano w nich kolejno – rakietę nośną w wersji do budowy modułowej stacji kosmicznej, prototyp nowego załogowego statku kosmicznego, który w zależności od wielkości sekcji serwisowej obsługiwać będzie wspomnianą stację, bądź posłuży do lotów w stronę Księżyca, oraz eksperymentalną nadmuchiwaną osłonę termiczną, która może znacząco ułatwić zwożenie na Ziemię ładunków z orbity okołoziemskiej.

Su-30MKI: podstawowy indyjski myśliwiec – Leszek A. Wieliczko
We wrześniu minie 18 lat od chwili przyjęcia do uzbrojenia Indyjskich Sił Powietrznych pierwszych samolotów myśliwskich Su-30MKI. W tym czasie Su-30MKI stał się najliczniejszym i podstawowym typem samolotu bojowego indyjskiego lotnictwa i pomimo zakupu także innych myśliwców (LCA Tejas, Dassault Rafale) utrzyma ten status jeszcze przez co najmniej kilkanaście lat. Program zakupu i produkcji licencyjnej Su-30MKI zacieśnił współpracę wojskowo-przemysłową Indii z Rosją i przyniósł korzyści indyjskiemu, jak i rosyjskiemu przemysłowi lotniczemu.

60 lat śmigłowców w Lotnictwie Marynarki Wojennej (część III) – Miłosz Rusiecki
Ostatnie dziesięć lat Lotnictwa Marynarki Wojennej to czas, który powinien być wykorzystany na stopniowe i spokojne wprowadzanie do służby następców niemłodych już śmigłowców opisanych w poprzednich częściach monografii. Niestety, zmienne i nieoczekiwane decyzje polityków zmusiły dowództwo do poszukiwania rozwiązań doraźnych, które jedynie na krótki czas i to nie w pełni pozwolą utrzymać zdolność lotnictwa morskiego do wykonywania statutowych zadań.

Polskie rozpoznanie powietrzne: 1945 – 2020 (część III) – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
Rozpoznanie jest jednym z głównych czynników zapewniających sukces prowadzonych operacji wojskowych umożliwiających doprowadzenie do zwycięstwa na współczesnym polu walki. O ile omówione we wcześniejszych częściach artykułu środki i elementy rozpoznania bezpośrednio wpływają na zakres i jakość pozyskanych danych, to do osiągnięcia pełnego sukcesu potrzebne są również platformy powietrzne przystosowane do wykonywania konkretnych zadań rozpoznawczych.

Polskie lotnictwo w operacji warszawskiej (część II) – Mariusz Niestrawski
Toczone w dniach 13-15 sierpnia 1920 r. walki związały w rejonie Warszawy trzy armie Frontu Zachodniego (3., 15. i 16.). Ponadto prawoskrzydłowa 4. Armia szybko zbliżała się do dolnej Wisły, nie napotykając większego polskiego przeciwdziałania. Całkowicie odsłonięte było natomiast lewe skrzydło Tuchaczewskiego. W tak korzystnych dla Wojska Polskiego okolicznościach 16 sierpnia zaczął sie manewr uderzeniowy znad Wieprza. Jego celem było rozbicie Grupy Mozyrskiej i wyjście na tyły frontu Tuchaczewskiego. W efekcie musiało dojść do zagłady Frontu Zachodniego.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Józef M. Brzezina, Piotr Butowski, Stanisław Kutnik
• Aktualności z kosmosu – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• OPAL zmienia zasady prowadzenia walki – Łukasz Prus

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem sierpniowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony