Lotnictwo Aviation International 7/2025 już w sprzedaży
Lotnictwo Aviation International 7/2025 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W lipcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:
Pomostowe śmigłowce AH-64D Apache już w Polsce – Jerzy Gruszczyński
17 czerwca w 56. Bazie Lotniczej w Inowrocławiu, wicepremier i minister obrony narodowej, Władysław Kosiniak-Kamysz, wziął udział w uroczystym przyjęciu śmigłowców bojowych AH-64D Apache na wyposażenie Sił Zbrojnych RP w ramach umowy leasingowej.
Bezzałogowe systemy powietrzne Wizjer wchodzą na wyposażenie Wojska Polskiego – Jerzy Gruszczyński
Wizjer to bezzałogowy system powietrzny klasy mini wspierający działania rozpoznawcze na szczeblu batalionu. Projekt został opracowany przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, który jest również licencjodawcą systemu dla WZL-2. Za wyprodukowanie 25 zestawów, zamówionych przez Ministerstwo Obrony Narodowej w grudniu 2021 r., odpowiada konsorcjum w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. (lider konsorcjum), Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. (lider techniczny) oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A. (producent struktur kompozytowych).
6. Śląskie Dni Lotnictwa i Dronów – Marek Niechciał
Już po raz szósty odbyły się Śląskie Dni Lotnictwa i Dronów. Zaproszeni goście zaprezentowali przemysł lotniczy i dronowy jako jedną z wiodących technologii dual use. Patronat medialny przedsięwzięciu zapewniał Zespół Badań i Analiz Militarnych.
Słowo klucz – Inwestor, wywiad z Johannesem von Thadden, dyrektorem generalnym Draco Aircraft, rozmawia Marek Niechciał
We wrześniu 2024 r. Draco Aircraft Sp. z o.o. poinformowała o odkupieniu od Airbusa praw do samolotu PZL-104 Wilga i rozpoczęciu prac nad doprowadzaniem do produkcji seryjnej samolotu w zmodyfikowanej wersji Draco opartej na przebudowanym przez Mike’a Patey’a ostatnim wyprodukowanym egzemplarzu PZL-104 Wilga. Draco ma mieć ekstremalnie krótki start i lądowanie. Marek Niechciał rozmawia z Johannesem von Thadden, dyrektorem generalnym Draco Aircraft Sp. z o.o.
Paris Air Show 2025. Wojskowe samoloty załogowe (1) – Łukasz Pacholski, Jerzy Gruszczyński
W dniach 16-22 czerwca lotnisko Le Bourget położone kilkanaście kilometrów na północ od centrum stolicy Francji po raz 55 stało się miejscem Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego - Paris Air Show. Około 2400 wystawców z 48 państw zademonstrowało swoje najnowsze osiągnięcia i innowacje. Wydarzenie to uchodzi za największą i najbardziej prestiżową prezentację przemysłu lotniczego cywilnego i wojskowego na świecie. Przez lotnisko Le Bourget przewinęło się 305 200 odwiedzających (stawiło się 400 delegacji oficjalnych), a na ziemi i w powietrzu zaprezentowano 155 załogowych i bezzałogowych statków powietrznych. Tegoroczny salon odbył się w cieniu globalnych napięć i sporów handlowych.
Koniec programu E-7A dla USAF – Paweł Henski
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) chcą całkowicie zrezygnować z wdrożenia do służby samolotów wczesnego ostrzegania, powiadamiania i naprowadzania (AEW&C) typu Boeing E-7A Wedgetail. Miały one zastąpić mocno już zużyte samoloty Boeing E-3G Sentry. Jednakże USAF rozważają obecnie wykorzystanie alternatywnych opcji takich jak, systemy satelitarne czy nawet adaptację samolotów AEW&C bazowania pokładowego Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye.
Bezzałogowe ambicje zachodniej Europy (3) – Adam M. Maciejewski
Fiasko programów Talarion i Mantis/Telemos wytworzyło warunki do zainicjowania kolejnego programu zachodnioeuropejskiego BSP kategorii MALE. Z dzisiejszej perspektywy można tę nową konstrukcję nazwać Talarion 2, choć technicznie najbliżej jej do Mantisa. Początki nowego programu były podobne, zaczęło sięod inicjatywy przemysłu. W czerwcu 2013 r. podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosnicznego w Paryżu (Le Bourget) spółki EADS (Airbus), Dassault Aviation i Alenia Aermacchi publicznie ogłosiły intencję wspólnego skonstruowania do 202 r. BSP kategorii MALE. 19 maja 2014r. trzy spółki wspólnie oświadczyły, że są gotowe spełnić wymagania odnośnie takiego BSP swoich rodzimych resortów obrony. Padła też nazwa całego przedsięwzięcia, czyli MALE 2020 (do dziś we Włoszech w obiegu jest nieformalna nazwa EuroMALE). Ówczesne komentarze zachodnich mediów mówiły, że faza koncepcyjna nowego BSP jest właśnie wynikiem takich przemysłowo-resortowych konsultacji.
Porty lotnicze świata 2024 – Jerzy Liwiński
W 2024 r. porty lotnicze na świecie obsłużyły 9,5 mld pasażerów (+9,8%) i 124 mln ton ładunków (+8,4%), a samoloty komunikacyjne wykonały przy tym 100 mln operacji startów i lądowań. Największymi portami pasażerskimi są: Atlanta (108 mln pas.), Dubaj (92 mln pas.), Dallas-Fort Worth, Tokio-Haneda i Londyn-Heathrow, a towarowymi: Hongkong (4,9 mln ton), Szanghaj (3,8 mln ton), Memphis i Anchorage. Pierwsza siódemka lotnisk o największej liczbie wykonanych operacji znajduje się w Stanach Zjednoczonych, a liderami są: Atlanta (796 tys.), Chicago-O'Hare i Dallas-Fort Worth. W rankingu Skytrax w prestiżowej kategorii na najlepszy port lotniczy świata zwyciężył Singapur Changi, a ponadto na podium znalazły się katarski Doha Hamad i Tokio-Haneda.
NASA w obliczu drakońskich cięć – Waldemar Zwierzchlejski
2 maja okazało się, że administracja prezydenta Stanów Zjednoczonych, Donalda Trumpa chce tak przekształcić budżet NASA, aby skupić się niemal wyłącznie na wysłaniu astronautów na Księżyc w misji Artemis III, zanim to Chiny wysadzą tam swoją pierwszą załogę. Jednak związane z tym zdecydowane cięcia budżetowe mogą spowodować przedwczesną likwidację Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, anulowanie dalszej części programu powrotu na Księżyc Artemis, zaniechanie budowy stacji okołoksiężycowej Gateway oraz skasowanie wielu programów naukowych, w tym Nancy Grace Roman Space Telescope. Co więc czeka w najbliższych latach amerykański program kosmiczny?
Zanim pojawił się Messerschmitt Bf 109… Niemieckie lotnictwo myśliwskie w okresie międzywojennym (3) – Marek J. Murawski
Kiedy 30 stycznia 1933 r. władzę w Niemczech objął Adolf Hitler istniały już, utajnione z uwagi na ograniczenia narzucone przez Entantę, zaczątki niemieckiego lotnictwa myśliwskiego. Do dyspozycji wojskowych znajdowało się kilka typów samolotów myśliwskich takich jak Arado SD II i SD III oraz Ar 64 i Ar 65. Już trzy dni po objęciu władzy, 2 lutego 1933 r. nowy Reichskanzler Adolf Hitler utworzył nowy urząd - Reichskommissariat für die Luftfahrt (Komisariat Rzeszy ds. Lotnictwa), którego szefem został Hermann Göring, towarzysz partyjny Hitlera, a jednocześnie as myśliwski I wojny światowej z 22 zestrzeleniami na koncie i kawaler orderu Pour le Mérite. Wcześniej Göring zajmował stanowisko Inspekteur für das Flugwesen des NSDAP (Inspektor ds. Lotniczych NSDAP).
A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Airbus A220 nowymi samolotami PLL LOT – Paweł Bondaryk
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl



Komentarze