Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 7/2023
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 7/2023 już w sprzedaży

Od 25 lipca w sprzedaży w e-kiosku jest już Lotnictwo Aviation International 7/2023.

W lipcowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

70 lat Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych – Jerzy Gruszczyński
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) jest liderem naukowo-badawczego wsparcia wojskowej techniki lotniczej. Nadzorowany przez ministra Obrony Narodowej, od 1953 r. opracowuje nowoczesne rozwiązania, które przynoszą Polsce wysokie oszczędności, utrzymując najwyższy poziom eksploatowanej technologii. Produkty i usługi tworzone w ITWL, przez polskich naukowców, cieszą się uznaniem także poza granicami kraju, stając się wizytówką polskiej myśli technologicznej.

Rosyjskie skrzydła dla bomb – Piotr Butowski
Lotnictwo rosyjskie stosuje od kilku miesięcy moduły skrzydłowe dla bomb, zrobione specjalnie dla wojny przeciwko Ukrainie i będące bardzo prowizorycznym urządzeniem z licznymi niedostatkami.

Mojave: nietypowa propozycja bojowego bezzałogowca – Józef M. Brzezina
Bojowy bezzałogowy statek powietrzny Mojave z charakterystykami krótkiego startu i lądowania, zaprojektowany przez General Atomics Aeronautics System Inc. (GA-ASI), został oficjalnie zaprezentowany po raz pierwszy 9 grudnia 2021 r. Powstał on na bazie wcześniejszych bezzałogowych aparatów latających GA-ASI, takich jak MQ-1 Grey Eagle oraz MQ-9 Reaper.

Święto 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego – Henryk Czyżyk
30 czerwca w Świdwinie odbyło się Święto 21. BLT, w ramach którego delegacja Oddziału Warszawsko-Mazowieckiego Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP i Klubu Seniorów 3. Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego o godz. 8:15 złożyła wieniec – biało-czerwoną szachownicę, przy Pomniku Lotników Polskich na Placu Lotników w Świdwinie.

54. International Paris Air Show – Łukasz Pacholski
Paris Air Show to jedna z najstarszych i największych międzynarodowych wystaw lotniczych na świecie, organizowana co dwa lata przez SIAE, spółkę zależną GIFAS, Francuskiego Stowarzyszenia Przemysłu Lotniczego i Kosmicznego, która w tym roku odbyła się w dniach 19-25 czerwca. Tutaj prezentowane są najnowsze rozwiązania z przemysłu lotniczego i kosmonautycznego oraz związanego z nim otoczenia. Pierwsze dni Paris Air Show zarezerwowane są wyłącznie dla branżowych gości, dopiero potem impreza otwiera się dla szerokiej publiczności. Uzupełnieniem wystawy są spotkania B2B, ukierunkowane na wymianę wiedzy i doświadczeń, wraz z poszukiwaniem konkretnych rozwiązań. W bieżącym roku zaprezentowano 150 statków powietrznych, goszczono 2498 wystawców i 292 579 zwiedzających, w tym 127 312 specjalistów i 165 267 zwiedzających. Ze względu na objętość relację podzielono na dwie części – do przeczytania drugiej zapraszamy na łamy miesięcznika „Wojsko i Technika”, gdzie omówiono wielozadaniowe samoloty bojowe, tankowania powietrznego, patrolowe, specjalnego przeznaczenia oraz obronę przed bronią hipersoniczną.

Ostatnie tankowce powietrzne KC-10A Extender w USAF – Paweł Henski
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) posiadają już tylko dwa dywizjony wyposażone w samoloty tankowania powietrznego McDonnell Douglas KC-10A Extender. Proces redukcji posiadanej przez USAF floty 59 KC-10A rozpoczęto w 2020 r. Obecny plan zakłada wycofanie ostatnich 24 egzemplarzy do końca roku fiskalnego 2024. KC-10A, które kończą służbę po ponad 40 latach użytkowania, zastępowane są przez nowe tankowce powietrzne Boeing KC-46A Pegasus.

Wdrażanie samolotów C-130H w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego – Krzysztof Kuska
Polskie Siły Powietrzne przygotowują się do przyjęcia do służby średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130H Hercules. Pierwsze dwie maszyny tego typu już znajdują się w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy na przeglądzie okresowym PDM (Programmed Depot Maintenance). Jednocześnie podobny przegląd przechodzi jedna z maszyn C-130E. Niebawem zatem nasza flota transportowa składać się będzie z mieszanki samolotów Hercules w wersjach C-130E i C-130H, co na pierwszy rzut oka może sugerować pewne kłopoty logistyczne lub utrudnienia szkoleniowe – nic bardziej mylnego. Wysiłek modernizacyjny personelu inżynieryjno-lotniczego z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu i specjalistów WZL-2 sprawił bowiem, że nasza flota samolotów C-130E Hercules jest bardzo zbliżona do standardu C-130H.

C-130E z Powidza: misja humanitarna do Turcji – Krzysztof Kuska
6 lutego br. w Turcji zatrzęsła się ziemia. Do pierwszego wstrząsu o magnitudzie 7,8 doszło o godzinie 4:17 czasu miejscowego. Wstrząs wtórny o sile 7,7 miał miejsce o 13:24. Zważywszy na siłę wstrząsów i rejon, w którym do nich doszło, od razu stało się jasne, że Turcja będzie potrzebowała pomocy, by poradzić sobie ze skutkami kataklizmu. Rząd polski natychmiast podjął odpowiednie działania, a do zadań transportowych wyznaczono m.in. samoloty C-130E z 33. Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. O przebiegu całej operacji Krzysztof Kluska rozmawia z jednym z pilotów powidzkiej bazy,który brał udział w lotach do Turcji.

Porty lotnicze świata 2022 – Jerzy Liwiński
W 2022 r. porty lotnicze na świecie obsłużyły 6,8 mld pasażerów i 117 mln ton ładunków, a samoloty komunikacyjne wykonały przy tym 89 mln operacji startów i lądowania. W odniesieniu do roku poprzedniego liczba pasażerów i wykonanych operacji lotniczych zwiększyła się odpowiednio o 53,5% i 20,4%, a ruch cargo był mniejszy o 6,7%. Największymi portami pasażerskimi są: Atlanta (93,7 mln pas.), Dallas/Fort Worth (73,4 mln pas.), Denver, Chicago O’Hare i Dubaj, a towarowymi: Hongkong (4,2 mln ton), Memphis (4,04 mln ton), Anchorage i Szanghaj. Pierwsza dziewiątka portów o największej liczbie wykonanych operacji znajduje się w Stanach Zjednoczonych, a na podium znalazły się Atlanta (724 tys.), Chicago O’Hare (712 tys.) i Dallas/Fort Worth.

Powietrzna Jednostka Operacji Specjalnych – Krzysztof Kuska
W związku z planową rozbudową potencjału polskich jednostek specjalnych konieczne stało się skokowe zwiększenie możliwości komponentu lotniczego odpowiedzialnego za wsparcie powietrzne. W związku z tym z końcem stycznia bieżącego roku doszło do rozformowania 7. Eskadry Działań Specjalnych i utworzenia z dniem 1 lutego na jej bazie Powietrznej Jednostki Operacji Specjalnych. Dzięki nowej organizacji w znaczący sposób poszerzeniu ulegną możliwości w zakresie przygotowania, prowadzenia i zabezpieczenia działań sił specjalnych zarówno na szczeblu krajowym, jak i w ramach połączonych operacji realizowanych w strukturach NATO. Za sformowanie Powietrznej Jednostki Operacji Specjalnych odpowiedzialny jest podpułkownik pilot Piotr Ciechan, który wcześniej budował również 7. Eskadrę Działań Specjalnych.

Program budowy pocisków MGM-35A Sentinel – Paweł Henski
Uzbrojono w głowice jądrowe międzykontynentalne pociski balistyczne (ICBM - Intercontinental Ballistic Missile) typu Northrop Grumman LGM-35A Sentinel będą następcami ICBM Boeing LGM-30G Minuteman III, które od 1970 r. służą jako lądowy komponent atomowej triady Stanów Zjednoczonych. Siły powietrzne (USAF) przewidują, że LGM-35A rozpoczną zastępować pociski Minuteman III w 2029 r. Pomimo kontrowersji związanych z koniecznością utrzymywania lądowego komponentu atomowej triady, administracja prezydenta Joe'go Bidena zapowiedziała, w opublikowanym w październiku 2022 r. cyklicznym przeglądzie strategii jądrowej (NPR - Nuclear Posture Review), kontynuację programu budowy pocisków Sentinel. W budżecie na rok fiskalny 2023 program otrzymał dofinansowanie w wysokości 3,6 miliarda USD.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Paweł Henski, Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Suchoj pokazuje nowy kształt Su-75 – Piotr Butowski
• Master Plan i decyzja środowiskowa Centralnego Portu Komunikacyjnego – Stanisław Kutnik
• Początek lotów demonstracyjnych X-59 w programie QueSST – Paweł Henski
• Wspólne szkolenie z żołnierzami Wojsk Specjalnych – Adam Gołąbek, Andrzej Wrona
• Hindustan Fighter HF-24 Marut – Michał Petrykowski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lipcowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony