Przejdź do treści
Lotnictwo Aviation International 2/2019
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 2/2019 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W lutowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Międzynarodowa operacja lotnicza przeciwko Państwu Islamskiemu – Marcin Gawęda
19 grudnia 2018 r. prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump nieoczekiwanie ogłosił wycofanie amerykańskich sił zbrojnych z północno-wschodniej Syrii. Prezydent uzasadnił to tym, że samozwańczy kalifat w Syrii został rozbity. Tym samym kilkuletni udział sił powietrznych koalicji w wojnie przeciwko Państwu Islamskiemu na terenie Syrii dobiega końca (chociaż wciąż jest kontynuowany).

Co słychać we flocie samolotów VIP? – Maciej Szopa
W grudniu ubiegłego roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT w sprawie kontynuowania czarteru dwóch samolotów komunikacyjnych Embraer ERJ 170–200 LR. Ich wykorzystanie przez wojsko zostało przedłużone o dodatkowe dwa lata. Z tego powodu warto przyjrzeć się temu jaki jest obecnie stan zaawansowania odtwarzania floty samolotów VIP w lotnictwie Sił Zbrojnych RP.

Bezzałogowy samolot General Atomics MQ-9 Reaper – Krzysztof Kuska
Olbrzymi sukces systemu bezzałogowych statków powietrznych Predator zmienił sposób myślenia o współczesnym polu walki oraz roli i możliwościach jakie dają samoloty bezzałogowe. Pomimo oczywistych zalet konstrukcja ta miała wiele ograniczeń i remedium na nie mógł być tylko statek powietrzny znacznie większy, od początku projektowany jako uzbrojony. Prace nad nim były prowadzone przez General Atomics Aeronautical Systems Inc. ze znacznym udziałem kapitału własnego. W porównaniu z poprzednikiem samolot bezzałogowy Predator B jest trzykrotnie szybszy, może przelecieć 15 razy większą odległość i przenosi pięciokrotnie większy ładunek.

Cztery nowe światy – Waldemar Zwierzchlejski
W ostatnich miesiącach cztery sondy kosmiczne odwiedziły cztery miejsca w Układzie Słonecznym, do których dotąd nie dotarł żaden ziemski próbnik. W kolejności osiągnięcia celu były to: japoński Hayabusa-2 i planetka Ryugu, amerykański OSIRIS-REx i planetka Bennu, także amerykański New Horizons i formalnie bezimienna jeszcze planetka 2014 MU69 oraz chiński Chang’e-4, który wylądował na odwróconej od Ziemi stronie Księżyca.

Rozpoznanie satelitarne dla wojska i sektora cywilnego – Kamil Mazurek
17 stycznia na terenie Instytutu Lotnictwa w Warszawie odbyło się zorganizowane przez Zespół Badań i Analiz Militarnych (ZBiAM) seminarium poświęcone tematyce obrazowania z wykorzystaniem satelitów. Niemal 100 uczestników wydarzenia reprezentowało kilkadziesiąt podmiotów państwowych, wojskowych i cywilnych oraz kilkanaście firm sektora kosmicznego. Seminarium zostało objęte patronatem Przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej Sejmu RP Michała Jacha, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Związku Pracodawców Sektora Kosmicznego.

Rejestr polskich statków powietrznych 2019 – Jerzy Liwiński
Rejestr cywilnych statków powietrznych prowadzi Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dokonując wpisu rejestrowego stwierdza się tożsamość danego egzemplarza, określa właściciela i ewentualnie użytkownika, a także ustanawia się polską przynależność państwową. Na początku stycznia 2019 r. w rejestrze było 2748 statków powietrznych, a dalszych 1038 w ewidencji. Ubiegłorocznymi wydarzeniami były wpisy: 17 Boeingów 737–800 linii Ryanair Sun, 3 Boeingów 787–9 PLL LOT i towarowego Boeinga 767–200 Sky Taxi.

Niezastąpione nad morzem: śmigłowce Mi-14 w Lotnictwie Marynarki Wojennej – Robert Rochowicz
Stworzenie „czternastki” okazało się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”. Przygotowane wersje zwalczania okrętów podwodnych, ratownicza oraz przeciwminowa, a ponadto zdolność do wodowania sprawiły, że śmigłowiec stał się obiektem pożądania wielu flot. Rozwój tej konstrukcji z uwagą śledziła również polska Marynarka Wojenna.

Boeing Company: potentat w światowym lotnictwie (część I) – Leszek A. Wieliczko
Chociaż pokładowe myśliwce nocne dowiodły swej przydatności, nie stały się przez to mniej kłopotliwe. Postanowiono więc przydzielić im osobny okręt. Wybór padł na lotniskowiec lekki USS Independence, który wziął na pokład nowoutworzoną grupę lotniczą, złożoną z dwóch dywizjonów: VF(N)-41 (16 Hellcatów F6F-5N i pięć standardowych F6F-5) oraz VT(N)-41 (dziewięć torpedowo-bombowych TBM-1D Avenger, wykorzystywanych do działań zaczepnych). Ponadto liczba dywizjonów nocnych Hellcatów stacjonujących na lotniskowcach floty wzrosła do trzech. Po tym, jak w połowie 1944 r. rozwiązano dywizjony nocne Corsairów, w sierpniu dołączył VF(N)-78, którego pododdziały rozpoczęły służbę na pokładach Enterprise’a, Intrepida i Lexingtona (potem także Horneta i Hancocka).

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Krzysztof Kuska, Łukasz Pacholski
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Paweł Bondaryk
• Joint Strike Fighter: postępy programu JSF w 2018 roku – Paweł Henski
• Ochotnik się ujaw­nił: nowy rosyjski bojowy bezzałogowiec – Piotr Butowski
• Dywizjony nocnych myśliwców F4U Corsair i F6F Hellcat w służbie USN i USMC (część II) – Tomasz Szlagor

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem lutowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: www.zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony