Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo Aviation International 11/2024 już w sprzedaży

Lotnictwo Aviation International 11/2024 już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W listopadowym numerze Lotnictwo Aviation International polecamy:

Otwarcie amerykańskiej bazy AEGIS Ashore w Redzikowie – Jerzy Gruszczyński
13 listopada wiceprezes Rady Ministrów - minister Obrony Narodowej, Władysław Kosiniak-Kamysz, uczestniczył w uroczystym otwarciu amerykańskiej bazy obrony przeciwlotniczej AEGIS Ashore Missile Defense System (AAMDS) w Redzikowie ( województwo pomorskie). Jest to pierwsza stała instalacja Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych na terenie Polski. W wydarzeniu wziął udział także Prezydent RP, Andrzej Duda, minister spraw zagranicznych, Radosław Sikorski, Sekretarz Generalny NATO, Mark Rutte, ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Mark Brzeziński oraz dowódca Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w Europie i Afryce, admirał Stuart Munsch, któremu podlega baza.

Rosnące koszty utrzymania i niska gotowość operacyjna samolotów bojowych USA – Paweł Henski
Według raportu amerykańskiego biura obrachunkowego (GAO - Government Accountability Office), pomimo wydawania przez departament obrony Stanów Zjednoczonych (Pentagon) coraz większych kwot na utrzymanie i serwisowanie samolotów bojowych, ich zdolność do wykonywania misji nie poprawia się. W latach fiskalnych 2018-2023 siedem z 15 typów samolotów myśliwskich, myśliwsko-bombowych i szturmowych ani razu nie zdołało osiągnąć minimalnej gotowości operacyjnej. Wśród nich znalazły się wszystkie trzy wersje wielozadaniowego myśliwca piątej generacji F-35 Lightning II, jak również myśliwiec dominacji w powietrzu F-22A Raptor.

US Air Force: co dalej z programami następnej generacji? – Paweł Henski
Do końca bieżącego roku siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) mają przedstawić zrewidowany plan dalszego rozwoju tzw. programów następnej generacji. Zakładają one budowę i zdrożenie nowej platformy dominacji powietrznej (NGAD - Next Generation Air Dominance), rodziny tzw. współpracujących, bojowych samolotów bezzałogowych (CCA - Collaborative Combat Aircraft), jak również nowych samolotów tankowania powietrznego (NGAS - Next Generation Air Refueling System).

Śmigłowce w obronie przeciwdronowej – Józef M. Brzezina
Coraz częściej w ostatnim czasie słyszymy o poszukiwaniu kolejnych nowych narzędzi przeznaczonych do zwalczania zagrożenia ze strony coraz bardziej niebezpiecznych bezzałogowych statków powietrznych (BSP), a szczególnie coraz częściej stosowanych dronów kamikadze. Już pierwsze eksperymenty z zastosowaniem śmigłowców do nowego zadania przyniosły wymierne efekty. Jak dotąd nie udało się znaleźć skutecznej odpowiedzi na tanie oraz proste BSP i drony. Jest wiele luk w systemach obrony przeciwlotniczej, które wykorzystuje przeciwnik.

Enstrom Helicopter. Prawdopodobnie najlepszy śmigłowiec szkolny na świecie… – Zbigniew Katarasiński
Śmigłowce firmy Enstorm są używane przez siły zbrojne na całym świecie do różnych zadań, w tym szkolnych. Są one produkowane w stanie Michigan, w Stanach Zjednoczonych. Ten niewielki ale wytrzymały śmigłowiec wojskowy jest zawsze gotowy do służby.

Lotnictwo wojskowe Pakistanu (1) – Jacek Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Pakistan dysponuje największymi siłami powietrznymi wśród państw muzułmańskich. Jednocześnie Pakistan brał udział w wielu wojnach i starciach granicznych, jest to więc lotnictwo również bardzo doświadczone. W toku tych wszystkich konfliktów zbrojnych Siły Powietrzne Pakistanu okazały się być sprawnym i bojowo skutecznym rodzajem sił zbrojnych. W swojej historii Pakistan zaopatrywał się w sprzęt lotniczy z różnych źródeł. Od 2001 r. jest to też państwo atomowe, które ma samodzielne zdolności do wykonywania nuklearnych uderzeń lotniczych i rakietowych.

Flota linii lotniczych 2024 – Jerzy Liwiński
W połowie br. w liniach lotniczych na świecie było 30 tys. samolotów komunikacyjnych, z tego 28,3 tys. aktywnych operacyjnie. Najpopularniejszymi są Airbusy serii A320 (9960 szt.) i Boeingi 737 (8500 szt.), a wśród maszyn regionalnych: odrzutowce Embraery E-Jets (1640 szt.) i turbośmigłowe ATR 42/72 (1280 szt.). Największymi flotami dysponują: Delta Air Lines (993 szt.), United Airlines (972 szt.), American Airlines(971 szt.), Southwest Airlines, China Southern Airlines i China Eastern Airlines. Pierwsza dziesiątka linii (z dwóch tysięcy funkcjonujących) posiada łącznie 6998 samolotów, co stanowi 23% ich globalnej liczby.

Jednopłatowce Fokker E.I do E.IV, czyli „plaga Fokkerów” (1) – Marek J. Murawski
Jednopłatowy Fokker E.I był pierwszym seryjnym samolotem uzbrojonym w zsynchronizowany karabin maszynowy strzelający poprzez płaszczyznę obrotu śmigła. Dzięki temu, niezbyt nowoczesne, jak na rok 1915 i początek 1916 roku, myśliwce Fokker E.I do E.IV zapewniły Niemcom przewagę w powietrzu nad samolotami aliantów.

A oprócz tego:
• Aktualności wojskowe – Stanisław Kutnik
• Aktualności kosmiczne – Waldemar Zwierzchlejski
• Aktualności cywilne – Stanisław Kutnik
• Pierwszy samolot F-16 Block 70/72 z tylną częścią kadłuba wyprodukowaną w PZL Mielec – Jerzy Gruszczyński
• Leonardo AW101 w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej – Łukasz Pacholski

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem listopadowego wydania "Lotnictwo Aviation International" na stronie: https://zbiam.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony