Przejdź do treści
Lotnictwo 6/2022
Źródło artykułu

Lotnictwo 6/2022 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 6/2022 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wojna powietrzna nad Ukrainą. 24 maja – 23 czerwca 2022
Czwarty miesiąc otwartej wojny rosyjsko-ukraińskiej nie przyniósł definitywnego rozstrzygnięcia na polu walki. Obie strony wykazują już oznaki poważnego wyczerpania sił i są zmuszone sięgać po coraz głębsze rezerwy. Wojska Federacji Rosyjskiej powoli i z mozołem posuwają się naprzód jedynie w rejonie Donbasu, płacąc za każdy metr ukraińskiej ziemi olbrzymią daninę krwi. Na Kremlu początkowe lekceważenie potencjału bojowego i woli walki wojsk ukraińskich ustąpiło miejsca respektowi. Wydaje się, że czas śmiałych operacji rajdowych na tyły przeciwnika minął bezpowrotnie i dalsza walka przybierze formę starcia na wyniszczenie. Ukraiński opór jest podtrzymywany regularnymi dostawami sprzętu z Zachodu, wśród którego nareszcie pojawiły się zaawansowane systemy artyleryjskie i rakietowe. Także w zakresie lotnictwa i obrony przeciwlotniczej oczekiwana jest znacząca poprawa sprzętowa.

Rosyjskie lotnictwo wojskowe na Krymie. Lata 2012–2022
Okupacja i aneksja Krymu przez Federację Rosyjską w 2014 roku znacząco wpłynęła na sytuację militarno-strategiczną nie tylko Ukrainy, ale całego regionu Morza Czarnego. Aneksja zniosła wszelkie ograniczenia dotyczące działalności militarnej Rosji na Krymie, co natychmiast wykorzystało jej przywództwo wojskowo-polityczne. Na okupowanym półwyspie rozbudowano istniejące i stworzono nowe bazy wojskowe, do których przesunięto jednostki z terytorium Federacji Rosyjskiej oraz sformowano nowe. Proces ten był szczególnie intensywny w przypadku lotnictwa wojskowego. Półwysep stał się „niezatapialnym lotniskowcem”, na którym stacjonuje szereg jednostek lotniczych Sił Powietrzno-Kosmicznych oraz lotnictwa Marynarki Wojennej FR. Ich potencjał jest aktywnie wykorzystywany podczas rozpoczętej 24 lutego pełnoskalowej agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.

Boeing (MDC) C-17A Globemaster III. Cz. I
Samolot transportowy C-17A Globemaster III został skonstruowany na początku lat 80. w firmie Douglas Aircraft Company, która od 1967 roku była spółką zależną McDonnell Douglas Corporation (MDC). Brak zdecydowanych decyzji politycznych, ograniczone finansowanie oraz problemy techniczne i organizacyjne po stronie producenta sprawiły, że program rozwoju opóźnił się o wiele lat, a jego koszty znacznie wzrosły. Ostatecznie w latach 90. C-17A trafił do produkcji seryjnej i wyposażenia USAF. Od 1997 roku był produkowany pod szyldem Boeinga. Do 2015 roku zbudowano 279 egz. dla USAF i ośmiu nabywców zagranicznych. C-17A okazał się najbardziej wszechstronnym i uniwersalnym ciężkim samolotem transportowym w historii lotnictwa.

Amerykańsko-libijskie starcie nad Wielką Syrtą
Sukcesy zarówno pojedynczych pilotów myśliwskich, jak i całych sił powietrznych stanowią źródło nieustannych kontrowersji. Niejednokrotnie zdarza się, iż ta sama walka powietrzna opisywana jest w diametralnie różny sposób i jej rezultat jest też całkowicie odmiennie przedstawiany przez uczestników. Tak było w przypadku słynnego starcia amerykańskich myśliwców F-14 Tomcat z libijskimi Su-22, do którego doszło 19 sierpnia 1981 roku.

Ciężki śmigłowiec transportowy Mil Mi-6
W pierwszej połowie lat 50. XX wieku nastąpił gwałtowny rozwój lotnictwa śmigłowcowego, a wiropłaty znalazły wiele nowych zastosowań zarówno wojskowych, jak i cywilnych. Śmigłowce projektowane w tym czasie przez wiodące zachodnie firmy lotnicze z USA, Wielkiej Brytanii i Francji oraz radzieckie biura konstrukcyjne były napędzane silnikami tłokowymi. Zaczęto jednak napotykać na problemy związane z niedoborem mocy, którą należało uzyskać w celu zwiększenia udźwigu i prędkości. Powszechnie stosowane silniki tłokowe o wymaganej mocy miały zbyt dużą masę, aby mogły być zastosowane w nowych konstrukcjach. Problem ten próbowano rozwiązać, zresztą z sukcesem, poprzez opracowanie śmigłowców dwuwirnikowych z wirnikami w układzie tandem lub poprzecznym (z silnikami umieszczonymi na skrzydłach). Pojawiło się jednak nowe rozwiązanie – silnik turbinowy, znany od kilkunastu lat i z powodzeniem stosowany do napędu samolotów. Miał wielką zaletę – był wielokrotnie lżejszy od tłokowych jednostek napędowych o podobnej mocy.

Walter Wolfrum – as Jagdgeschwader 52 w bitwach powietrznych od Kubania po Śląsk. Cz. II – polowanie nad Krymem
Leutnant Walter Wolfrum w czasie walk nad Krymem toczonych od grudnia 1943 do kwietnia 1944 roku zyskał miano jednego z najskuteczniejszych pilotów Jagdgeschwader 52. Zaliczono mu wówczas oficjalnie 52 zwycięstwa powietrzne, a nieoficjalnie dziewięć kolejnych jako odniesionych bez świadków. Materiały strony przeciwnej potwierdzają zdecydowaną większość z nich, przy czym okazuje się, że Wolfrum zestrzelił wielu doświadczonych sowieckich pilotów.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 6/2022 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony