Lotnictwo 2/2024 już w sprzedaży
"Lotnictwo" 2/2024 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Wojna powietrzna nad Ukrainą – styczeń 2024 r.
Chociaż intensywność walk wciąż utrzymuje się na niektórych odcinkach frontu na wysokim poziomie, to mimo posiadania przez wojska rosyjskie inicjatywy operacyjnej przebieg linii frontu nie uległ znaczącym zmianom. Natarcia w rejonie Kupiańska i Awdijiwki zakończyły się mniej niż umiarkowanymi sukcesami, które są nadal liczone w metrach zdobytego terenu, aczkolwiek sytuacja taktyczna obrońców w tym ostatnim miasteczku stale się pogarsza i zaczyna wchodzić w fazę krytyczną. Ponadto w styczniu Rosjanie kontynuowali zmasowane ataki lotniczo-rakietowe na infrastrukturę przemysłową Ukrainy. Z kolei Ukraińcy zainicjowali kampanię nalotów przy pomocy bezzałogowych aparatów dalekiego zasięgu wymierzoną w obiekty przemysłu naftowego przeciwnika.
Pociski manewrujące Ch-101 i Ch-102
Pocisk manewrujący Ch-101 jest jednym z najnowszych rosyjskich systemów uzbrojenia o przeznaczeniu strategicznym. Jego zasięg rzędu 2,5 tys. km sprawia, że jest jedną z bardzo nielicznych broni konwencjonalnych w rosyjskim arsenale, którą można razić cele na całym terytorium Ukrainy.
A350 XWB – samolot, którego Airbus nie planował
W połowie lipca 2023 roku minęło 10 lat od chwili oblotu samolotu A350 XWB. Popularny i największy z produkowanych obecnie samolotów Airbusa od początku miał mocno pod górkę, a jego koncepcja kilkukrotnie ulegała zmianom. Sprawiły one, że A350, które dziś wyjeżdżają z hal montażowych we francuskiej Tuluzie, nie mają wiele wspólnego z pierwotnym projektem.
Siły Powietrzne Chorwacji
Chorwackie Siły Powietrzne powstały na początku lat 90., a po zakończeniu wojny domowej w 1995 roku rozpoczęły proces modernizacji w celu przystosowania do wymagań i standardów NATO. Samoloty i śmigłowce pochodzenia radzieckiego, rosyjskiego i jugosłowiańskiego są sukcesywnie zastępowane maszynami zachodniej produkcji. Najnowszym nabytkiem są francuskie myśliwce Rafale, które w bieżącym roku zastąpią wreszcie wiekowe MiG-i-21. Zwraca uwagę brak w wyposażeniu samolotów transportowych i obecność samolotów gaśniczych. Te ostatnie wykonują niezwykle ważne zadania i stanowią powód do dumy dla Chorwatów.
General Dynamics F-111 – monografia. Cz. II
O ile opracowany dla US Navy myśliwiec przechwytujący F-111B nie znalazł uznania, odmiana uderzeniowa stworzona dla USAF szybko znalazła odbiorcę zagranicznego, samolot F-111C nabyły bowiem Royal Australian Air Force. Kontrakt na odmianę F-111K podpisała Wielka Brytania, ale padł on ofiarą opóźnień programu i cięć budżetowych. Nieco powiększony wariant FB-111A trafił natomiast na wyposażenie amerykańskiego lotnictwa strategicznego – Strategic Air Command, na potrzeby którego opracowano także szereg wersji rozwojowych, które jednak nie trafiły do produkcji.
50-lecie oblotu prototypu F-16
20 stycznia 1974 roku pilot doświadczalny Phil Oestricher przypadkowo oblatał prototyp nowego amerykańskiego samolotu bojowego F-16. Wokół tego wydarzenia z biegiem lat narosło wiele nieporozumień i mitów, a niektóre ocierają się wręcz o teorie spiskowe. Jedna z nich głosi, że Oestricher celowo udawał kłopoty i poderwał samolot w powietrze, aby wyprzedzić innego pilota doświadczalnego, Neila Andersona, który mógłby odebrać mu całą chwałę. Nic jednak bardziej mylnego. Phil Oestricher był oficjalnie wyznaczony do pierwszego lotu, który planowo nastąpił 2 lutego. Co takiego więc się wydarzyło?
Jubileuszowe zwycięstwa Ericha Hartmanna na niebie Ukrainy
80 lat temu najlepszy oficjalnie as myśliwski Luftwaffe odniósł setne i dwusetne zwycięstwo powietrzne. Stało się to jesienią 1943 i zimą 1944 roku nad południową Ukrainą, w czasie starć stoczonych z radzieckimi myśliwcami P-39 Airacobra, otrzymanymi przez ZSRS w ramach amerykańskich dostaw Lend-Lease. Niniejszy artykuł konfrontuje jubileuszowe 100. i 200. zgłoszenia zwycięstw Ericha Hartmanna z dokumentacją radzieckich jednostek lotniczych, z którymi niemieccy Experten starli się w czasie tych dwóch pamiętnych dni.
Curtiss Hawk III – monografia
Curtiss Hawk III był eksportową wersją pokładowego samolotu myśliwskiego i bombowego nurkującego BF2C-1, skonstruowanego w pierwszej połowie lat 30. dla US Navy. Był jednym z nielicznych dwupłatowych myśliwców mających chowane podwozie. Hawki III zostały kupione przez Chiny, Syjam (Tajlandię) i Argentynę. W Chinach wsławiły się w walkach z japońskim lotnictwem w latach 1937–1938, a potem jeszcze przez kilka lat służyły do szkolenia pilotów myśliwskich. W Tajlandii uczestniczyły w wojnie z Indochinami Francuskimi oraz działaniach II wojny światowej; zostały wycofane dopiero w 1949 roku. W Argentynie służyły natomiast do 1947 roku.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 2/2024 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze