Lotnictwo 12/2023 w sprzedaży od 28 grudnia
"Lotnictwo" 12/2023 będzie w sprzedaży od 28 grudnia br. Tego dnia trafi też do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Wojna powietrzna nad Ukrainą. Październik–listopad 2023 r.
Początek października to okres, w którym uwidoczniła się utrata inicjatywy po stronie ukraińskiej. Co prawda tempo natarcia na strategicznym dla Kijowa kierunku zaporoskim wyraźnie wyhamowało już znacznie wcześniej, bo w początkach września, ale jesienią w praktyce zaniechano prób kontynuowania szeroko zakrojonych akcji w celu zasadniczej zmiany sytuacji operacyjnej. Za symboliczny koniec ukraińskiej kontrofensywy można uznać opublikowany 1 listopada w magazynie „The Economist” esej gen. Walerego Załużnego, w którym tłumaczy przyczyny niepowodzenia operacji. Wymienia staranne przygotowanie przez przeciwnika linii obronnych, wyjątkową odporność Rosji na ponoszenie niewspółmiernie wysokich strat oraz brak wystarczającej pomocy sprzętowej ze strony Zachodu. Jakby potwierdzając te słowa, Rosjanie wzmogli ataki na kierunku kupiańskim i donieckim. Szczególnie ciężkie walki toczono pod Awdijiwką, gdzie rosyjskie wojska powoli uzyskały niewielkie zdobycze terenowe, lecz za cenę olbrzymich strat w ludziach i sprzęcie. Intensywne walki w obronie wyczerpują jednak również ukraińskie jednostki.
Koreańskie FA-50 następcami polskich MiG-ów-29 i Su-22
Kiedy w przestrzeni publicznej pojawiły się informacje o możliwości zakupu samolotów KAI FA-50, w kręgach wojskowych i cywilnych rozgorzała dyskusja na temat sensowności nabycia tego typu maszyn, ich możliwości bojowych oraz roli w naszych Siłach Powietrznych. Ministerstwo Obrony Narodowej założyło, że te lekkie maszyny wielozadaniowe będą przystosowane do wykonywania podczas ewentualnego konfliktu zadań wsparcia w systemie obrony powietrznej oraz współdziałania z samolotami F-16 i docelowo F-35. Najwięcej wątpliwości wzbudził jednak fakt, że koreańskie samoloty mają zastąpić poradzieckie MiG-i-29 i Su-22, choć pod żadnym względem nie są odpowiednikiem tych samolotów. Jak to jednak zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach…
Siły Powietrzne Izraela. Cz. II
Charakterystyczną cechą izraelskich Sił Powietrznych są głębokie modernizacje eksploatowanych samolotów i śmigłowców przeprowadzane własnymi siłami z wykorzystaniem szerokiej gamy produktów oferowanych przez krajowy przemysł lotniczy i zbrojeniowy. Izraelskie firmy produkują m.in. nowoczesne uzbrojenie lotnicze i przeciwlotnicze, urządzenia elektroniczne oraz bezzałogowe statki powietrzne (BSP). W drugiej części artykułu opisano samoloty transportowe i tankujące, szkolno-treningowe, śmigłowce i zwiadowcze BSP oraz system obrony powietrznej kraju.
Wirrawaye nad Rabaulem. 20 stycznia 1942 r.
20 stycznia 1942 roku garstka australijskich samolotów typu CAC Wirraway z 24. Sqn próbowała przeciwstawić się formacji ponad stu japońskich samolotów, które wystartowały z czterech lotniskowców by zaatakować bazę w Rabaulu.
Douglas F4D Skyray – monografia
Douglas F4D-1 Skyray (później oznaczony jako F-6A) był pierwszym jednomiejscowym myśliwcem odrzutowym skonstruowanym w firmie Douglas, pierwszym myśliwcem pokładowym, który ustanowił światowy rekord prędkości lotu i pierwszym seryjnym myśliwcem US Navy zdolnym do osiągnięcia prędkości dźwięku w locie poziomym. Choć jego służba operacyjna była bardzo krótka, to został zapamiętany z powodu niezwykłej sylwetki, wysokich osiągów i doskonałej zwrotności, ale też trudnego pilotażu. O jego walorach najlepiej świadczy ustanowienie siedmiu rekordów świata. Oznaczenie F4D (eff-four-dee) stało się przyczyną nadania mu przez lotników popularnej nazwy „Ford”.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Dubai Air Show 2023
• Operacja „Ważka”
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 12/2023 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze