Lotnictwo 1/2024 już w sprzedaży
"Lotnictwo" 1/2024 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
AW149 i co dalej? – Wizja polskiego lotnictwa śmigłowcowego według PZL-Świdnik
Obecny etap realizacji umowy na dostawę śmigłowców AW149 przeznaczonych dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej to dobra okazja, aby zapoznać się z przewidywaniami co do roli i zadań tych maszyn, a także przyszłości całej floty śmigłowcowej Sił Zbrojnych RP z punktu widzenia dostawcy Perkozów, czyli zakładu PZL-Świdnik SA.
Rosyjskie lotnictwo cywilne na równi pochyłej
Oparte o zachodnie konstrukcje rosyjskie lotnictwo cywilne okazało się być względnie odporne na nałożone przez Zachód sankcje i nie spełniły się zapowiedzi jego uziemienia w ciągu kilku miesięcy. Rosjanie wciąż latają, choć za cenę drastycznego obniżenia standardów bezpieczeństwa w stopniu, który dotąd był nie do pomyślenia w cywilizowanym świecie. Jednocześnie władze Federacji Rosyjskiej podejmują kroki, które w dłuższej perspektywie mają umożliwić zastąpienie zachodnich konstrukcji produktami własnego przemysłu lotniczego. Ten zaś, od dawna znajdując się w złej kondycji, chętnie korzysta z wszelkich dotacji państwowych, które podtrzymują przy życiu mało perspektywiczne programy lotnicze.
Wojna powietrzna nad Ukrainą – grudzień 2023 r.
Na froncie nadal toczyły się ciężkie walki, w których żadna ze stron nie miała wyraźnej przewagi, ani też nie zyskała znaczących zdobyczy terytorialnych. Inicjatywa wciąż była po stronie wojsk rosyjskich, które atakowały w rejonie Kupiańska, Orichiwa, Awdijiwki, Marinki i Bachmutu oraz podejmowały próby zlikwidowania niewielkiego ukraińskiego przyczółka w okolicach Krynek, po lewej stronie Dniepru. Ponadto lotnictwo Federacji Rosyjskiej przystąpiło w grudniu do serii silnych ataków lotniczo-rakietowo-dronowych na ukraińską infrastrukturę krytyczną.
Iljuszyn Ił-22 – rosyjski samolot dowodzenia i walki elektronicznej
Radziecki samolot pasażerski Ił-18 stanowił bazę dla kilku specjalistycznych maszyn wojskowych powstałych w czasach ZSRR, w tym dla samolotów-powietrznych punktów dowodzenia Ił-22, które były budowane w kilku wersjach. Co istotne i symptomatyczne, kilkadziesiąt lat po oblocie pierwowzoru lotnictwo Federacji Rosyjskiej otrzymało „nowe” samoloty walki elektronicznej Ił-22PP, które przebudowano ze starych Iłów-22, ponieważ nie dysponowano nową i nowoczesną platformą do zabudowy urządzeń elektronicznych.
General Dynamics F-111 – monografia. Cz. I
Choć z wraz z upływem lat na problemy i spory towarzyszące powstaniu F-111 można spojrzeć zdecydowanie chłodniejszym okiem, wciąż trudno w przypadku historii tej maszyny nie użyć słowa „kontrowersyjny”. Program, w którego efekcie powstał F-111, był bowiem najkosztowniejszym w swoich czasach, co wynikało z zastosowania szeregu innowacyjnych rozwiązań. F-111 był pierwszym samolotem o zmiennej geometrii skrzydeł napędzanym silnikami turbowentylatorowymi wyposażonymi w dopalacze, a w konsekwencji postawionych wymagań otrzymał zaawansowany zestaw awioniki umożliwiający m.in. lot na małej wysokości według rzeźby terenu. Tak skomplikowany technicznie samolot przez długi czas zmagał się z licznymi problemami, co zaciążyło na opinii o nim. W rezultacie nigdy nie zrealizowano planów jego masowego wdrożenia do służby w USAF i US Navy, co wynikało zarówno z czynników finansowych, wyrażonych rosnącymi kosztami programu, jak i technicznych, będących pokłosiem próby pogodzenia sprzecznych wymagań Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej, ale też zastosowania nowych rozwiązań.
Turbulencje z Super Electrami
W lipcu i sierpniu 1938 roku polskie lotnictwo komunikacyjne poniosło znaczny uszczerbek, tracąc dwa niemal fabrycznie nowe samoloty pasażerskie Lockheed L-14H Super Electra. Pomimo, że przyczyny katastrofy pierwszego z nich, w której zginęło 14 osób, nie zostały ostatecznie wyjaśnione, zakupy amerykańskich maszyn kontynuowano. Jak to możliwe? Aby znaleźć odpowiedź na to trudne pytanie należy prześledzić częściowo nieznany ciąg zdarzeń, jak się zdaje intencjonalnie skrywanych przed ówczesną opinią publiczną.
De Havilland Hornet – monografia
Dwusilnikowy samolot myśliwski de Havilland Hornet został skonstruowany podczas drugiej wojny światowej, ale nie zdążył wejść do służby przed jej zakończeniem. Był najszybszym samolotem z napędem tłokowo-śmigłowym w wyposażeniu brytyjskiego lotnictwa wojskowego i pierwszym dwusilnikowym myśliwcem pokładowym lotnictwa morskiego. Kariera operacyjna Hornetów nie trwała jednak długo, ponieważ wkrótce zostały zastąpione przez myśliwce z napędem odrzutowym. W pierwszej połowie lat 50. wzięły udział w działaniach bojowych na Malajach.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Kolizja samolotów na japońskim lotnisku Haneda
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 1/2024 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze