Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 11/2022 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 11/2022 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Wojna powietrza nad Ukrainą – 24 września – 23 października 2022
Pierwsze dni ósmego miesiąca wojny zdominowała druga faza ukraińskiej ofensywy charkowskiej, która doprowadziła do operacyjnego okrążenia wojsk rosyjskich broniących Łymania, którym w końcu wydano spóźniony rozkaz odwrotu. W kolejnych dniach sytuacja na wszystkich kierunkach frontu uspokoiła się, za wyjątkiem Bachmutu, który był tyleż zawzięcie, co nieskutecznie szturmowany przez siły, których rdzeniem były oddziały tzw. Grupy Wagnera. 8 października doszło do uszkodzenia prestiżowego dla strony rosyjskiej mostu krymskiego. W dniach 10–11 października siły rosyjskie zrewanżowały się, wykonując zmasowany atak pociskami manewrującymi na ukraiński system elektroenergetyczny.

Siły Powietrzne Peru
W 2019 roku Siły Powietrzne Peru obchodziły hucznie swoje stulecie. Mimo istotnej roli, jaką odgrywają w walce z rebeliantami i kartelami narkotykowymi, od kilku dekad borykają się z niedostatecznym finansowaniem. Z tego powodu ich wyposażenie, często pochodzące z drugiej ręki, jest obecnie niezbyt nowoczesne i mocno zużyte. Wiele samolotów i śmigłowców ma za sobą już ponad 30 lub 40 lat służby. Programy zakupu nowych, nowoczesnych maszyn są często ograniczane lub wręcz anulowane. Wprawdzie w minionej dekadzie udało się zrealizować kilka programów modernizacyjnych, ale jest to zaledwie kropla w morzu potrzeb.

Samolot szturmowy Suchoj Su-25. Cz. I
Jednomiejscowy samolot szturmowy Su-25 należy do klasy nielicznych powojennych odrzutowych samolotów szturmowych przeznaczonych do bliskiego wsparcia lotniczego. Od początku lat 80. był używany przez radzieckie, a następnie rosyjskie siły powietrzne we wszystkich konfliktach zbrojnych, które prowadził ZSRR i Federacja Rosyjska od czasów radzieckiej inwazji na Afganistan. Obecnie jest intensywnie wykorzystywany w wojnie toczącej się na terytorium Ukrainy.

Supermarine Spiteful i Seafang
Myśliwce Supermarine Spiteful i Seafang są czasami określane jako ostatni członkowie długiej linii rozwojowej samolotów Spitfire i Seafire. Rzeczywiście, u podstaw obu projektów leżała chęć stworzenia ulepszonych wersji Spitfire'a i Seafire'a ze skrzydłami o profilu laminarnym. Ostatecznie powstały zupełnie nowe samoloty, mające już bardzo mało wspólnego ze słynnymi poprzednikami. Spiteful i Seafang były najlepszymi i zarazem ostatnimi myśliwcami napędzanymi silnikami tłokowymi zbudowanymi w firmie Supermarine. Zakończenie drugiej wojny światowej i szybki rozwój napędu odrzutowego sprawiły, że przestały być potrzebne.

Wojennym tropem „Efendiego”. Archiwalne uzupełnienia życiorysu gen. Ludomiła A. Rayskiego
Gen. Ludomił A. Rayski był dominującą, aczkolwiek kontrowersyjną postacią w gronie dowódców Lotnictwa Polskiego okresu dwudziestolecia międzywojennego. Liczba „białych plam” w życiorysie „Efendiego” zmaleje, jeśli prześledzić dwie wojenne karty z jego lotniczego życiorysu przez pryzmat mało znanych bądź nieznanych archiwaliów, które wypełniają kubańsko-odeski epizod lat 1918–1919 oraz służbę bojową w 318. „Gdańskim” Dywizjonie Myśliwsko-Rozpoznawczym.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Zmodernizowane szkolno-treningowe PZL-130 Orlik w komplecie
•  Śmigłowce przyszłości Airbusa powstają również w Polsce
•  Działania lotnicze na froncie francusko-włoskim w czerwcu 1940 r. Cz. II

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 11/2022 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony