Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lot Wschodniej Polski przypomniał pilotów Brygady Pościgowej

W 85 rocznicę napaści hitlerowskich Niemiec na Polskę odbyło się niecodzienne wydarzenie – rekonstrukcja przybycia Brygady Pościgowej na podlubelskie lotniska.

Tak jak 85 lat temu 6 września 2024r. nad miejscowościami Kierz, Bełżyce i Nałęczów rozległ się warkot samolotów. To PZL 104 Wilga z Leszna, Rybnika i Świdnika przypomniały mieszkańcom tych miejscowości o wydarzeniach września 1939r.

Następnego dnia rano do Radawca przybyło 17 samolotów. Udało się zgromadzić 5 Wilg i jednego Jaka 12, widok dawno niespotykany na aeroklubowych lotniskach. Samoloty te następnie wzbiły się w powietrze aby trasą przebiegającą nad miejscowościami, gdzie stacjonowały myśliwce Brygady oraz obszarami, gdzie polskie PZL-e toczyły walki z Luftwaffe udać się do Turbi.

W Locie Wschodniej Polski brał udział samolot Jak 12M SP-KRC z Aeroklubu Rzeszowskiego (fot. Kagero)

(fot. Grupa Spotterska LGS)

Przed startem każda załoga biorąca udział w rajdzie wylosowała zdjęcie pilota Brygady Pościgowej i zabrała je na pokład samolotu.

Mniej więcej w tym samym czasie w Strzelcach (Gmina Białopole) w pobliżu miejsca, gdzie znajdowało się polowe  lotnisko Brygady Pościgowej odsłonięto tablicę upamiętniającą Pilotów Brygady Pościgowej.

Odsłonięcie tablicy upamiętniającej Pilotów Brygady Pościgowej (fot. Lot Wschodniej Polski, Facebook)

Po powrocie do Radawca piloci otrzymali wyjątkowe upominki – monografie działań bojowych Brygady Pościgowej na lubelskim węźle lotnisk napisaną przez Bogusława Skwarka, pamiątkowe medale i figurki przedstawiające por. pil. Zdzisława Krasnodębskiego.

(fot. Kagero)

(fot. Kagero)

Ceremonia odbyła się przy samolocie Cessna 152 Aeroklubu Lubelskiego, która na stateczniku nosi wizerunek tego pilota.

(fot. Grupa Spotterska LGS)

W rajdzie brało udział wiele samolotów turystycznych, Wilg, samolotów historycznych i replik.

(fot. Grupa Spotterska LGS)

(fot. Grupa Spotterska LGS)

(fot. Grupa Spotterska LGS)

Najmłodszym pilotem był Bartosz Wicki, który wraz ze swoim ojcem Henrykiem odbyli rajd za sterami repliki RWD 8.

RWD-8 na Locie Wschodniej Polski (fot. Malwina Majsak)

Samoloty zmierzające do Turbi leciały nad Matczynem, Bełżycami, Krzem, Kraczewicami Rządowymi, Kazimierzem Dolnym, Annopolem i Sandomierzem. Nad Sandomierzem korzystając ze zgody Urzędu Miasta w Sandomierzu na obniżenie wysokości samoloty rajdu przeleciały nad sandomierską starówką.

8 września Wilgi i samoloty historyczne Piper Cub przeleciały na małej wysokości nad lubelskim starym miastem aby przypomnieć mieszkańcom koziego grodu o wielkim nalocie jaki miał miejsce 9 września 1939r.

Wydarzenie zostało objęte patronatami IPN, Wojewody Lubelskiego, Marszałka Województwa Lubelskiego Jarosława Stawiarskiego (Województwo Lubelskie jest Partnerem Wydarzenia) Powiatu Lubelskiego i Prezydenta Lublina.

Sponsorem głównym była firma MOTYL PRO, Warter S.A., Wspólna Chata, Stella Pack S.A. oraz Gmina Konopnica.

Patroni medialni to dlapilota.pl, Lublin 112, aviation24.pl i Magazyn MILITARIA.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony