Przejdź do treści
Źródło artykułu

Listopadowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Jak zwykle na początku miesiąca ukazał się nowy numer Przeglądu Lotniczego – największego polskiego miesięcznika General Aviation. Zobacz co mamy dla Ciebie w listopadzie i... porównaj z innymi magazynami.

Spotkanie z Czajką
Pojawienie się nowych konstrukcji traktujemy zawsze z pewnym dystansem – nie inaczej było w przypadku najnowszego polskiego samolotu MP-02 Czajka. Jednak, gdy zaledwie w tydzień po oblocie prototypu Krzysztof Krawcewicz miał możliwość osobiście zapoznać się z własnościami lotnymi tego samolotu, okazało się, że krośnieńska Czajka jest nie tylko ładna i porządnie wykonana, ale i dobrze lata, co mimo poważnej konkurencji daje jej duże szanse na rynkowy sukces. Szczegóły znajdziesz w artykule Nadredaktora w listopadowym numerze PLAR.

Przeszkolenie na „telewizory”
Relacja Macieja Pieniążka z przelotu Cessną z Babic do Jastarni i z powrotem (przez Bydgoszcz i Okęcie), to znakomity dowód na to, że lot treningowy można zaplanować tak, by wycisnąć z niego dla siebie jak najwięcej lotniczego doświadczenia – zarówno w zwykłym lataniu VFR, jak i procedurach IFR, a przede wszystkim – w korzystaniu z możliwości, jakie daje nowoczesna awionika, taka jak Garmin G1000.

Wysokość przelotu – procedury nastawiania wysokościomierza
Wiedza o tym, jak zmieniać ustawienia wysokościomierza, zbliżając się do warstwy przejściowej, ma podstawowe znaczenie dla bezpiecznego minięcia się z ruchem kolizyjnym. Tymczasem w dość powszechnej opinii jest to temat trudny i niewdzięczny, jeden z bardziej kłopotliwych do zrozumienia i zapamiętania. W najnowszym numerze PLAR Magdalena Rekść i Stefan Kraszewski próbują udowodnić, że nie taki diabeł straszny i wystarczy odrobina cierpliwości, aby się okazało, że wszystko ma ręce i nogi.

Rady Mechanika – po zderzeniu z ptakiem
Wbrew pozorom, do zderzeń z ptakami dochodzi w lotniczej praktyce dość często, choć na szczęście nie codziennie mają one tak spektakularne efekty, jak wodowanie Airbusa na Hudson. Nie wolno ich jednak lekceważyć.
Dlaczego takie zdarzenia trzeba traktować poważnie i co zrobić po zderzeniu z ptakiem, wyjaśnia Kamil Iwankiewicz.

P2006T – przyjazna dwusilnikówka
Czy ten górnopłat napędzany silnikami Rotax podbije rynek szkoleń na wielosilniki? Wiele na to wskazuje.
Nowego Tecnama P2006T opisywaliśmy już w PLAR 2/2009, jednak wówczas konstrukcja oczekiwała jeszcze na przyznanie certyfikatu EASA, a my – na możliwość wypróbowania jej w locie. Wreszcie pod koniec września P2006T zawitał do naszego kraju, a pierwszym polskim pilotem, który latał w Polsce na tym typie był nasz Naczelny, Krzysztof Krawcewicz, którego raport z lotu testowego znajdziesz w listopadowym numerze Przeglądu Lotniczego Aviation Revue.

Co musisz wiedzieć o ELT
Coraz częściej samoloty, którymi latamy, wyposażone są w nadajniki sygnału niebezpieczeństwa ELT – muszą je np. mieć wszystkie samoloty dopuszczone po raz pierwszy do lotu po 1 lipca 2008 r. Tymczasem dla wielu lotników działanie i sposób obsługi tych urządzeń nie są do końca jasne, a zwłaszcza – co zrobić, gdy urządzenie uruchomi się przypadkowo. Zagadnienia te „w telegraficznym skrócie” przybliża w najnowszym PLAR Michał Setlak.

„Mountain flying” w Alpach i Pirenejach
Lot w górach to przeżycie jedyne w swoim rodzaju – dopiero tu naprawdę odczuwa się trójwymiarowość przestrzeni, o czym wie każdy, kto choć raz lądował choćby na Żarze. A co, jeśli leci się wśród alpejskich olbrzymów, takich jak Eiger czy Mont Blanc, a lądować trzeba na lodowcu? Próbkę wrażeń z lotu przez góry Europy Zachodniej przedstawia Krzysztof Barszczewski.

Silniki Vaxell
Nowe polskie konstrukcje lotnicze zawsze zwracają naszą uwagę, tym bardziej, gdy mowa o silniku – bo silników skonstruowano w Polsce znacznie mniej, niż samolotów. W tym numerze przedstawiamy przeznaczone dla motolotni i ultralajtów silniki bydgoskiej firmy Vaxell.

Kontroler – zawód nieznany
Bez pracy kontrolerów nie mogłoby funkcjonować lotnictwo komunikacyjne. Mimo, że wiele osób słyszało o zawodzie „kontroler ruchu lotniczego”, jest to profesja znacznie mniej rozpoznawalna, niż np. pilot liniowy. W listopadowym PLAR Paweł Babiński i Tomasz Wojciechowski przedstawiają zawód kontrolera ruchu lotniczego, który z jednej strony wiąże się z wielką odpowiedzialnością, z drugiej jednak daje olbrzymią satysfakcję z każdego dnia służby.

Szybki jaki „Lajkonik”
Motolotniarze traktowani są często przez innych pilotów z góry. Tymczasem ich przeloty, doskonalenie umiejętności i przestrzeganie procedur dowodzą, że są pełnoprawnym użytkownikami przestrzeni powietrznej, a przygotowania sprzętu do bezpiecznego uczestniczenia w ruchu lotniczym mógłby pozazdrościć niejeden pilot samolotowy. O poważnym lataniu na motolotni z Grzegorzem Woźniakiem rozmawia Janusz Grzywa.

Drugie złoto Dernbacha
Alojzy Dernbach podczas rozegranych w czeskiej Jihlavie XII Mikrolotowych Mistrzostw Świata zdobył już po raz drugi tytuł motolotniowego Mistrza Świata. Z dwukrotnym złotym medalistą rozmawia Justyna Kamińska.

Balonem do Europy
Nasza specjalna wysłanniczka Ewa Daszewska relacjonuje rozegrane w Krakowie po raz czwarty zawody Pucharu Unii Europejskiej Balonów na Ogrzane Powietrze „Niebo Otwartej Europy”, przybliżając jednocześnie specyfikę sportu balonowego.

Bielsko-Biała ‘09 – na przekór wiatrom i deszczom
Szósty Bielski Piknik Lotniczy mimo kaprysów pogody potwierdził, że jesienne pokazy na lotnisku w Aleksandrowicach należą do najlepiej zorganizowanych imprez lotniczych w Polsce. Co można było podziwiać w Bielsku? Tego dowiesz się z artykułu Marka Chmiela, zawierającego też garść spostrzeżeń z punktu widzenia organizatora.

Skrzydła nad Maltą
W połowie września w Poznaniu lotnicy sportowi z całej Polski świętowali 90-lecie Aeroklubu Polskiego. Spotkanie z takiej okazji nie mogło się odbyć bez pokazów lotniczych, które relacjonuje Miłosz Rusiecki.

Oprócz tego spora porcja aktualności ze świata lotnictwa i, jak zawsze na czasie, wstępniak Redaktora Naczelnego – tym razem o efektach wprowadzenia nowych przepisów, które miały ułatwić życie lotnikom, uwalniając ich od sformalizowanej kontroli...

A do tego – niespodzianka: felieton otwierający cykl „Flight Level 120”!

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony