Przejdź do treści
Skrzydlata Polska 11/2009
Źródło artykułu

Listopadowy numer „Skrzydlatej Polski” w salonach prasowych

W listopadowej Skrzydlatej Polsce, która dostępna jest już w salonach prasowych pojawiły się następujące tematy:

Temat numer 1
PRZEMYSŁ
NADAL NIE ZREALIZOWANE MARZENIE
Uroczysta prezentacja pierwszego egzemplarza Boeinga 787, noszącego nazwę Dreamliner (spełniający marzenia linii lotniczych i pasażerów), jaka miała miejsce 8 lipca 2007, dawno już przeszła do historii. Od ponad dwóch lat program budowy najszybszego i najlepszego samolotu pasażerskiego w swojej klasie, który wyznaczy nowe standardy komfortu lotu i ochrony środowiska, stale boryka się z różnymi problemami, a data oblotu prototypu wciąż jest przesuwana.

OD REDAKCJI
HAŁAS, KTÓREGO NIE SŁYCHAĆ
Niedawno wpadła mi w ręce informacja o proteście władz warszawskiej dzielnicy Żoliborz, które domagają się zamknięcia lotniska na Babicach. Konkretnie, zwróciły się one z wnioskiem do ULC o oddalenie starań zarządzającego lotniskiem o wpis Babic do rejestru lotnisk. Głównym argumentem przeciw Babicom jest hałas samolotów wykonujących nad Żoliborzem krąg nadlotniskowy.

Z LOTU PO KRAJU

Z LOTU PO ŚWIECIE

PRZEMYSŁ
TYSIĘCZNY KADŁUB
21 października, w PZL Świdnik odbyło się uroczyste przekazanie tysięcznego kadłuba, zbudowanego w świdnickiej wytwórni dla konsorcjum AgustaWestland. Fakt wyprodukowania 1000 kadłubów dla włosko-brytyjskiego partnera zbiegł się z przejęciem zakładu w Świdniku właśnie przez AgustęWestlanda. Owocna współpraca dała Włochom i Brytyjczykom pogląd na wartość i potencjał polskiego zakładu, który znajdzie istotne miejsce w strukturach międzynarodowego koncernu.

TRANSPORT
LOTNICZA REWOLUCJA
W 1991 Aerofłot był największą linią lotniczą na świecie. Jego flota składała się z około 11 000 samolotów i śmigłowców bazujących na obszarze całego Związku Radzieckiego. Przewoźnik zatrudniał w tym czasie niemal 600 000 pracowników, a z uwagi na niezwykle ważną rolę jaką odgrywał w Kraju Rad, dorobił się statusu ministerstwa. Wszystko zmieniło się jednak w momencie, gdy Związek Radziecki upadł. Trzymane silną ręką przez Moskwę republiki zaczęły głośno domagać się niepodległości. Wraz z podziałem politycznym dokonał się jednocześnie podział ekonomiczny dawnego imperium. Nie inaczej stało się również z majątkiem Aerofłotu. Statki powietrzne różnego typu zostały rozdysponowane pomiędzy poszczególne nowo powstałe państwa, bądź sprzedane do powoływanych do życia prywatnych towarzystw lotniczych. Nazwa Aerofłot została jednak zarezerwowana dla linii, która miała stać się narodowym przewoźnikiem Federacji Rosyjskiej i obsługiwać krajowe i międzynarodowe połączenia z jej obszaru.

LOTNICTWO WOJSKOWE
HERCULES ZASTĘPCZY
W celu zatarcia fatalnego wrażenia, wywołanego niedotrzymaniem wszystkich dotychczasowych terminów wywiązania się z umowy o dostarczeniu Polsce pięciu samolotów transportowych C-130E Hercules, Amerykanie wypożyczyli Siłom Powietrznym na 11 miesięcy jeden ze swoich samolotów, stacjonujących dotychczas w ramach USAFE w niemieckiej bazie w Ramstain.

EUROFIGHTERY STRZEGĄ BAŁTYKU
Od 1 września przestrzeni powietrznej państw bałtyckich – Estonii, Litwy i Łotwy – strzeże kontyngent Luftwaffe, w skład którego po raz pierwszy w historii wchodzą samoloty Eurofighter. Niemcy wysłali do Szawli samoloty z Jagdgeschwader 74 (JG, pułku myśliwskiego) z Neuburg an der Donau. Natomiast od 3 listopada zostały one zastąpione przez F-4F Phantom II z JG 71 Richthofen stacjonujące w Wittmund. Niemcy strzegli nieba nad Bałtami już dwukrotnie – od 30 czerwca do 12 października 2005 i od 30 czerwca do 30 września 2008. Na Litwie przebywały wówczas F-4F z JG 71.

POŻEGNANIE Z FLORENNES
Pomiędzy 4 i 29 maja br. belgijska baza we Florennes po raz ostatni gościła uczestników międzynarodowego kursu dowodzenia taktycznego TLP – Tactical Leadership Programme. W lipcu całość operacji – w niemal nie zmienionej formie – przeniesiona została bowiem do hiszpańskiej bazy Albacete-Los Lianos, gdzie warunki bardziej sprzyjać będą doskonaleniu umiejętności dowódczych NATO-wskich pilotów. W trzech zorganizowanych w tym roku kursach – po raz pierwszy w historii – udział wzięli także lotnicy Sił Powietrznych.

ĆWICZENIA SAR
Wiosną tego roku lotnictwo Marynarki Wojennej wzięło udział w kilku ćwiczeniach, w których doskonalono wykonywanie zadań poszukiwawczo-ratowniczych. Były to zarówno ćwiczenia krajowe jak i międzynarodowe.

URUGWAJSKIE LOTNICTWO MORSKIE
Lotnictwo Marynarki Wojennej Urugwaju (Aviación Naval Uruguaya) jest dziś jedynie cieniem tego, czym było przed laty. Mimo drastycznych cięć budżetowych próbuje przetrwać i wypełniać swoją misję, ochraniając wody terytorialne Urugwaju.

AEROKLUB
90 LAT AEROKLUBU
W dniach 10–13 września 2009 Aeroklub Poznański im. Wandy Modlibowskiej, wspólnie z Aeroklubem Polskim, historyczni spadkobiercy powstałego 30 października 1919 Aeroklubu Polskiego w Poznaniu – pierwszej organizacji lotnictwa sportowego w niepodległej Polsce, zorganizowali uroczyste obchody 90-lecia powstania Aeroklubu Polskiego w Poznaniu.

Z WIATREM W ZAWODY
MEDALE Z HISZPANII
VII Rajdowe Mistrzostwa Europy odbyły się w dniach 6–12 września 2009 w Hiszpanii, w miejscowości Castellon, tam gdzie w 1986 Krzysztof Lenartowicz z Januszem Darochą zdobyli złoty medal, a Wacław Nycz z Marianem Wieczorkiem medal brązowy Rajdowych Mistrzostw Świata.

PRZEDMISTRZOSTWA ŚWIATA
W Prievidzy na Słowacji odbyły się Szybowcowe Przedmistrzostwa Świata. W klasie mieszanej bezapelacyjnie zwyciężył nasz reprezentant Sebastian Kawa, startując szybowcem ASW 22. W Klasie Klubowej wygrał Austriak Alan Barnes (szybowiec LS 1f), a w Klasie Standard – Fin Juha Sorri (Discus 2).

Zapraszamy do lektury!

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony