Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lądowanie przed lotniskiem, oddzielenie owiewki kabiny od samolotu w trakcie zniżania - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 5615/2022 (W, 24.09.2022 r., EPLU). Dotyczy: W trakcie wykonywania zakrętu w prawo pilot stwierdził, że jest za nisko i próbował zwiększyć obroty silnika, jednak silnik nie reagował. W konsekwencji, samolot Socata-Rallye 235-ED lądował awaryjnie w odległości około 180 m od progu drogi startowej 31. Raport wstępny 5615/2022, Oświadczenie tymczasowe 5615/2022

• 0036/2023 (PI, 01.07.2023 r., EPWS). Dotyczy: Twardego przyziemienia motoszybowca Diamond HK-36 R Super Dimona, które spowodowało oderwanie koła od prawej goleni podwozia. Przyczyny zdarzenia: nieprawidłowa reakcja szkolonego pilota na odbicie się motoszybowca po przyziemieniu, polegająca na niezabezpieczeniu kąta szybowania; nieprawidłowe użycie hamulców aerodynamicznych; spóźniona reakcja instruktora na błędy szkolonego pilota. Uchwała 0036/2023

• 0041/2023 (PI, 08.07.2023 r., Podole k. Lublin – Radawiec (EPLR)). Dotyczy: Lądowania w terenie przygodnym szybowca SZD-51-1 Junior na polu obsianym jęczmieniem o wysokości około 85 cm. W trakcie lądowania, w fazie przyziemienia prawe skrzydło szybowca zahaczyło o uprawę. Szybowiec obrócił się (wykonał cyrkiel) w prawo, uderzył lewą końcówką skrzydła o ziemię i zatrzymał się. Uchwała 0041/2023

• 0056/2023 (PI, 09.08.2023 r., EPKP). Dotyczy: Przyziemienia przez ucznia-pilota samolotu Cessna 152 na przednie koło, co spowodowało, odbicie się samolotu od pasa startowego. Samolot zaczął się odbijać od pasa startowego (wykonywać kangury) zwiększającą amplitudę. W trakcie kolejnego odbicia doszło do złamania się stójki przedniego podwozia, śmigło zetknęło się z ziemią, a następnie końcówka lewego skrzydła uderzyła o ziemię. Samolot zatrzymał się na pasie startowym z wyłączonym silnikiem. Przyczyną zdarzenia był błąd ucznia-pilota polegający na braku załamania w fazie lądowania, co skutkowało odbiciem się samolotu od ziemi – kangurem; nieprawidłowe poprawianie błędu (kangura) w trakcie lądowania. Uchwała 0056/2023

• 0065/2023 (W, 11.09.2023 r., Około 240 m na wschód od progu PS 29 lotniska w Krośnie). Dotyczy: Lądowania szybowca KR-03A Puchatek przed lotniskiem. Przyczyną zdarzenia był błąd ucznia-pilota polegający otwarciu pełnych hamulców aerodynamicznych w trakcie podejścia do lądowania, a także nieprawidłowa reakcja ucznia-pilota na polecenie instruktora. Uchwała 0065/2023

• 0072/2023 (PI, 27.09.2023 r., Suchodół koło Krosna). Dotyczy: W trakcie zniżania owiewka kabiny oddzieliła się od samolotu ZLIN 526 F i spadła w miejscowości Suchodół koło Krosna. W trakcie oględzin samolotu po zdarzeniu ustalono, że na obu burtach kabiny brakuje listew mocujących owiewkę, które służą również do jej zrzutu awaryjnego. Przyczyna zdarzenia: najprawdopodobniej pilot potrącił łokciem lub przedramieniem lewej ręki dźwignię na końcu popychacza awaryjnego zrzutu kabiny w trakcie zniżania. Uchwała 0072/2023

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony