Krajowy Program Kontroli Jakości - nowe prawo
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego.
Z uwagi na rozległy zakres nowelizacji konieczne było opracowanie zupełnie nowego aktu prawnego, który zastąpi dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 stycznia 2005 r. w sprawie Krajowego Programu Kontroli Jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 25, poz 208).
W rozdziale 1 projektu zamieszczono słowniczek pojęć oraz przepisy ogólne dotyczące rodzaju prowadzonej kontroli jakości w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego przed aktami bezprawnej ingerencji w lotnictwie cywilnym określające zakres rozporządzenia. Ponadto, projekt rozporządzenia rozszerza, zakres podmiotów odpowiedzialnych za realizację kontroli jakości.
W rozdziale 2 projektu uregulowano zasady certyfikacji audytorów krajowych i wewnętrznych kontroli jakości oraz tryb działania komisji egzaminacyjnej powołanej przez Prezesa Urzędu, uwzględniając obowiązkowe elementy, z jakich powinny się składać egzaminy certyfikujące dla audytorów krajowych i wewnętrznych oraz minimalny procentowy poziom punktów niezbędny do zaliczenia egzaminu. Ponadto ustalono takie szczegóły przeprowadzania egzaminów certyfikujących, jak: uprawnienia członków komisji egzaminacyjnej, zasady powoływania komisji egzaminacyjnej, zasady oceny pisemnych testów oraz zawartość protokołu sporządzanego po zakończeniu takiego egzaminu.
Rozdział 3 projektu zawiera przepisy dotyczące kontroli jakości w odniesieniu do psów do wykrywania materiałów wybuchowych (PWMW). Na podstawie zawartego w dniu 21 czerwca 2011 r. porozumienia pomiędzy Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego a Komendantem Głównym Straży Granicznej w sprawie współpracy w zakresie wykorzystywania psów służbowych do wykrywania materiałów wybuchowych w ochronie lotnictwa cywilnego, w projekcie rozporządzenia określono sposób przeprowadzania egzaminu certyfikującego dla osób przeprowadzających czynności w zakresie kontroli jakości zespołów z PWMW, przez komisję egzaminacyjną powołaną przez Komendanta Głównego Straży Granicznej, w porozumieniu z Prezesem Urzędu.
W rozdziale 4 projektu wprowadzono zasadę prowadzenia czynności kontroli zgodności, zarówno w sposób zapowiedziany jak i niezapowiedziany, zgodnie z pkt 5.3 załącznika II do rozporządzenia nr 300/2008, z którego wynika, że inspekcje, testy i przeglądy ochrony będą przeprowadzane bez obowiązku uprzedniego informowania podmiotu kontrolowanego o zamiarze ich przeprowadzenia. Określono również uprawnienia i obowiązki przewodniczącego i członków zespołu audytorskiego. Uregulowana została także częstotliwość przeprowadzania poszczególnych metod kontroli zgodności, w zależności od natężenia ruchu lotniczego w danym porcie lotniczym dla audytu i inspekcji ochrony w portach lotniczych oraz w zależności od przeprowadzonej oceny ryzyka dla pozostałych podmiotów prowadzących działalność lotniczą.
W rozdziale 5 projektu sprecyzowano system sprawozdawczości i podejmowanych przez zespół audytorski działań korygujących po przeprowadzonych krajowych czynnościach kontroli zgodności. W projekcie tym, mając na uwadze regulacje, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2003 r. w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa cywilnego (Dz. U. Nr 168, poz. 1640), zrezygnowano z dotychczasowego pojęcia „raport końcowy” na rzecz „protokołu kontroli”, co będzie również zgodne z art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
W rozdziale 6 określono organizację wewnętrznej kontroli zgodności, która będzie obejmowała audyty, inspekcje i wewnętrzne testy ochrony. Projekt rozporządzenia nie przewiduje już wykonywania przez podmioty prowadzące działalność lotniczą przeglądów ochrony, z uwagi na fakt, iż za realizację tego rodzaju kontroli odpowiedzialny jest właściwy organ, zgodnie z pkt 9.1 załącznika II do rozporządzenia nr 300/2008.
W rozdziale 7 wprowadzono przepisy przejściowe uznające dotychczasowe uprawnienia krajowych i wewnętrznych audytorów przez okres 12 miesięcy od daty wejścia w życie rozporządzenia. Po tym okresie uprawnienia zdobyte na podstawie starych przepisów tracą ważność i audytorzy nie będą mogli wykonywać czynności do czasu uzyskana ponownie wpisu na listę na podstawie projektowanego rozporządzenia.
Treść rozporządzenia
Komentarze