Kontynuacja dobrej polsko-litewskiej współpracy w zakresie Baltic FAB

Rada FAB (fot. PAŻP)

W dniach 26-27 lutego br. w Warszawie odbyło się czwarte posiedzenie Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (ang. Baltic Functional Airspace Block), którego członkami są Polska i Litwa.

Było to kolejne spotkanie Rady odpowiedzialnej za określanie strategicznych kierunków współpracy polsko-litewskiej w zakresie żeglugi powietrznej, któremu przewodniczył Mikołaj Wild – Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Strona litewska była reprezentowana przez Ricardasa Degutisa, Wiceministra Transportu i Komunikacji Litwy wraz z delegacją oraz Šarūnasa Adomavičiusa, Ambasadora Litwy w Polsce.

Podczas obrad przedstawiono wyniki dotychczasowej współpracy w ramach FAB na poziomie instytucyjnym oraz operacyjnym w 2017 roku. Zdecydowano również o kierunkach działalności FAB w kolejnych latach, uwzględniając między innymi zaangażowanie się w działalność na poziomie między-FABowym oraz rozmowy z instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej.

Podstawą działalności FAB-u na najbliższe lata pozostaje Strategia Rozwoju Bałtyckiego FAB z horyzontem czasowym do 2025 roku. Na jej podstawie został opracowany i zatwierdzony przez Radę FAB, Plan Działania, który określa szczegółowe projekty do zrealizowania w ramach inicjatywy.

***

Baltic FAB jest jednym z dziewięciu europejskich Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej, ustanowionych w odpowiedzi na przyjęty przez Komisję Europejską pakiet przepisów dotyczących Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky - SES).

Baltic FAB utworzony został na podstawie dwustronnej umowy pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską, podpisanej dnia 17 lipca 2012 roku w Wilnie (Dz. U. z 2014 r., poz. 479). Bałtycki FAB obejmuje obszar FIR Warszawa oraz FIR Wilno, a jego głównym celem jest osiągnięcie maksymalnej pojemności, efektywności i wydajności sieci zarządzania ruchem lotniczym oraz skrócenie długości tras lotniczych przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa.

Źródło: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
comments powered by Disqus