Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konsultacje środowiska lotniczego z wojskiem jednak mają sens – strefa EP R125 została zmniejszona!

7 stycznia 2025 r. na terenie Politechniki Rzeszowskiej odbyły się konsultacje społeczne dotyczące zmodyfikowania strefy EP R125, która w znaczący sposób utrudniała ruch lotniczy statków powietrznych segmentu general aviation w południowej części woj. podkarpackiego. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, FIS z Krakowa, Aeroklubu Podkarpackiego, Lotniska w Krośnie, Politechniki Rzeszowskiej, OKL i innych organizacji.

Dzięki konstruktywnemu podejściu do problemu i chęci jego rozwiązania przez stronę wojskową, uzgodniono zmniejszenie strefy EP R125 i zamiany jej na EP R126, która od 22 stycznia 2025 r., obowiązuje do linii Strzyżów-Dynów na północ od Krosna.

W pozostałej części sektora, będzie obowiązywała strefa G, która od pilotów GA nie będzie już wymagała składania planów lotu i posiadania transpondera.

Tym samym należą się duże podziękowania stronie wojskowej za zrozumienie i życzliwe podejście do problemów, jakie środowisko lotnicze zgłaszało w tej kwestii.

Krzysztof Cwynar, jeden z uczestników spotkania i właściciel lądowiska Nowa Wieś, podkreślał: „Zgodnie z obietnicami złożonymi na spotkaniu, które odbyło się na Politechnice Rzeszowskiej w dniu 7.01.2025, strefa EP R125 została zmodyfikowana w sposób umożliwiający korzystanie z podkarpackiej przestrzeni powietrznej wg reguł przestrzeni "G". Służby wojskowe dotrzymują słowa. Podziękowania od pilotów z lądowiska "Stara Wieś".


W osobnym komunikacie, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała, że na wniosek Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych od 22.01.2025 od godz. 6 UTC do 22.04.2025 zostanie wprowadzone ograniczenie ruchu lotniczego w południowo-wschodniej części Polski w postaci strefy ograniczonej EP R126.

Ograniczenie zastępuje obecnie obowiązujące ograniczenie EP R125, które będzie obowiązywać do 22.01.2025 do godz. 6 UTC. Granice nowego ograniczenia są znacząco zmniejszone względem poprzedniego.

Oznacza to, że piloci statków załogowych w przestrzeni niekontrolowanej i niesklasyfikowanej – będą musieli składać plany lotu, stosować transponder pracujący w modzie A oraz C, lub w modzie S, stosować ciągły nasłuch łączności fonicznej powietrze – ziemia z właściwym organem ATS oraz w razie konieczności nawiązywać dwukierunkową łączność na odpowiednim kanale łączności właściwego organu ATS.

Statki powietrzne niespełniające powyższych wymogów nie mogą wykonywać operacji lotniczych w przedmiotowej strefie, z wyjątkiem:

  •    bezzałogowych statków powietrznych;
  •    lotów wykonywanych na hasło GARDA, ALPHA SCRAMBLE;
  •    lotów wojskowych statków powietrznych w wyznaczonych do tego strefach.

Po koordynacji z Dyżurną Służbą Operacyjną Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego (DSO COP-DKP) pod numerem tel. 261 828 202, dopuszczone mogą być loty niespełniające powyższych kryteriów:

  •    lotnictwa państwowego i lotniczego pogotowia ratunkowego;
  •    o statusie HEAD, STATE, SAR, HOSP, MEDEVAC, FFR;
  •    wykonywane w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w tym w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;
  •    związane z ochrona i kontrolą infrastruktury krytycznej.

Strefa będzie aktywna H24. PAŻP przypomina, że wlot statków powietrznych, niespełniających kryteriów wyłączenia, w aktywną strefę R jest naruszeniem przepisów Prawa Lotniczego.

Ograniczenie wprowadzone jest ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa państwa zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 18 stycznia 2019 r. w sprawie ograniczeń lotów na czas nie dłuższy niż 3 miesiące.

Informacje o strefie EP R125 znajdują się w NOTAM N0240/2024 (PL) D0240/2025 (EN).

Informacje o strefie EP R126 znajdują się w NOTAM N0244/2024 (PL) D0244/2025 (EN).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony