Dwie interpelacje w sprawie połączeń krajowych z i do lotniska Szczecin-Goleniów
1 września 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 12047 do ministra infrastruktury w sprawie zwiększenia liczby połączeń krajowych z lotniska Szczecin-Goleniów do takich miast jak Kraków, Rzeszów czy Gdańsk. Interpelację zgłosił Artur Jarosław Łącki (Koalicja Obywatelska: PO, .N, IPL, Zieloni).
Pełny tekst interpelacji:
Szanowny Panie Ministrze,
lotnisko Szczecin–Goleniów im. NSZZ „Solidarność“ odgrywa kluczową rolę w systemie komunikacyjnym Pomorza Zachodniego. Jest nie tylko bramą dla turystów, ale też realnym wsparciem dla rozwoju gospodarczego i społecznego naszego regionu. Niestety, liczba krajowych połączeń lotniczych – szczególnie do południowej i wschodniej Polski – pozostaje niewystarczająca.
Obecnie mieszkańcy Pomorza Zachodniego nie mają możliwości bezpośredniego przelotu do takich miast jak Kraków, Rzeszów czy Gdańsk, mimo że są to ważne ośrodki akademickie, biznesowe. Dla porównania – z innych regionalnych lotnisk takie połączenia funkcjonują i cieszą się dużym zainteresowaniem.
To nie jest tylko sprawa komfortu podróży. To jest kwestia sprawiedliwości regionalnej i równego dostępu do infrastruktury. Pomorze Zachodnie nie może być traktowane po macoszemu.
W związku z tym zwracam się z pytaniami:
- Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje działania wspierające zwiększenie liczby krajowych połączeń lotniczych z lotniska w Szczecinie–Goleniowie, szczególnie do Krakowa, Rzeszowa i Gdańska?
- Czy w najbliższym czasie planowane są negocjacje z przewoźnikami, w tym z PLL LOT SA, dotyczące poszerzenia siatki połączeń krajowych z tego portu lotniczego?
- Czy rząd rozważa uruchomienie programu wsparcia dla połączeń o charakterze publicznym (Public Service Obligation, PSO), który umożliwiłby rozwój komunikacji lotniczej między regionami o słabszej dostępności transportowej?
- Jakie działania zostały podjęte w ostatnich dwóch latach na rzecz rozwoju lotniska w Goleniowie, jako pełnoprawnego elementu krajowej infrastruktury lotniczej?
Z wyrazami szacunku
Artur Łącki
Poseł na Sejm RP
Interpelacja nr 12047 dostępna jest tutaj (LINK)
1 września 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 12048 do ministra infrastruktury w sprawie braku sezonowych połączeń krajowych do lotniska Szczecin-Goleniów w okresie wakacyjnym. Interpelację zgłosił Artur Jarosław Łącki (Koalicja Obywatelska: PO, .N, IPL, Zieloni).
Pełny tekst interpelacji:
Szanowny Panie Ministrze,
pomimo ogromnego potencjału turystycznego Pomorza Zachodniego, obecny sezon letni nad Bałtykiem jest jednym z najgorszych od lat. Branża hotelarska, gastronomiczna i usługowa odnotowuje znaczące spadki obłożenia, a wielu przedsiębiorców mówi wprost – „jeśli wrzesień nie będzie wyjątkowo dobry, będziemy na minusie“.
Jednym z powodów takiego stanu rzeczy – oprócz nieprzewidywalnej pogody – jest fatalna dostępność komunikacyjna. Turyści z południowej i wschodniej Polski coraz częściej wybierają loty do Alicante, Bari czy Podgoricy, bo – mówiąc wprost – są na miejscu szybciej niż dojadą nad Bałtyk.
Dla przykładu:
- lot z Krakowa do Bari – 1 godz. 45 min;
- przejazd z Krakowa do Pobierowa – ponad 8 godz. samochodem;
- z Katowic do Międzyzdrojów – co najmniej 9 godz. pociągiem z przesiadkami.
Tymczasem lotnisko Szczecin–Goleniów w sezonie letnim nie oferuje żadnych sezonowych połączeń krajowych do miast takich jak Wrocław, Kraków, Katowice czy Rzeszów – które mogłyby realnie przyciągnąć turystów z innych części Polski i wesprzeć lokalną gospodarkę.
W związku z powyższym zwracam się z pytaniami:
- Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje – samodzielnie lub we współpracy z samorządami – uruchomienie sezonowych połączeń krajowych (czerwiec-wrzesień) z takich miast jak Kraków, Katowice, Wrocław czy Rzeszów do lotniska Szczecin–Goleniów?
- Czy rozważana jest możliwość objęcia takich tras formułą Public Service Obligation (PSO), która pozwoliłaby na ich dofinansowanie ze środków publicznych?
- Jakie działania podejmuje rząd, by realnie wesprzeć turystykę krajową nad Bałtykiem, która przegrywa dziś z kierunkami zagranicznymi nie tylko ceną, ale przede wszystkim dostępnością transportową?
- Czy ministerstwo analizowało wpływ braku sezonowych połączeń lotniczych na kondycję turystyki w regionach takich jak Pomorze Zachodnie?
Panie Ministrze, jeśli chcemy mówić o równym rozwoju regionalnym i wspieraniu polskich przedsiębiorców, to nie możemy zostawiać ich samych sobie w najtrudniejszym momencie. Dostępność transportowa to dziś być albo nie być dla branży turystycznej nad Bałtykiem.
Z poważaniem
Artur Łącki
Poseł na Sejm RP
Interpelacja nr 12048 dostępna jest tutaj (LINK)



Komentarze