Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dwie interpelacje w sprawie połączeń krajowych z i do lotniska Szczecin-Goleniów

1 września 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 12047 do ministra infrastruktury w sprawie zwiększenia liczby połączeń krajowych z lotniska Szczecin-Goleniów do takich miast jak Kraków, Rzeszów czy Gdańsk. Interpelację zgłosił Artur Jarosław Łącki (Koalicja Obywatelska: PO, .N, IPL, Zieloni).


Pełny tekst interpelacji:

Szanowny Panie Ministrze,

lotnisko Szczecin–Goleniów im. NSZZ „Solidarność“ odgrywa kluczową rolę w systemie komunikacyjnym Pomorza Zachodniego. Jest nie tylko bramą dla turystów, ale też realnym wsparciem dla rozwoju gospodarczego i społecznego naszego regionu. Niestety, liczba krajowych połączeń lotniczych – szczególnie do południowej i wschodniej Polski – pozostaje niewystarczająca.

Obecnie mieszkańcy Pomorza Zachodniego nie mają możliwości bezpośredniego przelotu do takich miast jak Kraków, Rzeszów czy Gdańsk, mimo że są to ważne ośrodki akademickie, biznesowe. Dla porównania – z innych regionalnych lotnisk takie połączenia funkcjonują i cieszą się dużym zainteresowaniem.

To nie jest tylko sprawa komfortu podróży. To jest kwestia sprawiedliwości regionalnej i równego dostępu do infrastruktury. Pomorze Zachodnie nie może być traktowane po macoszemu.

W związku z tym zwracam się z pytaniami:

  1. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje działania wspierające zwiększenie liczby krajowych połączeń lotniczych z lotniska w Szczecinie–Goleniowie, szczególnie do Krakowa, Rzeszowa i Gdańska?
  2. Czy w najbliższym czasie planowane są negocjacje z przewoźnikami, w tym z PLL LOT SA, dotyczące poszerzenia siatki połączeń krajowych z tego portu lotniczego?
  3. Czy rząd rozważa uruchomienie programu wsparcia dla połączeń o charakterze publicznym (Public Service Obligation, PSO), który umożliwiłby rozwój komunikacji lotniczej między regionami o słabszej dostępności transportowej?
  4. Jakie działania zostały podjęte w ostatnich dwóch latach na rzecz rozwoju lotniska w Goleniowie, jako pełnoprawnego elementu krajowej infrastruktury lotniczej?

Z wyrazami szacunku
Artur Łącki
Poseł na Sejm RP


Interpelacja nr 12047 dostępna jest tutaj (LINK)

Port Lotniczy Szczecin-Goleniów (fot. Port Lotniczy Szczecin-Goleniów)

1 września 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 12048 do ministra infrastruktury w sprawie braku sezonowych połączeń krajowych do lotniska Szczecin-Goleniów w okresie wakacyjnym. Interpelację zgłosił Artur Jarosław Łącki (Koalicja Obywatelska: PO, .N, IPL, Zieloni).


Pełny tekst interpelacji:

Szanowny Panie Ministrze,

pomimo ogromnego potencjału turystycznego Pomorza Zachodniego, obecny sezon letni nad Bałtykiem jest jednym z najgorszych od lat. Branża hotelarska, gastronomiczna i usługowa odnotowuje znaczące spadki obłożenia, a wielu przedsiębiorców mówi wprost – „jeśli wrzesień nie będzie wyjątkowo dobry, będziemy na minusie“.

Jednym z powodów takiego stanu rzeczy – oprócz nieprzewidywalnej pogody – jest fatalna dostępność komunikacyjna. Turyści z południowej i wschodniej Polski coraz częściej wybierają loty do Alicante, Bari czy Podgoricy, bo – mówiąc wprost – są na miejscu szybciej niż dojadą nad Bałtyk.

Dla przykładu:

  • lot z Krakowa do Bari – 1 godz. 45 min;
  • przejazd z Krakowa do Pobierowa – ponad 8 godz. samochodem;
  • z Katowic do Międzyzdrojów – co najmniej 9 godz. pociągiem z przesiadkami.

Tymczasem lotnisko Szczecin–Goleniów w sezonie letnim nie oferuje żadnych sezonowych połączeń krajowych do miast takich jak Wrocław, Kraków, Katowice czy Rzeszów – które mogłyby realnie przyciągnąć turystów z innych części Polski i wesprzeć lokalną gospodarkę.

W związku z powyższym zwracam się z pytaniami:

  1. Czy Ministerstwo Infrastruktury planuje – samodzielnie lub we współpracy z samorządami – uruchomienie sezonowych połączeń krajowych (czerwiec-wrzesień) z takich miast jak Kraków, Katowice, Wrocław czy Rzeszów do lotniska Szczecin–Goleniów?
  2. Czy rozważana jest możliwość objęcia takich tras formułą Public Service Obligation (PSO), która pozwoliłaby na ich dofinansowanie ze środków publicznych?
  3. Jakie działania podejmuje rząd, by realnie wesprzeć turystykę krajową nad Bałtykiem, która przegrywa dziś z kierunkami zagranicznymi nie tylko ceną, ale przede wszystkim dostępnością transportową?
  4. Czy ministerstwo analizowało wpływ braku sezonowych połączeń lotniczych na kondycję turystyki w regionach takich jak Pomorze Zachodnie?

Panie Ministrze, jeśli chcemy mówić o równym rozwoju regionalnym i wspieraniu polskich przedsiębiorców, to nie możemy zostawiać ich samych sobie w najtrudniejszym momencie. Dostępność transportowa to dziś być albo nie być dla branży turystycznej nad Bałtykiem.

Z poważaniem
Artur Łącki
Poseł na Sejm RP


Interpelacja nr 12048 dostępna jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony