Przejdź do treści

Konsultacje społeczne publikacji na stałe RMZ, TMZ i obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL) zastępujących ograniczenia EP R125 i EP R126

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła konsultacje społeczne publikacji na stałe RMZ, TMZ i obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL) zastępujących ograniczenia EP R125 i EP R126.


Po zakończeniu okresu konsultacji, na podstawie przesłanych przez użytkowników zgłoszeń, PAŻP przeprowadzi analizę możliwości dokonania zmian przedmiotowego projektu. W przypadku znaczących propozycji zmian, PAŻP może wydłużyć standardowy czas przeznaczony na zbieranie uwag do projektu.


1. UZASADNIENIE

W celu stworzenia warunków do zapewnienia bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej w kontekście trwającego konfliktu w Ukrainie, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych zawnioskowało o wprowadzenie zmiany do AIP Polska jako nowej Strefy Obowiązkowej Łączności (RMZ), Strefy Obowiązkowego Używania Transpondera (TMZ) oraz obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL), do odwołania.


2. ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN:

Publikacja RMZ, TMZ i obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL) zastąpi ograniczenia EPR125 i EP R126, które zostały wprowadzona w tym samym celu, ad hoc, ze względu na wojnę w Ukrainie.

Wprowadzenie zmiany jest planowane z AIRAC 15 Maja 2025.

i. STREFA OBOWIĄZKOWEJ ŁĄCZNOŚCI – RMZ DORSZ

Zmiana zakłada publikację w AIP Polska (ENR 2.2.1) nowego RMZ DORSZ:

Konsultacje społeczne PAŻP_01_2025

Konsultacje społeczne PAŻP_01_2025

Dla CTR Rzeszów i TMA Rzeszów obowiązuje obecnie RMZ Rzeszów (EPRZ).

Strefa RMZ DORSZ obowiązuje również w aktywnych strefach D, TSA,TRA, z wyjątkiem wojskowych statków powietrznych. Loty bezzałogowych statków powietrznych oraz loty wykonywane na hasło/sygnał GARDA, ALPHA SCRAMBLE są wyłączone z obowiązywania RMZ DORSZ.

W przypadku, gdy lotnisko/lądowisko położone jest w obrębie RMZ i dostępna jest jego częstotliwość, to ruch na polu manewrowym oraz ruch statków powietrznych wykonujących loty w sąsiedztwie danego lotniska/lądowiska (w tym wykonujących/włączających się w/ opuszczających krąg nadlotniskowy) powinien odbywać się na częstotliwości danego lotniska/lądowiska.

ii. STREFA OBOWIĄZKOWEGO UŻYWANIA TRANSPONDERA – TMZ DORSZ

Zmiana zakłada publikację w AIP Polska (ENR 2.2.1) nowego TMZ DORSZ:

Konsultacje społeczne PAŻP_01_2025

Strefa TMZ Dorsz obowiązuje w aktywnych strefach D, TSA,TRA, z wyjątkiem państwowych statków powietrznych. Loty bezzałogowych statków powietrznych oraz loty wykonywane na hasło/sygnał GARDA, ALPHA, SCRAMBLE są wyłączone z obowiązywania TMZ DORSZ.

Jeżeli właściwy organ służb ATS nie wskaże inaczej w trakcie wykonywania lotów w następujących przestrzeniach wymagane jest wyposażenie załogowego statku powietrznego w działający transponder pracujący w modzie A i C lub modzie S.

iii. OBSZAR OBOWIĄZKOWEGO SKŁADANIA PLANU LOTU (FPL)

Zmiana zakłada publikację w AIP Polska (ENR 2.2.1) nowego obszaru składania planu lotu:

Konsultacje społeczne PAŻP_01_2025

Loty bezzałogowych statków powietrznych, loty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz loty wykonywane na hasło/sygnał GARDA, ALPHA SCRAMBLE są wyłączone z powyższego obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL). Obszar obowiązkowego składania planu lotu (FPL) obowiązuje w aktywnych strefach D, TSA,TRA, z wyjątkiem wojskowych statków powietrznych.

iv. WYŁĄCZENIA

Dla przedmiotowych RMZ, TMZ i Obszaru obowiązkowego składania planu lotu nie stosuje się odstępstw do tej pory stosowanych dla tego typu stref i obszarów opublikowanych w AIP ENR 2.2.1, z wyjątkiem zdefiniowanych w punktach 1., 2., 3 niniejszej koncepcji operacyjnej oraz poniżej.

Po koordynacji z Dyżurną Służbą Operacyjną Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego - DSO COP-DKP i uzyskaniu zgody, dopuszczone mogą być loty nie spełniające wymogów RMZ DORSZ, TMZ DORSZ i obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL)
– DORSZ:
- lotnictwa państwowego i lotniczego pogotowia ratunkowego;
- o statusie HEAD, STATE, SAR, HOSP, MEDEVAC, FFR
- wykonywane w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w tym w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;
- związane z ochroną i kontrolą infrastruktury krytycznej.

Wizualizacja strefy RMZ, TMZ, obowiązkowego składania FPL


v. OGRANICZENIA DLA OPUBLIKOWANYCH STREF TYMCZASOWO REZERWOWANYCH - TRA

Ze względu na to, że strefy TRA są wyłączone z przestrzeni kontrolowanej (klasy C) i mają klasę przestrzeni G lub niesklasyfikowaną konieczne jest wprowadzenie dodatkowego zapisu dot. stref TRA w rejonie obszaru tożsamego z ograniczeniami.

Dla stref EP TR10B,C,D,E, EP TR40B, EP TR 65A,B,C,D w polu uwagi zostanie dodany przypis:
„Ze względu na potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa państwa loty przy użyciu załogowych statków powietrznych tylko wykonywanych po złożeniu planu lotu wyposażonych w działający transponder pracujący w modzie A i C, lub w modzie S, utrzymujących ciągły nasłuch łączności fonicznej powietrze-ziemia z właściwym organem ATS oraz w razie konieczności nawiązujących dwukierunkową łączność na odpowiednim kanale łączności właściwego organu ATS”.


Konsultacje trwają do 5 lutego 2025 r. Termin wprowadzenia zmian: maj 2025 r.


Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (LINK). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.

Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza poniżej. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.

Czy wdrożenie zaproponowanej zmiany wpłynie na Pana/Pani działalność lotniczą?
Rodzaj prowadzonej działalności lotniczej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w przesłanej aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji konsultacji. Niniejszym firma dlapilota.pl Sp. z o.o. do jednorazowego i bezpośredniego przekazania danych z tych konsultacji bezpośrednio do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Po zakończeniu konsultacji, wszystkie dane dotyczące tej ankiety zostaną skasowane. Ogólne warunki zbierania danych przez portal dlapilota.pl Sp. z o.o. zawarte są w regulaminie, dostępnym pod adresem https://dlapilota.pl/regulamin
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w przesłanej aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji konsultacji. Niniejszym firma dlapilota.pl Sp. z o.o. do jednorazowego i bezpośredniego przekazania danych z tych konsultacji bezpośrednio do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Po zakończeniu konsultacji, wszystkie dane dotyczące tej ankiety zostaną skasowane. Ogólne warunki zbierania danych przez portal dlapilota.pl Sp. z o.o. zawarte są w regulaminie, dostępnym pod adresem https://dlapilota.pl/regulamin
CAPTCHA
FacebookTwitterWykop

Nasze strony