Konsultacje społeczne publikacji na stałe RMZ, TMZ i obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL) zastępujących ograniczenia EP R125 i EP R126
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rozpoczęła konsultacje społeczne publikacji na stałe RMZ, TMZ i obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL) zastępujących ograniczenia EP R125 i EP R126.
Po zakończeniu okresu konsultacji, na podstawie przesłanych przez użytkowników zgłoszeń, PAŻP przeprowadzi analizę możliwości dokonania zmian przedmiotowego projektu. W przypadku znaczących propozycji zmian, PAŻP może wydłużyć standardowy czas przeznaczony na zbieranie uwag do projektu.
1. UZASADNIENIE
W celu stworzenia warunków do zapewnienia bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej w kontekście trwającego konfliktu w Ukrainie, Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych zawnioskowało o wprowadzenie zmiany do AIP Polska jako nowej Strefy Obowiązkowej Łączności (RMZ), Strefy Obowiązkowego Używania Transpondera (TMZ) oraz obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL), do odwołania.
2. ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN:
Publikacja RMZ, TMZ i obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL) zastąpi ograniczenia EPR125 i EP R126, które zostały wprowadzona w tym samym celu, ad hoc, ze względu na wojnę w Ukrainie.
Wprowadzenie zmiany jest planowane z AIRAC 15 Maja 2025.
i. STREFA OBOWIĄZKOWEJ ŁĄCZNOŚCI – RMZ DORSZ
Zmiana zakłada publikację w AIP Polska (ENR 2.2.1) nowego RMZ DORSZ:
Dla CTR Rzeszów i TMA Rzeszów obowiązuje obecnie RMZ Rzeszów (EPRZ).
Strefa RMZ DORSZ obowiązuje również w aktywnych strefach D, TSA,TRA, z wyjątkiem wojskowych statków powietrznych. Loty bezzałogowych statków powietrznych oraz loty wykonywane na hasło/sygnał GARDA, ALPHA SCRAMBLE są wyłączone z obowiązywania RMZ DORSZ.
W przypadku, gdy lotnisko/lądowisko położone jest w obrębie RMZ i dostępna jest jego częstotliwość, to ruch na polu manewrowym oraz ruch statków powietrznych wykonujących loty w sąsiedztwie danego lotniska/lądowiska (w tym wykonujących/włączających się w/ opuszczających krąg nadlotniskowy) powinien odbywać się na częstotliwości danego lotniska/lądowiska.
ii. STREFA OBOWIĄZKOWEGO UŻYWANIA TRANSPONDERA – TMZ DORSZ
Zmiana zakłada publikację w AIP Polska (ENR 2.2.1) nowego TMZ DORSZ:
Strefa TMZ Dorsz obowiązuje w aktywnych strefach D, TSA,TRA, z wyjątkiem państwowych statków powietrznych. Loty bezzałogowych statków powietrznych oraz loty wykonywane na hasło/sygnał GARDA, ALPHA, SCRAMBLE są wyłączone z obowiązywania TMZ DORSZ.
Jeżeli właściwy organ służb ATS nie wskaże inaczej w trakcie wykonywania lotów w następujących przestrzeniach wymagane jest wyposażenie załogowego statku powietrznego w działający transponder pracujący w modzie A i C lub modzie S.
iii. OBSZAR OBOWIĄZKOWEGO SKŁADANIA PLANU LOTU (FPL)
Zmiana zakłada publikację w AIP Polska (ENR 2.2.1) nowego obszaru składania planu lotu:
Loty bezzałogowych statków powietrznych, loty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz loty wykonywane na hasło/sygnał GARDA, ALPHA SCRAMBLE są wyłączone z powyższego obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL). Obszar obowiązkowego składania planu lotu (FPL) obowiązuje w aktywnych strefach D, TSA,TRA, z wyjątkiem wojskowych statków powietrznych.
iv. WYŁĄCZENIA
Dla przedmiotowych RMZ, TMZ i Obszaru obowiązkowego składania planu lotu nie stosuje się odstępstw do tej pory stosowanych dla tego typu stref i obszarów opublikowanych w AIP ENR 2.2.1, z wyjątkiem zdefiniowanych w punktach 1., 2., 3 niniejszej koncepcji operacyjnej oraz poniżej.
Po koordynacji z Dyżurną Służbą Operacyjną Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwa Komponentu Powietrznego - DSO COP-DKP i uzyskaniu zgody, dopuszczone mogą być loty nie spełniające wymogów RMZ DORSZ, TMZ DORSZ i obszaru obowiązkowego składania planu lotu (FPL)
– DORSZ:
- lotnictwa państwowego i lotniczego pogotowia ratunkowego;
- o statusie HEAD, STATE, SAR, HOSP, MEDEVAC, FFR
- wykonywane w celu udzielania pomocy w przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub zwierząt, w tym w szczególności w czasie wystąpienia klęsk żywiołowych, katastrof, zagrożeń ekologicznych lub sytuacji awaryjnych;
- związane z ochroną i kontrolą infrastruktury krytycznej.
v. OGRANICZENIA DLA OPUBLIKOWANYCH STREF TYMCZASOWO REZERWOWANYCH - TRA
Ze względu na to, że strefy TRA są wyłączone z przestrzeni kontrolowanej (klasy C) i mają klasę przestrzeni G lub niesklasyfikowaną konieczne jest wprowadzenie dodatkowego zapisu dot. stref TRA w rejonie obszaru tożsamego z ograniczeniami.
Dla stref EP TR10B,C,D,E, EP TR40B, EP TR 65A,B,C,D w polu uwagi zostanie dodany przypis:
„Ze względu na potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa państwa loty przy użyciu załogowych statków powietrznych tylko wykonywanych po złożeniu planu lotu wyposażonych w działający transponder pracujący w modzie A i C, lub w modzie S, utrzymujących ciągły nasłuch łączności fonicznej powietrze-ziemia z właściwym organem ATS oraz w razie konieczności nawiązujących dwukierunkową łączność na odpowiednim kanale łączności właściwego organu ATS”.
Konsultacje trwają do 5 lutego 2025 r. Termin wprowadzenia zmian: maj 2025 r.
Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (LINK). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.
Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza poniżej. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.
Komentarze